Hvem er jeg? Hvor er jeg? Så længe jeg kan huske har mit hjem været et fængsel og mit navn blot været noget jeg hviskede til mig selv for ikke at glemme det. Nu står jeg i byen Seyda Neen på øen Vvardefell, en del af Morrowind-regionen. Hvad jeg laver her ved jeg ikke. Alt hvad jeg ved er at mine løsladelsesordrer er underskrevet af selve Kejseren. Hvorfor mig? Hvad har jeg at tilbyde Kejseren og det mægtige Imperium? Hvilken rolle vil en så ubetydelig person som mig komme spille i Morrowind’s historie? Tja, det er i høj grad op til mig selv.
Velkommen til Vvardenfell
Inden jeg slippes løs skal min løsladelse gøres officiel og jeg skal registreres som ny borger på Vvardenfell men hvem er jeg egentlig? Det bestemmer jeg selv. Skabelsen af min spilfigur er integreret direkte ind i gameplayet og foregår ved at jeg bliver stillet spørgsmål angående mit navn, race, køn, evner og så videre. På Vvardenfell findes der 10 forskellige racer, hver med deres karakteristiske udseende og særlige evner. De kattelignende Kajhiit er velsignet med hurtighed, atletiske evner og så kan de se i mørke. De stolte men ganske snobbede High Elfs med den guldlignende hud kan modstå sygdom og er god til magi mens deres mere dystre fætre, Dark Elfs, er en perfekt blanding af kriger og troldmand. Når udseendet så er på plads skal jeg vælge klasse og har kan det betale sig at ofre lidt ekstra tid og energi, så jeg på den måde kan få skræddersyet en figur der passer mig og min spillestil som hånd i handske.
Tyv, lejemorder, heksejæger eller noget helt andet?
Alt afhængigt af min erfaring med rollespil kan jeg selv vælge klasse eller lade spillet vælge klasse for mig. Jeg bliver stillet overfor nogle etiske spørgsmål med tre svarmuligheder og alt afhængig af mine svar vælger spillet den klasse der passer bedst. Dette er perfekt for helt nye spillere, der gerne vil hurtigt i gang. Lidt mere rutinerede spillere kan selv vælge ud fra en færdiglavet liste med enogtyve forskellige klasser såsom tyv, spejder, troldmand, akrobat, barbar, korsfarer og mange flere mens de hårde drenge kan skabe deres egen klasse. Hver klasse har fem primære evner, fem sekundære evner og ti mindre vigtige evner som kan trænes gennem spillet Dermed kan jeg blive en bedre kriger, akrobat, listetyv eller hvad du nu har valgt at ernære dig som.
Figurdesign uden hæmninger
Uanset hvilken klasse jeg vælger så tjener den kun som skabelon. De forskellige racers særlige evner betyder selvfølgelig at nogle har bedre anlæg for at vælge en klasse end andre men det er ikke noget jeg behøver at lade mig diktere af. Figurdesignet er nemlig utrolig åben og lader spilleren designe den figur der passer bedst til den individuelles spillestil. Så selv om High Elfs er gode til magi er der intet der taler imod en High Elf som tyv eller akrobat med gode fægteevner eller en Orc som magtfuld troldmand og mesterskytte, en Wood Elf som ridder og så videre. På samme måde kan man sagtens have en kriger der kun går klædt i ekstravagante dragter og dyrt tøj ligesom en troldmand sagtens kan være iklædt en tung rustning og svinge en hammer med samme ynde som en barbar.