The Hulk

The Hulk

Dengang jeg brugte så godt som alle mine lommepenge på amerikanske tegneserier, gik jeg så godt som altid uden om Hulk-hæfterne.

Dengang jeg brugte så godt som alle mine lommepenge på amerikanske tegneserier, gik jeg så godt som altid uden om Hulk-hæfterne. Historien virkede en anelse for syret, en anelse for karikeret, selv efter den standard, som superhelte-serierne selv har sat, så langt fra socialrealisme og novellefilm i sort-hvid, som det overhovedet kan lade sig gøre.

Når Hulk så dukker op igen, i den strøm af spillefilm og computerfilm, der er baseret på de gamle superhelte-figurer, kan jeg ikke undgå at trække min skepsis over for figuren og historien frem fra mølposen. Det er derfor også med en begrænset begejstring jeg smider spillet i min Xbox - men der går på den anden side ikke mange minutter, før min skepsis begynder at svinde noget ind.

Historien i spillet låner hist og hér fra filmen - om end handlingen tidsmæssigt ligger senere - og nok så meget fra Hulks tegneserieunivers. Man finder figurer som Betty Ross, General Ryker og den fæle, fæle skurk, Leader. Selv om handlingen bliver præsenteret som et lineært forløb, er der ikke den store sammenhæng, den store udvikling fra scene til scene, men det fungerer ganske udmærket med håndfast humor og action. Så du har mod på at gå til kamp mod skumle kræfter, super-mutanter og den slags kryb, for at forhindre, at de tilkæmper sig verdensherredømmet ved hjælp af Gamma-stråler, så er Hulk lige spillet for dig.

Som Hulk har man et arsenal af attacks og moves til rådighed. Der er det simple slag, som er særdeles virkningsfuldt i sig selv. Slaget kan anvendes i combos og ved at holde A-knappen nede, kan slaget blive yderligere forstærket. Denne charge-up-effekt kan desuden anvendes midt i et hop. Hulk bliver simpelt hen hængende i luften et par sekunder, inden han slår ned på sine modstandere. Desuden kan slå sine næver så kraftigt sammen, at alene lydtrykket kan slå modstanderne omkuld og gøre dem aldeles desorienterede. Alt i alt råder Hulk over 17 variationer af attacks.

Hulk vrede ligger til grund for den ekstra slagkraft, som er til rådighed, når hans Rage-o-meter er fuldt ladet op. Bruges denne kraft rigtigt, kan han sætte det ultimative og altødelæggende angreb ind mod modstanderne. Det herligt at se, hvordan så godt som alt i omgivelserne kan gå i stykker - og dermed rydde vejen for Hulk.

I spillet indgår en række sekvenser, hvor man har rollen som Bruce Banner. Hér gælder det om at snige sig frem, ikke blive opdaget, og frem for alt om at undgå, at han bliver forvandlet til Hulk. Desværre er der meget lidt variation i hans muligheder for at snige sig frem - og de indlagte mini-games er på kanten af at være ufrivilligt latterlige. Når Bruce skal åbne en spærret dør, sker det typisk ved, at han skal hacke sig ind i en computer - og det er såmænd ikke sværere end at han får præsenteret 2 rækker tal, og ved at ombytte cifrene i den nederste række skal han sørge for, at talrækkerne bliver éns inden for 20 sekunder. Når opgaven uden besvær kan løses på 6 - 7 sekunder, er sværhedsgraden - og dermed udfordringen - yderst begrænset.

Hertil kommer, at Bruce kan gå i dækning bag kasser, mens de usædvanligt uopmærksomme vagter går intetanende forbi ham - og de ventilationsskakter, som Bruce skal igennem, er typisk blokeret af en kasse, der blot skal trækkes væk, før Bruce - som en del af en forestående film-sekvens kravler igennem, ogundervejs snakker med sig selv om hvad der mon lurer i det næste rum. Kedeligt!.

Lydsiden udmærker sig ikke just ved variation og pudsige detaljer. Dertil er Hulk-figuren for endimensionel og firkantet. Eric Bana, der spiller Bruce Banner i filmen, har lagt stemme til - og dertil kommer et passende udvalg af grynt, stønnen og brøl. Når Hulks modstandere bliver slået til plukfisk, sker det med lidt vel énsformige desperate skrig og komponisterne til underlægningsmusikken behøver ikke at bekymre sig om at lægge billet ind på de helt store priser.

Helhedsindtrykket rykker derfor en smule på min gamle skepsis over for Hulk-figuren og -universet. Men især spillets ualmindeligt ringe Bruce Banner-levels gør, at jeg ikke helt kan rydde denne skepsis af vejen. Spillets Story Mode står centralt i spillet, men man kan også prøve kræfter med Challenge Mode, hvor man skal overleve så længe det kan lade sig gøre mod praktisk talt uendelige sværme af modstandere. Men hvorfor søren er denne spilmulighed ikke forsynes med multiplayer-funktionalitet?

8 / 10
+
Et simpelt men alligevel gedigent slå på tæven-spil. Det syrede tegneseriepræg udtrykker fint figurens og historiens dunkle sider.