The Day Before

The Day Before er årets værste spil

Er det objektivt set værre end Skull Island: Rise of Kong? Måske ikke, men kombineret med løgnagtige præsentationer og falsk markedsføring så er det her... årets lort.

Det her spil er, naturligvis, baseret på en Early Access-version. Udviklerene hos Fntastic fastholdte i årevis at spillet ikke bare ville blive lanceret som et færdigt produkt, men samtidig på PS5 og Xbox Series. Faktisk er det kun en lille måned siden at Early Access overhovedet blev bragt på bane, heller ej materialiserede den beta-test sig inden selvsamme lancering, som udvikleren havde lovet. Det er tydeligt for enhver at Fntastic gemmer sig bare Early Access-mærkatet, og derfor giver vi det her en komplet score, naturligvis med henblik på at vende tilbage over tid. Hvis spillet altså forbliver live længe nok til at det vil give mening.

At spille The Day Before i godt og vel 12 timer på en PC jeg slæbte med hjem i bilen, og satte til ved spisebordet, mens Klara så hjælpeløst til med vores febersyge dreng på den ene arm, og et lettere opgivende ansigtsudtryk, mindede mig om et citat fra Jim Sterling jeg har grinet over mange gange gennem årene.

The Day Before
Sådan her set spillet ikke ud...

Om Sonic Boom: The Rise of Lyric, et spil der bredt betragtes som værende seriens laveste punkt for mange, men som jeg kan love jer er bedre skruet sammen, har mere kunstnerisk integritet bag sig og som blev markedsført mere ærligt, sagde han dette:

"Sonic Boom taught me to hate. I thought I hated before Sonic Boom's existence, but I realize that was a child's daydream of loathing. No, real hatred, the genuine seething fury that no human should experience can only be gleaned by this visually dismal, artistically bankrupt, structurally fractured pile of shit. Sega's final insult, Sonic Boom is a reminder that we're all going to f*cking die, and that nothing we've ever done, said or thought has ever f*cking mattered. We all deserve to die, because collectively, as a species, we let Sonic Boom happen. We let this exploitative, disrespectful insult loose into the world. We could've stopped it, and we just let it happen. So f*ck Sonic Boom, but more importantly; f*ck us all."

I klassisk Jim Sterling-stil er det her hyperbel inkarneret, stiliseret og karikeret til det punkt hvor underholdningsværdi har været første punkt på dagsordenen. Hvorimod vi ikke, kollektivt, kommer i mål under helt samme forudsætninger, eftersom det er nødvendigt at forklare lidt mere nøgternt hvad The Day Before er, og måske vigtigst af alt ikke er, så føler jeg det vigtigt både at forklare, med Sterlings ord som en slags fortegn, hvor meget jeg hader The Day Before, og hvor afgørende det er at du ikke falder for deres tricks og køber det, ikke engang som en sygelig joke. Bortset fra Stant, du tog en for holdet, champ, og overbeviste mig om at købe for mine egne penge, og skrive den her tekst. Gå med fred.

The Day Before er ikke en "open-world MMO", som udvikler Fntastic ellers fortsat hårdnakket påstår. Det er den første, og måske største løgn, og det siger ikke så meget, når vi her dealer med ledelse der kronisk taler usandt, slører lette observerbare fakta og generelt bare har vildledt forbrugere i et mislykket forsøg på at bibeholde ufortjent hype. Okay, så lad os lægge hyperbel og deskriptive fornærmelser på hylden, og lige fået slået fast hvad du egentlig køber.

The Day Before består af tre instanced spildele, altså opdelt af loading-skærme og som derfor ikke er en del af nogen sammenhængende, åben verden. Du kan loade ind i din private lejr, som du kan udsmykke med møblement, men som ikke har nogen gameplay-fordele overhovedet, du har selve Woodberry, hvor du får udleveret fetch quests, og kan, i begrænset omgang, interagere med andre spillere, og så har du New Fortune City, spillets map, hvor du looter, skyder en zombie, eller en anden spiller, her og der, og ligesom spiller spillet.

The Day Before
Køretøjer fungerer forfærdeligt i The Day Before. Og der er heller ingen sne.

Hvad The Day Before i virkeligheden er, er en utrolig begrænset extraction shooter i stil med eksempelvis Escape from Tarkov, hvor du loader in i New Fortune City, finder det du skal, for så at søge henimod en af flere specifikke zoner hvorfra du kan exfiltrere ud. That's it.

Okay, allerede nu kan jeg mærke at jeg ikke gider at bruge så meget tid på det her, så lad os bare igen, for en sikkerheds skyld, slå følgende fast; alt føles af røv i The Day Before. Intet er spændende, veldesignet, innovativt eller kompetent sammensat. Byen er tom og idéforladt konstrueret, samtlige gameplay-mekanikker er klodsede, og der mangler sågar essentielle tiltag som en vault-mekanik, der er uhyggeligt få zombier i byen på ethvert givent tidspunkt, og de har hverken velfungerende pathing eller er fysisk responsive nok til at de udgør sjove mål, spillet er, naturligvis, fyldt til randen med tekniske knaster og fejl der strækker sig fra pludseligt voksende karaktermodeller til at sidde helt fast i terrænet, alle våben føles forfærdelige at affyre, alle missioner er ligegyldige fetch quests af værste skuffe, der er ingen sammenhørighed mellem spillets tre distinkte bestanddele - og ved du hvad det dummeste er, som en Youtube-bruger påpegede i en video, som var fløjet helt hen over hovedet på mig?

Alle spillere vågner i samme fæstning, samme lejr, og man skulle derfor tro at vi allesammen var på samme hold. Men alle bliver så sendt afsted til New Fortune City for at skyde på hinanden... for at få ressourcer med hjem... til det samme sted.

Hvad det her uomtvisteligt viser os, er at The Day Before ikke har været under udvikling i fem år, der er ikke nogen sammenhængende idé bag det her koncept, som kompetente udviklere kan tilføje til igennem en feedback-præget Early Access-periode. Der er kun misvisende, vildledende, frustrerende løgne fra et studie der har demonstreret gang på gang, at de ikke fortjener en chance til, eller vedvarende engagement.

Vi lod alle The Day Before ske. Fans faldt for ambitiøse trailere, vi i medierne gav dem rampelyset, og de formåede sågar at sikre sig stærke partnerskaber med blandt andet Nvidia. The Day Before lærte mig ikke at hade, men jeg er lige så implicit som mange andre i at The Day Before bliver talt en hel del mere om end det, og Fntastic, nogensinde havde gjort sig fortjent til. "We let this exploitative, disrespectful insult loose into the world. We could've stopped it, and we just let it happen."

Her mandag morgen har jeg slæbt computeren tilbage til kontoret, men inden da sørgede jeg for at klinisk rense den med alt der har med The Day Before at gøre. Jeg undskylder for spydigheden til de hårdtarbejdende udviklere hos Fntastic, for de er der sikkert, men foran dem står en ledelse, et sæt galionsfigurer, der fortjener alle de negative anmeldelser vi kan kaste efter dem. Lad vær med at købe The Day Before, lad vær med at tale om det som en slags indforstået vittighed til dine venner, og lad vær med at tro at det her kommer til at nævneværdigt ændre sig over de "seks til otte" måneder Fntastic har vurderet der skal til i Early Access. Lad os give slip, kollektivt.

Farvel, The Day Before, dit dumme svin.

01 Gamereactor Danmark
1 / 10