The Da Vinci Code

The Da Vinci Code

Dan Browns bog bliver til en film, der så bliver til et spil. Carsten har kæmpet sig gennem denne triste eventyr-farce og er skuffet...

Det er efterhånden et par år siden jeg købte den engelske paperback-udgave af Da Vinci Code i lufthavnen i London på vej hjem til Danmark. Bogens sammenkogte ret af skumle religiøse sammensværgelser, mystiske symboler og informationer, der kan føre til en dramatisk omskrivning af kristendommens historie lagde i hvert fald op til en mere end almindeligt medrivende læseoplevelse.

Det holdt stik. I den efterfølgende uges tid, benyttede jeg enhver ledig stund til at snuppe et par sider og snart var jeg færdig. Senere blev udgivet et hav af bøger, som forklarer gåderne i Dan Browns bog. Den katolske organisation Opus Dei er gået i offensiven for at styrke sit image. Forfatteren Michael Baigent lagde sag an mod Dan Brown for at have stjålet store dele af plottet fra bogen Holy Blood, Holy Grail. Med andre ord: Myterne og sammensværgelserne levede videre i bedste velgående uden for bogen.

Det overraskede mig da heller ikke det fjerneste, at Sony Pictures - med Ron Howard som instruktør - kastede sig over bogen. For myternes og sammensværgelsernes levedygtighed i diverse medier, måtte jo også indeholde muligheden for at tjene penge. rigtigt mange penge.

Filmen er et stykke ad vejen en noget langtrukken forestilling, der ikke helt formår at fastholde stemningen fra bogen. Når der derefter dukker et computerspil op, så er der vel også kun tale om at malke pengemaskinen til allersidste dråbe? Det var i hvert fald med en solid portion skepsis, at jeg lagde spillet i min efterhånden hårdt prøvede maskine. For hvordan kan det overhovedet give mening at bygge et spil op om en et plot, hvor de helt afgørende pointer er kendte på forhånd?

Den amerikanske symbolekspert Robert Langdon bliver kaldt til Louvre i Paris for at deltage i opklaringen af et mystisk mord. I virkeligheden er det også ham, som politiet har i kikkerten som hovedmistænkt. Snart går jagten på Langdon og den senere tilkomne franske kryptograf Sophie Neveu gennem Paris’ gader. En indledningen, der er tro mod både bog og film. Længere inde i historien vil du dog opleve en række variationer og drejninger i plottet.

Langdon og Neveu bruger dog hele vejen igennem spillet uendelig meget tid på at undersøge omgivelser, rum og genstande for at finde spor, der peger videre frem i handlingen. Det er i den forbindelse dybt frustrerende, at de ting og informationer, som man leder efter, tilsyneladende er strøet planløst og særdeles sparsomt ud over spillets lokaliteter.

Når du skal undersøge en genstand, slår kameraet over i en tilstand, hvor du kan panorere hen over detaljer. Er der spor og informationer i eller på en bog, lyser den simpelthen op. En løsning på et gameplay-problem, som hører en fjern fortid til. Tempoett i spillet bliver dermed slået i stykker og oplevelsen af et tip-top-moderne 3D-spil ligger på ingen måde lige for.

I rollerne som Langdon og Neveu får du dog også brug for deres fag som symbol- og kode-eksperter. Det kan være tal, der skal arrangeres eller behandles på en bestemt måde eller bogstaver og tekst, som skal arrangeres, så Da Vinci-koden bliver brudt. Isoleret set er flere af gåderne såmænd udfordrende, til tider ligefrem frustrerende, og i de situationer kan man faktisk hente nyttig hjælp det leksikon, der er integreret i spillet.

Desværre trækker spillets både kedelige og umådeligt ringe udførte action-sekvenser samtidig alvorligt ned. Støder du f.eks. på en vagt, slår spillet over i en kamp-tilstand, hvor det gælder om at tampe løs på kontroller-tasterne i den rækkefølge, som vises på skærmen. Misser du en tast eller to, risikerer du at gå ud af slagsmålet som taber, men du har i øvrigt ikke nævneværdig mulighed for at variere slag og udfald i øvrigt. En igen en løsning på et gameplay-problem, som hører hjemme i en helt anden sammenhæng.

Samtidig er figuranimationen i spillet noget af det fladeste og spillet indeholder også den mest uengagerede grafik, jeg længe har oplevet. Desuden er spillet fyldt med frustrerende fejl, hvor din figur kan gå ind i eller ligefrem gennem faste genstande. Det virker så grusomt uengageret, at jeg kun kan konstatere, at jeg burde have holdt mig til bog og film.

Selv om jeg finder et diskret lyspunkt i lydeffekter og underlægningsmusik, har det altså vist sig, at min indledende skepsis holdt stik. Det er ganske enkelt ikke lykkedes for udviklerne bag spillet at holde så meget liv i bogens stemning og handling, at det giver mening ude foran skærmen. Der skal mere end sporadiske gåder til for at tilfredsstille hardcore adventure-freaks og kamp-scenerne er så ringe udført, at de virker ufrivilligt komiske mere end spændende og medrivende. The Da Vinci Code er ét af den slags spil, der bør lånes eller i værste fald købes til lavest mulige tilbudspris.

The Da Vinci Code
The Da Vinci Code
The Da Vinci Code