Dansk
Gamereactor
anmeldelser
The Sims 2: Open for Business

The Sims 2: Open for Business

Så er det tid til at finde iværksætter-genet frem for dine Sims skal starte en forretning. Carsten fortæller alt om hans dage som købmand.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Jeg har efterhånden bygget kunstige verdener og livsforløb i Sims-universet i adskillige år. Men det har til stadighed undret mig, hvad der egentlig er så tiltrækkende ved hele Sims-konceptet. For det handler det jo bare om at foretage de valg, der fører mine figurer frem mod succes i en, så godt som i hvert fald, almindelig tilværelse. Jeg undrer mig stadig og alligevel finder jeg det fortsat både dragende og frustrerende at vejen til denne succes aldrig er en lige, forudsigelig vej fra punkt A til punkt B.

HQ

Det forhindrer dog ikke, at jeg sagtens kan få øje på adskillige udfordringer i den nye udvidelsespakke Open For Business til The Sims 2. Nu kan jeg nemlig langt om længe opleve, og blande mig i, hvordan mine simmer tjener simmoleans. ja, det hedder valutaen faktisk i deres virtuelle verden. Det at åbne en forretning er som sådan ikke noget, der kræver nogen som helst for iværksætteruddannelse. Der skal såmænd ikke meget mere en telefonopringning eller et opslag på computeren i min sim-familie til. Det er straks sværere at vælge den rigtige virksomhedstype.

Du kan oprette de særeste forlystelsesetablissementer, hvor indtægter kommer fra kundernes tidsbegrænsede ophold på stedet. Blot skal du konstant være opmærksom på kundernes indstilling til og gode oplevelser af etablissementerne. Det nytter f.eks. ikke at slække på stedernes toiletfaciliteter for at fremme indtjeningen. Der er endvidere mulighed for at slå sig op på levering af tjenesteydelser, så du f.eks. kan udleve din indre drøm om at blive damefrisør.

Endelig kan du åbne en forretning, hvor du sælger varer. Det sidste kan lyde som det, der er lettest at komme i gang med, men det er nok også samtidig den forretningsmodel, som er mest krævende i opstartsfasen - for nu at låne ordforrådet fra erhvervsminister Bendt Bendtsen.

Valget af vare(r) er såmænd let nok. Du kan købe og sælge så godt som alle varer, der er til rådighed for dine sim-familier til indretning af deres bolig og dagligdag. Men derudover skal du også fastlægge et prisniveau, der på én gang tiltrækker kunder og samtidig ikke bare dræner kassen. Du skal desuden præsentere vareudbuddet på en indbydende måde i glasmontrer, på reoler, i butiksvinduer osv. ganske som forretningsadressen også har en vis betydning. Endelig skal du også sørge for konstant at ligge inde med et passende varelager, så dine sim-kunder ikke bliver utilfredse og sender din forretning i bund på tilfredshedsmålingen. Lad derfor være med at forsøge at slippe nemt om ved det hele ved at åbne din forretning på hjemmeadressen og bare lægge varerne på græsset foran huset. Der kommer ingen kunder på den måde.

Dette er en annonce:

Du starter som enkelmandsvirksomhed, men du kan hurtigt få brug for at udvide, så der skal ansættes folk til at drive biksen. Igen skulle jeg blot bevæge mig hen til telefonen eller computeren for at sætte gang i en ansættelsesforløb. Et badge på de mulige kandidater kan fortælle, hvilke evner de har, dog uden at man får brugbar information om, hvor dybt disse evner stikker. Så på den ene side kan du ansætte en sim i forventning om hurtig kassebetjening, så gennemstrømningen af kunder ryger i vejret. På den anden kan effekten af ansættelsen en medarbejder udeblive, hvis de forventede evner ikke helt slår til.

Din reaktion kunne så typisk være at fyre vedkommende. Sidste led i en kæde af handlinger, der understreger Sims-spillenes grundide: at dine handlinger har konsekvenser - som fører til nye handlinger, nye konsekvenser osv. Efter min personlige mening har Sims-universet altid har været en tand for kulørt. En oplevelse, der ikke ændrer sig med denne udvidelsespakke. Jeg har dog kunnet bære over med det, fordi spillets kerne samtidig har givet den der tidligere omtalte stærke og uklarligt dragende spiloplevelse.

Derimod er jeg noget skeptisk overfor, om hele konceptet med at oprette og drive forretninger og virksomheder overhovedet passer til Sim-konceptet. I hvert fald skal du ikke anskaffe udvidelsespakken Open For Business i forventning om et økonomisk simulationsspil. Sims-universet duer ikke til en seriøs og detaljeret fremstilling af, hvordan du gør forretningsmæssig karriere. Det er derimod dine simmers alt andet lige forsimplede handlinger og de personlige relationer, der er spillets og udvidelsespakkens altafgørende drivkraft.

Bevares, Open For Business vil føje nye dimensioner til dine oplevelser i Sims-universet. Men det er samtidig lidt for gennemskueligt, at EA har for travlt med at skubbe udvidelsespakkerne ud på markedet, hvor de burde bruge mere tid på at rette småfejl, sikre en mere gennemført oversættelse til dansk og ikke mindst at sørge for et mere omfattende spilindhold. Ganske som dine simmer kan komme helt derud, hvor der er brug for samlivsterapeuter og psykologer, må det derfor siges lige ud: Holdet bag netop disse udvidelser bør snart opsøge en gang kreativ krisehjælp. For rutinen og tomgangen bliver stadigt mere tydelig.

Dette er en annonce:
The Sims 2: Open for Business
The Sims 2: Open for Business
The Sims 2: Open for Business
The Sims 2: Open for Business
The Sims 2: Open for Business
The Sims 2: Open for Business
The Sims 2: Open for Business
The Sims 2: Open for Business
The Sims 2: Open for Business
06 Gamereactor Danmark
6 / 10
+
Masser af butiksmuligheder. Pæn grafik. God overskuelighed.
-
Mangler reel dybde. Skabelonskåret og fyldt med tomme kalorier. Fejl i oversættelserne.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold