Dansk
Gamereactor
anmeldelser
The Movies

The Movies

Høj cigarføring i filmbranchens overhalingsbane. Erik har været en tur på settet for at indspille årets absolutte største biografhit.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Filmbranchen er sexet. Ingen tvivl om den sag. Alle vil gerne ind i varmen og se deres navn på det hvide lærred, og meget få når nogensinde målet. Men hvis virkelighedens filmbranche er tung at danse med, så kan The Movies til gengæld købes formedelst til et overkommeligt beløb hos den nærmeste spilforhandler. Legendariske Peter Molyneuxs nye baby sætter spilleren ved roret af et filmselskab i Hollywood, hvor forretningen skal plejes og stjernerne forkæles. Der er endda mulighed for at spille en aktiv rolle i filmenes tilblivelse, fra manuskript over instruktion til post-produktion.

HQ

Lyder det for godt til at være sandt? Fra de første annonceringer har forventningerne til The Movies været høje, men også tempererede af bange anelser om, at den vidtløftige Molyneux og hans Lionhead Studios nok engang ville få svært ved at indfri løfterne. Heldigvis rummer The Movies faktisk alt, hvad vi er blevet lovet. Det er et gennemarbejdet og fascinerende spil, med en pæn håndfuld nye ideer integreret i en solid, velafprøvet Theme Park-struktur. Alligevel knager helheden en smule i fugerne.

The Movies tager sin begyndelse i 1920. Som chef for et nystartet filmselskab har du en stor opgave foran dig. Personale i alle afskygninger - skuespillere, filmcrew, manuskriptforfattere, forskere osv. - skal hyres, kontorer, produktionsfaciliteter og studier skal bygges, og det hele skulle gerne munde ud i en perlerække af populære og kommercielt succesfulde film. Kendere af Molyneuxs Theme Park vil nikke genkendende til fremgangsmåden, hvor du starter med en tom græsplæne og bygger din virksomhed op helt fra bunden.

Med hjælp fra den velfungerende on-screen hjælp, bliver det hurtigt til en omfangsrig filmfabrik, og det er en fornøjelse i sig selv, at se sine medarbejdere myldre fra opgave til opgave. The Movies’ billedside er dejligt sprød og imødekommende, og ens lille arbejdshær tager sig altid overbevisende ud - også når man zoomer helt ind på livet af dem. Men i praksis er der nu dårligt tid til sådan at gå på sightseeing i sit skaberværk, for der er altid noget at se til. Manuskripter skal igangsættes, castes og filmes, nye filmteknologier, rekvisitter og studie-kulisser skal udvikles, og de stjerner, man har tilknyttet sit filmselskab, skal plejes.

Netop stjerne-plejen er en af de væsentligste tilføjelser til et ellers forholdsvis regelret business-simulator gameplay. Man kommer snildt til at tænke på The Sims, når man får til opgave at bygge forlystelser, indkvartering og andre bekvemmeligheder til sine forkælede førsteelskere og primadonnaer - helst pæne og luksuøse og i nydelige, veldekorerede omgivelser. Som i Maxis’ kassesucces skal der holdes nøje øje med stjernernes humør, og lønforhøjelser, assistenter og drukture imellem indspilningerne kan være nødvendige midler i kampen for at forhindre et truende hysteri-anfald.

Dette er en annonce:

Lad det være sagt med det samme: Jeg har aldrig været den helt store fan af Sims-serien, og som i de spil kan der godt gå lovligt meget dukkehus i The Movies, der tilbyder rige muligheder for at klæde stjernerne ud i tidens smarteste kluns og tilføje masser af smykker og make-up. Man kan sågar skabe sin helt egen stjerne fra bunden i den medfølgende "Starmaker", hvor point-tildeling tilsættes raffineret ansigtsmodellering. Heldigvis kan man i vidt omfang også springe op og falde ned på dette aspekt af The Movies og nøjes med at træde til, når minerne for alvor bliver sure.

Det sidste gameplay-element i The Movies - og vel nok det, der har været allermest omtalt på forhånd - er muligheden for selv at deltage i arbejdet med selskabets (kort)film-produktioner. Relativt tidligt i spillet bliver det muligt at bygge en facilitet til "custom scriptwriting", og her kan man kombinere forskellige scener til en slags sammenhængende historie. Udgangspunktet er den genre og de kulisser, man vælger, og herfra er der rige muligheder for at vælte sig i Hollywoods mest hæderkronede klicheer.

Ideen med at kombinere sig til en film via en række arketypiske scene-moduler - "mand bliver skudt", "par overraskes af monster", "kvinde skriger" osv. - er faktisk temmelig genial, og Lionhead Studios har ramt et fint kompromis mellem valgfrihed og overskuelighed. Hvert modul indeholder endda en række variationsmuligheder i skuespil, rekvisitter og kameraføring, og når man lidt senere også får låst op for en post-production facilitet, kan man tilmed lægge stemmer på sine film og klippe dem nydeligt til.

I sig selv fungerer filmproduktionen overraskende godt - og som spillet i øvrigt, udmærker de sig ved et eminent brugervenligt interface. Problemet er bare, at The Movies ikke forstår at belønne ens anstrengelser. Computeren har ingen mulighed for at forholde sig til film-frembringelsernes kvalitet, og derfor bliver de ikke bedømt specielt højere end de tilfældigt genererede produktioner, der skrues sammen af spillets virtuelle filmfolk. Desuden er manuskriptet bare en lille faktor i en given films succes, hvortil kommer skuespillernes stjernestatus, kulissernes nyhedsværdi, genrens popularitet og meget, meget mere.

Dette er en annonce:

De kreative udfoldelsesmuligheder mangler med andre ord en egentlig berettigelse i spillets overordnede gameplay - både de Sims-inspirerede aspekter og de Theme Park-inspirerede aspekter. På den anden side kan man eksportere sine film og lægge dem op på The Movies’ hjemmeside, og hvis Lionhead Studios formår at skabe et community og belønne spillernes frembringelser dér, vil udviklerens arbejde med filmværktøjerne ikke være spildt. Spørgsmålet er så, hvor meget spillet reelt er værd, hvis man ikke lige er interesseret i at levere kortfilm til themoviesgame.com?

Heldigvis en hel del. For der er rigeligt at tage sig til som direktør i sit helt eget filmselskab, og især den kvindelige del af befolkningen vil givetvis nyde muligheden for at passe, pleje og forkæle spillets små primadonnaer. Hele herligheden er eminent fulgt til døren i vanlig Lionhead-stil, fra den detaljespækkede billedside til det luksuøse soundtrack, der elegant reflekterer tidens toner. Læg dertil et gameplay, der stiger i kompleksitet i det helt rette tempo og et tema, der rammer lige ned i alle film-nørders vildeste drengedrømme - så har du et spil, der bestemt er bekendtskabet værd. Det kan godt være, at Molyneux ikke har formået at integrere alle sine ideer optimalt i The Movies’ gameplay, men han har stadig fået skabt en gennemført fornøjelig business-simulator.

The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
The Movies
09 Gamereactor Danmark
9 / 10
+
Godt genremøde mellem en business-simulator, filmværktøj og Sims-livsstil. Fornem billed- og lydside.
-
Dine egne filmmesterværker er ikke integreret i gameplayet.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Brugeranmeldelser

  • Raptor
    Dette er et af de spil, man spiller, når man keder sig. Det er egentlig meget sjovt at sidde og sammensætte nogle små film, men mulighederne er... 7/10

Relaterede tekster

The MoviesScore

The Movies

ANMELDELSE. Skrevet af Erik Petersen

Høj cigarføring i filmbranchens overhalingsbane. Erik har været en tur på settet for at indspille årets absolutte største biografhit.

The Movies

The Movies

PREVIEW. Skrevet af Jesper Nielsen

Udlev den amerikanske drøm i Molyneuxs virtuelle Hollywood. Jesper har testet den første beta-kode og fortæller det hele.



Indlæser mere indhold