Tilbage i år 2000 tændte Nintendo op under alle gamere, da de viste hvad der senere skulle vise sig kun at være en teknologisk demo. Zelda og Ganon i dødelig kamp med mesterlige skinnende overflader, og ikke mindst et voksent udtryk, vandt alles hjerter og gav håb for GameCubens katalog at "voksen" underholdning. Men så gik alt galt. Miyamoto udsendte en erklæring hvori han gjorde det klart at Zelda ville skifte til det allerede forhadte cel-shaded udtryk, og da firmaet et år senere viste det nye spil frem for en håndfuld journalister, gik der ikke længe før verdens mange fanboys fandt Pichachu-kuglepennen frem og sendte hadebreve til spilguruen.
Det har åbenbart givet buler og blå mærker hos den ellers så ligeglade japanske gigant, for ved dette års E3 havde firmaet fundet den gamle demo frem, og ud af det blå er der pludselig igen mulighed for et "voksent" Zelda spil. Selv Miyamoto måtte på messen indrømme at det nye udtryk i høj grad skyldes presset fra de mange fans, og da Gamereactor fik snakket med et par hardcore Nintendo fans, stod det også klart at selv de hårdeste fans ikke kan leve udelukkende af pastelfarvede paddehatte.
Og netop den pastelfarvede palette er ikke til at opdrive i den rullende demo, som Gamereactor var vidne til ved årets E3 præsentation. Hele det overnuttede og skæve univers fra The Wind Waker er skiftet ud med buldrende torden, regnfulde og grå skove samt et overdådigt og meget detaljeret landskab, hvor Link ridende på Epona skærer sig gennem horder af fjender. Klapsalverne var på et tidspunkt nærmest øredøvende.
Desværre var Nintendo nøjagtig ligeså enigmatiske som de plejer, når det kom til gameplayet. I den efterfølgende rundbordsdiskussion stod det klart at puzzle-delen ville få noget af en overhaling og at man ikke længere ville bede spilleren om (for at sige det lidt firkantet) kun at trække kasser rundt. Der kom dog ingen konkrete eksempler på bordet. Hvad Miyamoto dog gerne ville løfte sløret for, var at det seneste spil bliver en tand mørkere i tonen og at der er lagt en væsentlig del af den spilmæssige vægt på kampsystemet. Både kampe til hest og i de mørkeste huler ville få ilagt en større betydning, og spillere ville ikke have så let ved at få skovlen under de mange fjender. Det samme ville tilsyneladende gælde for bosserne.
The Legend of Zelda har alle muligheder for at blive det spil i serien, som mange fans har spurgt efter i årevis. Mens vi her på redaktionen ikke havde det fjerneste imod The Wind Waker, så er det ikke svært at se hvorfor det seneste spil har en langt bredere appeal og dermed kan skaffe Nintendo flere dedikerede fans til folden. Det er bare synd er der er så langt til år 2005.