The Sims 3

The Sims 3

Er et åbent nabolag godt eller skidt, når man i forvejen har svært ved at holde styr på sin sim? Michael Bregnbak har haft fingrene i den nyeste udgave af den meget populære spilserie.

Der findes mange måder at spille The Sims på. Der er dem der planlægger alt ned i mindste detalje og har evnerne, og ikke mindst tålmodigheden, til at lede deres simmere sikkert gennem et langt og lykkeligt liv. Og så findes der os andre. Os der alt for ofte har fundet vores sim besvimet af søvnmangel på fortovet, to meter fra hoveddøren. Os der har en sim der altid må løbe på toilettet, i stedet for bare at gå og os der bittert har måtte konstatere, at hjemmet i sandhed er dér, hvor der statistisk set sker flest ulykker.

Det er derfor, at forventningens glæde og min nærmest ustyrlige nysgerrighed blandes med en snert af ængstelse, da jeg blænder op for The Sims 3.

Det første der slår mig er, hvordan alt i spillet umiddelbart virker bekendt. Grafikstil, menuer og styring er stort set uændret fra tidligere. Der går dog ikke ret langt tid før det går op for mig, at selvom alt måske på overfladen virker bekendt, så er der stort set ikke ét eneste aspekt af spillet der ikke på en eller anden måde er ændret, opdateret eller udvidet.

Den mest iøjnefaldende ændring møder mig, da min sim et øjeblik har forvildet sig udenfor sit hus. Hvor han tidligere blev mødt af en usynlig mur, hvis han prøvede at bevæge sig for langt væk, tager han pludselig et skridt uden at blive stoppet. Og så et til, og inden jeg ved af det, har han sat i fuld firspring ned ad gaden - forbi nabohuse, butikker, skoler og andre simmere der er i fuld gang med deres daglige gøren og laden.

Turen ender i den anden ende af byen, hvor min sim slår sig ned på en af byens mange bænke, mens livet i den lille by passerer ufortrødent forbi. Simmere på vej til arbejde, familier på picnictur i parken og forelskede teenagere hånd i hånd.

Overraskende nok ender fornyelsen med det åbne nabolag dog med at have mindre betydning for spillet, end jeg umiddelbart ville have gættet. Det bunder primært i, at simmernes behov fortsat skal dækkes relativt tæt, dvs. at der sjældent går lang tid imellem, at din sim har brug for et brusebad, bliver sulten eller skal på toilettet. Og selvom disse behov naturligvis kan dækkes, selvom man er i byen, så er det alt andet lige lettere at få dækket dem derhjemme, hvor alt er samlet på ét sted.

Formentlig vil de mere resultatorienterede spillere, der fokuserer på at udvikle deres familier og karrierer, nok vælge at blive mest indenfor hjemmets rammer, mens de spillere der omvendt synes, at det er sjovere at eksperimentere og gå på opdagelse, uden tvivl vil føle, at det åbne nabolag fungerer alletiders som en stor og åben legeplads.

Det er derimod en af spillets mindre synlige forandringer, der nok indeholder den mest spændende nyskabelse i The Sims 3. Væk er det gamle personlighedssystem, hvor points afgjorde, i hvor høj grad din sim var f.eks. venlig, udadvendt osv. Istedet introducerer The Sims 3 et personlighedssystem der er baseret på, at alle simmere har 5 grundegenskaber.

Det spændende ved dette system er, at de fem grundegenskaber man vælger til sin sim, har dybtrækkende konsekvenser for resten af spillet. Grundegenskaberne har således betydning for, hvilke mål du kan vælge at forfølge i spillet, hvilke muligheder du har for at socialisere med andre simmere og hvordan du kan påvirke dine omgivelser i det hele taget. En sim med grundegenskaben ambitiøs vil f.eks. have nemmere ved at opnå forfremmelser, egenskaben computergeni giver dig mulighed for at tjene ekstra penge ved at hacke computere og egenskaben humoristisk betyder, at andre simmere altid griner af dine vittigheder, og helt ærlig; hvem har ikke altid ønsket sig den egenskab.

Kunne du f.eks. tænke dig at være en neurotisk, følelsesladet, distræt og gnaven bogorm der arbejder hjemmefra som forfatter og sjældent kommer uden for en dør - så gør du det. Vil du hellere være en venlig, kunstnerisk, flirtende, musikalsk boheme type med grønne fingre der tjener til dagen af vejen ved at spille guitar i parken og dyrke økologiske grøntsager hjemme i baghaven - så gør du det. Eller hvad med en ambitiøs, karismatisk og godhjertet arbejdsnarkoman med en stor fremtid indenfor politik der dog har et lillebitte problem med kleptomani - tjaa, hvorfor ikke? Mulighederne er nærmest uendelige og grundegenskaberne gør, at hver sim i spillet, og dermed hver gennemspilning, bliver en langt mere unik oplevelse end tidligere.

Der er ingen tvivl om, at The Sims 3 er en succes. På en og samme gang holder det fast i det kendte og umådeligt populære grundkoncept, og på samme tid formår det at forny sig selv på nok punkter til, at spiloplevelsen føles ny og spændende. At spillet alligevel ikke kan få absolut topkarakter, har ikke så meget at gøre med de ting der er i spillet, men mere de ting som ikke er i spillet. Alene den strøm af udvidelsespakker der uden tvivl vil komme over de næste måneder og år, vil bevidne på hvilke måder The Sims 3 kunne have været endnu bedre.

Også bedømt udfra muligheden for brugerindhold havde jeg håbet på noget mere. Den nye mulighed for brugerskabte stilarter er fin og giver rigtig mange måder at ændre udseende på de eksisterende møbler mm., men den sparsomme mængde af møbler som følger med ved udgivelsen af spillet er som altid skuffende, og at der allerede på udgivelsesdatoen er flere møbler til salg via den officielle hjemmeside, er på grænsen til det flabede.

Sidst skal nævnes manglen på multiplayer funktionalitet. EA's stort anlagte The Sims Online lukkede for ca. 1 år siden, og det havde derfor været en kærkommen mulighed at kunne spille The Sims 3 sammen med vennerne på nettet. At det ikke er muligt, i et spil der ellers i den grad indbyder til det og i en tidsalder, hvor multiplayer er tæt på at være obligatorisk for nye spil, må man spekulere i, om EA måske kan have noget større i ærmet på det område i fremtiden.

Men nok spekulationer. Nu skal jeg ind og spille The Sims 3 igen. Min sims brødrister er lige gået i stykker, så jeg skal have ham til at reparere den med sin skruetrækker. Ak, hvor ville det dog gå galt for de små simmere, hvis det ikke var fordi, at jeg passede så godt på dem.

The Sims 3
The Sims 3
The Sims 3