The Expanse: A Telltale Series

The Expanse: A Telltale Series - Episode 5

Med sidste kapitel overstået, kan den undervældende episodiske sci-fi-serie nu endelig gå i glemmebogen.

Telltale har nu afrundet deres episodiske sci-fi-eventyr baseret på Amazon Prime-serien The Expanse, og jeg kan ånde et lettelsens suk. Det har nemlig været alt andet end morsomt at følge Camina Drummers jagt på en mystisk artefakt gennem nær identiske korridorer med mindre og mindre interaktion, som handlingen er skredet frem. Spørgsmålet inden sidste episode, Europa's Folly, er derfor ikke, om den formår at redde spillet som helhed (det løb er for længst kørt), men snarere om den fungerer som en slags escape pod for den rest af brandværdi, den engang så hæderkronede udvikler endnu har tilbage.

The Expanse: A Telltale Series
Gensynsglæden ombord på The Artemis er ikke ligefrem stor.

Oven på begivenhederne i forrige episode står Drummer igen ansigt til ansigt med sin gamle besætning på rumskibet The Artemis. Alt afhængig af dine tidligere valg, kan de være mere eller mindre begejstrede for at se dig, men sikkert var det, at jeg ikke følte den mindste gensynsglæde over at se den mavesure pilot Khan og den lidet karismatiske doktor Virgil, for da slet ikke at tale om hovedpersonen selv.

Nu behøver karakterer selvfølgelig ikke at være sympatiske, for at man kan leve sig ind i deres udfordringer. Der Untergang er eksempelvis en ganske medrivende film trods sin mildest talt usympatiske hovedperson. Men når man decideret træder i skoene på en karakter og skal foretage valg på vedkommendes vegne, er det alligevel nødvendigt, at man kan forme deres personlighed en smule efter ens eget temperament.

Desværre kan du kun i ringe grad bløde Drummers selvretfærdige chauvinisme op med dine valg, og det sættes for alvor på spidsen i sidste episode. Det ene øjeblik får hun et raserianfald, da hun finder ud af, at et besætningsmedlem var indirekte involveret i en massakre på civile. Der går dog ikke mange minutter, inden hun selv på koldblodig vis myrder et dusin rumpirater, uden at gøre det mindste forsøg på at afvæbne dem eller undgå blodsudgydelse.

The Expanse: A Telltale SeriesThe Expanse: A Telltale Series
Valg er næsten altid blot to lettere forskellige formuleringer af den samme pointe.

Civile? Nej, men det kunne piraterne lige så vel være, for i de meget lidt nervepirrende quick-time-events er de så langsomme på aftrækkeren, at man næsten må se det som en de facto overgivelse. Helt komisk bliver det på et tidspunkt, hvor Drummer lige så stille svæver frem bag en container med sine raketstøvler og hænger totalt eksponeret i luften. Det burde være den sikre død, men selvfølgelig mejer du uden problemer de ellers svært armerede og bedre positionerede rumpirater ned så let som ingenting. Jeg er villig til at tolerere den slags tossestreger i Call of Duty, men i et narrativt fokuseret spil skriger det dovenskab fra udviklerens side, at Drummer gang på gang overlever umulige situationer uden at udvise den mindste smule tankevirksomhed.

Det er dog kun Drummer, der gemmer sig under et alt for tydeligt og kluntet narrativt skjold. I modsætning til tidligere episoder kan dine valg denne gang få mærkbare konsekvenser, og flere af de øvrige besætningsmedlemmer risikerer rent faktisk at kradse af. Det gør dog ikke valgene tilfredsstillende, for her er ingen egentlige dilemmaer eller moralske gråzoner, og det er altid tydeligt, hvad der er "det intenderede" valg, hvilket statistikkerne, som kan ses ved episodens slutning, da også afslører - fordelingen er næsten altid 70-90% i favør ved den ene mulighed. "Frit men ikke fair," lyder en udbredt kritik, når mindre velfungerende demokratier går til stemmeurnerne, og jeg tillader mig at komme med samme beskyldning her.

The Expanse: A Telltale Series
The Expanse slutter lige så katastrofalt, som det begyndte.

Det er tydeligt, at udviklerne har haft travlt med at få afrundet spillet, for den
stemningsmættede udforskning og de små gameplaysegmenter, der gav lidt tiltrængt variation, finder du ikke i det forcerede slutkapitel. Du vil kunne få det hele overstået på en 30-40 minutter, og det er lige før, at jeg vil notere det som et plus, for den faktiske slutning ender med at gøre hele handlingsforløbet fuldstændigt ligegyldigt. Det er måske svært at undgå, når der er tale om en prequel til et etableret univers, men vi har alligevel set talrige eksempler på, at man kan fortælle meningsfulde historier, selvom det endelige udfaldsrum er en smule begrænset (Red Dead Redemption 2 og Deus Ex: Human Revolution falder mig først ind).

I vores informationstunge og hastige verden rammer nostalgi tidligere og tidligere, og selvom jeg endnu ikke har rundet de 30, kan jeg ofte ikke se mig fri for at tænke, at alt var bedre i "gamle dage" for en 5-10 år siden. Ved nærmere eftertanke er det ofte en illusion, men lige i dette tilfælde vil jeg stædigt fastholde, at der er noget om snakken. Isoleret set kan The Expanse sikkert godt underholde fans af serien eller bøgerne. Men når spillet på stort set samtlige parametre halter lysår efter selv Marvel's Guardians of the Galaxy og Batman: The Enemy Within, der anses som det originale Telltales klart svageste udgivelser, må jeg alligevel konkludere, at negativitet er fuldt ud berettiget.

The Expanse: A Telltale SeriesThe Expanse: A Telltale SeriesThe Expanse: A Telltale Series
02 Gamereactor Danmark
2 / 10