Dansk
Gamereactor
anmeldelser
The Finals

The Finals

Battlefield-veteranerne har udgivet deres første, store spil, og der er masser af potentiale her.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Jeg var helt og holdent blandt dem, der var ret begejstrede for The Finals, da det blev lanceret i beta-format tidligere på året, og jeg var så sandelig ikke den eneste. Embark Studios består, som du måske allerede ved, at veteraner fra diverse Battlefield-studier, og ledes af selveste Patrick Söderlund, så erfaringen, talentet, ledelsen, det er der alt sammen, og det kunne mærkes.

Godt nok var der kun to modes, og et relativt lille udvalg af våben og roller at spille på den eksplosive slagmark, men som en beta? Ja, så var det hele mildest imponerende, for ikke at sige direkte forfriskende at opleve efter Battlefield 2048-fadæsen.

Under Game Awards droppede spillet så som en "overraskelse" (som lækkede inden), og jeg loggede begejstret ind for at give mig i kast med spillet på ny, for så at finde ud af, at denne "færdige" version stort set byder på samme indhold som beta-versionen for ikke så forfærdelig lang tid siden. To modes, samme fire-fem våben, samme gadgets, og et enkelt nyt map inspireret af Las Vegas. Bare for at slå fast relativt tidligt; det her er ikke nok, og spillets langvarige underholdningsværdi tager aktivt skade af manglen på variation i den eksisterende map-rotation.

Dette er en annonce:
The Finals

Når det så er sagt, så er The Finals stadig uhyre underholdende på egen hånd. Spillets ret smukke grafik hele vejen rundt, fra art design til Unreal Engine 5's evne til at rendere imponerende ødelæggelse og vilde partikeleffekter, er fortsat bjergtagende, og hele game show-æstetikken fungerer simpelthen glimrende hele vejen rundt. The Finals føles ikke som et første spil, men som erfarne udviklere der lægger sig i selen, og gør det de gør bedst. Det oser af kompetence.

Du kan enten spille Quick Cash eller Bank It, og begge handler sådan set om at adskillige hold af tre spillere dyster om at stjæle penge fra hinanden, samt tage den fra banen, og "banke" dem, altså interagere med et Cashout og få pengene i hus. De to modes adskiller sig en smule i forhold til hvad grænserne er, men fra et strategisk og strukturelt synspunkt minder de en del om hinanden, og de deler desuden samme map pool, og der er, så vidt jeg umiddelbart kan se, tre.

De er ret smukke, dog. Seoul minder en hel del om tagene fra Mirror's Edge, som absolut er et kompliment, og det nye Las Vegas map passer glimrende til hele game show-æstetikken. Effekter flyver om ørene, og til tider styrter bygninger vitterligt i grus foran dig i bedste Battlefield-stil. Det er en visuel showcase, og det hele kører silkeblødt i 60fps på PS5 - godt klaret. Desuden er der overraskende gode værter på, der på ret underholdende og præcis vis kommenterer på "showet". Sammen med sparsom men solidt sammensat musik er The Finals virkelig allerede i mål i forhold til at nagle æstetik, lydddesign og brugerfladeelementer.

Dette er en annonce:

Efter mere end 30 kampe på tværs af både beta og det færdige spil bliver jeg dog nødt til at sige, at mængden af ødelæggelse har været en kende undervældende i løbet af min tid med det. Det er som om at de værktøjer der skal sætte skub i tingene, nemlig din grapple, dit jump pad og de våben der kan jævne facader og den slags med jorden, ikke er helt kraftfulde nok til at banen påvirkes på nogen præcis måde. Jo, der kan stadig ske meget rundt omkring et Cashout, særligt med de såkaldte Goo-granater som skaber vægge af beskyttende skum, men der skal skrues op for det hele hvis det skal føles som om at destruktion spiller en afgørende rolle i The Finals' udtryk.

The Finals

Desuden er det også værd at nævne, at det virkelig ikke er alle, der vil være vilde med spillets TTK, eller time-to-kill. For... ja, den er lang. Der er ikke det klassiske Halo-skjold at smadre, men din og andres karakter har ret meget liv som udgangspunkt, og det kræver for alvor tilvænning, selvom at våbnene føles decideret glimrende at affyre.

Havde der været tale om et Early Access-spil af en art havde diskussionen været en anden, og The Finals er sådan set også ganske gratis. Men jeg havde nu ønsket mig at Embark havde brugt lidt mere tid på at tilføje flere maps, lidt flere modes og måske sågar tweaket lidt på de centrale evner, der gør at banedesignet ændrer sig igennem en given runde. Derfor er det stadig meget, meget let at anbefale for en pris på ingenting, men et førstehåndsindtryk er nu og da et førstehåndsindtryk.

HQ
07 Gamereactor Danmark
7 / 10
+
Fantastiske banedesign, fed game show-vibe, solid lyd hele vejen igennem, gode våben.
-
Der er generelt for lidt indhold og variation her, destruerbare omgivelser træder ikke nok i karakter, TTK vil være et turn-off for nogle.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

2
The FinalsScore

The Finals

ANMELDELSE. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Battlefield-veteranerne har udgivet deres første, store spil, og der er masser af potentiale her.



Indlæser mere indhold