The First Descendant

The First Descendant

Nexons bud på en looter-shooter er landet. Men skal der klappes af kaptajnen?

Free-to-play-modellen bliver stadig sværere og sværere at acceptere og nyde. Det er blevet en trend, at F2P betyder et kompetent og veludviklet spil, der matches med begrænset indhold og/eller mikrotransaktioner en masse for lettere at fremskynde ellers miserable og trættende progressioner. The First Descendant kan dømmes skyldig i samme overtrædelser.

Lad mig starte med at sige, at The First Descendant har nogle meget positive og lovende elementer. Grundspillet og skydemekanikken er i topklasse, komplet med responsiv og spændende action blandet med tilfredsstillende våben, der virkelig leverer en power fantasy. The Descendants, som i praksis er klasetyper i stil med Warframe, er meget forskellige, både visuelt og gameplaymæssigt, og hver bringer noget nyttigt og sjovt til handlingen for at holde tingene friske. Crafting er også blandt de bedste i looter-shooter-genren, med tonsvis af måder at forme en karakter og gøre den til noget virkelig specielt og dødbringende. Hele spillet har stemmeskuespil, hvilket er en behagelig måde at øge indlevelsen og lægge vægt på fortællingen, og det samarbejdende design, der gør det lettere end nogensinde at slå sig sammen med fremmede og venner, er også et stort plus. Pointen er, at Nexon har gjort nogle fantastiske designvalg her, der bør fremhæves.

Problemet er dog alt udenom disse elementer. Lad mig starte med kampagnen. Dette er en omkring 20-timers historie, der effektivt er én stor tutorial. Du bliver gradvist ført gennem en række forskellige steder, hvor du fuldfører små missioner, der stort set kan tilskrives samme kvalitet som en Patrol fra Destiny 2 (dvs. dræb et par fjender, forsvar et objektive, mindre ting, der kan fuldføres på omkring fem minutter), alt sammen som en måde for Nexon gradvist at introducere dig til mere og mere udfordrende gameplaymekanikker, der begynder at dukke op i dungeons og Void Intercept boss-fights. Efter omkring fem timer med kampagnen er det ret svært at forblive interesseret, og ærligt talt får man bare lyst til at springe til slutningen, da fortællingen heller ikke rigtig fanger på grund af en triviel og ret kedelig storytelling.

Endgame, og ja jeg springer nogle punkter over her, men der er en god grund til det, er ikke meget bedre i skrivende stund, da du for det meste bare vil finde dig selv gentage de samme missioner og udfordringer, du fuldførte gennem kampagnen, blot på en sværere sværhedsgrad. Hvorfor? For bedre loot og hovedsageligt en af alt for mange ressourcer og valutaer, der bruges i crafting/research-systemet.

The First Descendant har et ret dybt og bredt byttesystem, hvilket betyder, at du aldrig mangler spændende og kraftfulde våben, men hvis du vil have de bedste værktøjer til opgaven eller vil låse en ny Descendant op, skal du kunne tolerere research-systemet. Dette er et af de mest overvældende systemer, jeg nogensinde har set i et videospil, og ærligt talt, hvis du ikke har tænkt dig at bruge penge på The First Descendant, skal du være indstillet på at bruge mange timer på at grinde de samme aktiviteter, i håbet om at få et ekstremt sjældent crafting-materiale, som du så kan bruge til en del af den research recipe, du er ude efter. Når du så har brugt alt for lang tid på at samle det rigtige udstyr, får Nexon dig derefter til at sidde igennem en af mine mindst yndlingsmekanikker i hele The First Descendant, en vaskeægte research timer, af samme slags som Clash of Clans og lignende mobilspil er forpestet med. Så som en hurtig opsummering, du bruger mange timer på at samle de nødvendige materialer ved at spille de samme aktiviteter, du brugte mange timer på at fuldføre i kampagnen, alt for så at skulle vente omkring 16 virkelige timer for at låse det element op, du har grinded for... Jeg forstår, at dette er et F2P-spil, men dette er decideret afskyelig spildesign.

The First Descendant
The First Descendant

Der er selvfølgelig en hurtigere måde at komme udenom dette på, og det er her monetiseringen kommer ind i billedet. Jeg har ingen problemer med, at F2P-spil monetiserer ting, men Nexon er gået over gevind i The First Descendant. At låse en ny karakter op vil koste omkring £14 (og det er ikke engang for Ultimate-versionen af karakteren), og der er også masser af cosmetics oveni. Og jo, så kan du selvfølgelig købe et typisk prissat Battle Pass for nogle smagsprøver, men hvis du vil have andre kosmetiske genstande, skal du være klar til at bruge rigtige menneskepenge. Åh... og mens vi taler om cosmetics, så er The First Descendant all-in på trenden, som vi ofte ser med spil lavet af udviklere fra Asien, hvor de kvindelige karakterer er meget udfordrende klædt med uforholdsmæssige kroppe tydeligt lavet for at tiltrække et bestemt publikum. Vi havde denne samtale i april med Stellar Blade, og nu er The First Descendant her for at tilføje brænde til bålet...

Jeg tror stærkt på, at der er for mange systemer og valutaer tilgængelige i The First Descendant, selvom det er muligt at forstå og blive fortrolig med dem. Det samme kan også siges om UI og HUD, som giver en enorm mængde information, der ofte føles irrelevant. Det føles bare ikke intuitivt. Der er bestemt plads til forbedring og strømlining her, der ville gøre underværker for at gøre denne titel mere tilgængelig.

Hvad der vil være mere udfordrende for udviklerne at rette, vil være level design og de faktiske kampmekanikker. Gameplayet, skydningen og det at løbe rundt og sprænge ting i luften føles fantastisk, men der er aldrig meget dybde i, hvordan du gør dette. For hvor mange andre looter-shooters har tonsvis af puzzle-like systemer at overvinde under kamp for at holde spillerne på tæerne, der er det bedste The First Descendant ser ud til at tilbyde, et shield-system, der er drevet af flydende kugler over en boss. Ødelæg disse, og skjoldet falder. Det er et habilt system, der ikke ville være så enerverende, hvis det var mindre almindeligt, da det lige nu ser ud til at være den eneste unikke mekanik, fjender nogensinde bruger. Der skal være mere for at holde handlingen frisk, og dette er et lignende problem med level designet, da de steder, du springer mellem, dybest set bare er Destiny 2 lokationer, men uden alle de hemmeligheder og ekstra godbidder og udfordringer, som Bungie gemmer under overfladen. The First Descendant føles utrolig endimensionelt i øjeblikket og skriger efter en mere kompleks aktivitet som et raid for at presse spillerne til deres grænser.

The First Descendant
The First Descendant

Nu tænker du så måske "Så må det være her, hvor Void Intercept-kampe kommer ind i billedet?" Ja og nej. Void Intercept er en aktivitet, hvor et hold af spillere står over for en massiv boss. Ideen er at raffinere og min-maxe dit build, så du kan overleve og tage denne boss ned inden for 10 minutter. Det er normalt ret udfordrende på grund af bossens health pools, men hvad angår mekanisk dybde her, er der ikke meget at skrive hjem om. Der er nogle få systemer og mekanikker, der imponerer, men for det meste løber du rundt i en kedelig arena og pumper et stort mål fuld af kugler. Det er langt fra den værste aktivitet, The First Descendant tilbyder, men det føles bare heller ikke som et godt eksempel på potentialet i dette spil.

The First Descendant ville have gavn af et friere level design, hvor du kunne rejse sømløst mellem underområderne i hvert sted uden en loading-skærm, på samme måde som Destiny 2 lokationer opererer. Ligeledes er hele ammunition økonomien i behov for en mindre justering, da det lige nu ikke føles helt balanceret. Også lydmixet er lidt ude af balance, med nogle lyde der er alt for høje og andre lidt for stille, og stemmeskuespillet (så fedt som det ellers er, at der er komplet VO i hele spillet) er over brugt med visse dialogsekvenser, der varer flere minutter og nogle præstationer, der føles tæt på pinlige (den gale og ustabile skurk er en trope, der bruges alt for ofte her). Men sandt at sige, alle disse kritikpunkter er mindre og ret irrelevante, når de stables op mod spillets ydeevne og optimering.

Jeg har kun spillet en håndfuld AAA-titler i mit liv, der regelmæssigt kører dårligere end dette spil. Det så være alt fra massive framedrops - på trods af at der bruges en PC med hardware langt ud over de øverste systemkrav - hele vejen til stutter, endeløse matchmaking køer, visse menusystemer, der ikke fungerer ordentligt, og hyppige serverafbrydelser. Jeg har genstartet spillet, geninstalleret spillet, skruet ned for grafiske indstillinger, skruet op for grafiske indstillinger, slået Ray-Tracing, G-Sync, DLSS til og fra, opdateret PC og grafikkortdrivere, endda nulstillet min bredbåndsforbindelse, og på trods af alt dette, kører spillet kun som forventet omkring 50% af tiden. Jeg har testet Destiny 2, Call of Duty: Modern Warfare III, Apex Legends, Counter-Strike 2, Baldur's Gate III, Atomic Heart siden, og ingen af disse spil gav mig i nærheden af antydning af et ydeevneproblem. The First Descendant er bare jammerlig optimeret i sin nuværende tilstand.

Selvom The First Descendant har en sær æstetik, der ikke rigtig synes at vide, hvad den vil være, en mærkelig blanding af high-fantasy møder gritty sci-fi. Så er der elementer af dette spil, der fik mig til at ville fortsætte med at spille. Skydemekanikken, Descendant-muligheder, crafting, det visuelle og grafiske, action, co-op systemer - disse arbejder alle hånd i hånd for at gøre dette til en lovende oplevelse. Det er bare hæmmet på så mange andre områder, der gør mig frustreret og træt af at spille. Ydeevne- og optimeringsproblemerne er et stort problem lige nu, men disse kan - og vil sandsynligvis blive - rettet snart, men monetiseringen, de kedelige fjende- og boss-design, den flade level- og missionsstruktur, den udmattende progression, den utilfredsstillende historie. De er de reelle og kerneproblemer, der i øjeblikket holder The First Descendant tilbage, og er hvad, der stopper mig fra at ville bruge mere tid i Nexons verden.

The First Descendant
The First Descendant
The First Descendant