Endelig i Europa!
Will Wright´s nye vidunderbarn er landet. Manden bag dette årti´s mest alsidige spil, nemlig Sim spillene, har gjort det igen. Med The Sims får du og dine venner helt sikkert et af mange års sjoveste, usædvanlige, og alligevel nede på jorden spil, som helt sikker vil kræve en pæn portion af dine kalenderdage....
At bygge og bo - i The Sims kan du bygge lige præcis dit drømmehus, eller bruge dem der ligger i spillet i forvejen.Man kunne være fristet til at at kalde The Sims for en livsstilsimulator, blot med lidt af et tegnesrieagtigt præg, og nogle stærke overtoner af amerikansk forstadsidyl. Man starter spillet i et "neighborhood", og det er herefter ens job at skabe så ideelle rammer som muligt, for de "heldige" individer, som man nu engang vil lade forsumpe eller nå til tops i The Sims lille simulerede verden - og dén verden må man så sandelig nikke genkendende til flere gange undervejs. Glæd dig til et hylende sjovt spil, blandet med små grå hår og seriøs neglebidning.
Lav din egen computerfamlie!
Hver person du skaber, skal have tildelt nogle points som udgør personligheden. Her skal du også vælge din Sims første sæt tøj. Jogging-girl?Gameplayet er simpelt: du skaber en til flere personer, børn eller voksne, og kan give dem adskillige personlige islæt såsom karisma, aktivitetsniveau, høflighed, udseende og så videre. Det sjove er at se, hvad Will Wright og gutterne hos spiludviklerne Maxis har fundet ud af at hver personlighed man skaber ville være af stjernetegn. Jeg kunne for eksempel lave en meget sød og flink, men desværre ligeså doven og distræt personlighed i Vandmandens tegn - eller jeg kunne lade selvsamme person være hård og arbejdsom, men derimod ikke særlig om sig. Det er op til en selv. Det sjove er at kombinere de kemi-mæssigt bedste og værste familier på tværs af stjernetegnene, eller helt trodse "overtroen", og simpelthen gennemtvinge sine ordrer til de små stakler - for du er den der bestemmer i The Sims, selvom trods og negativitet dog vil være dagskost, hvis du ikke passer dem og deres noget luxuriøse forestillinger ordentligt.
Ikke helt fejlfri - men næsten.
Der er nogle ting, som dog halter lidt ved spillet, og det drejer sig mest om personernes intelligens når der gives ordre til at gå et bestemt sted hen, eller hvis en Sim falder i søvn af overbelastning på sit rengøringsjob, lige der ved siden af sengen. Programmeringen af situationsfornemmelsen hos dine Sims kunne have været bedre fra Maxis´ side. Men i ovennævnte tilfælde, hvor en Sim ikke når i seng, eller tager bagdøren ud og ind af huset på arbejde, kan problemet ligeså godt være, at du er en taber arkitekt, og har bygget huset og rummene op på en ubruelig måde. Løsning: fat byggeværktøjet i pause-mode, og ret op på skavankerne.
De har nerver af spaghetti.
The Sims er nogle festlige fætre - når der er fest, bliver der rigtigt socialiseret. Selvfølgelig hjælper det, hvis inventaret er iorden! Det store Plasma TV er som regel et meget godt trick.Men når en Sim virkelig skaber sig, kunne det dog tyde på, at du ikke har givet ham/hende nok opmærksomhed: The Sims er storforbrugere af alt hvad der kan købes for penge, så det store plasmaskærms TV eller et nyt egetræsbord er næsten altid lige i øjet, når der skal fedtes for familien!
Og her kommer The Sims´ naturlov ind: sæt spillet på pause, og køb ind for fuld power. Drop det nye husinventar ind hos din familie, og sæt derefter spillet i gang igen .Ramte du rigtigt i forhold til deres materialistiske mangler og ønsker, vil du opleve humøret gå i vejret, og chancerne for forfremmelse på jobbet, eller kærlighedslivet vil stige.
Men ak, var dit valg forkert, risikerer du spontant raserianfald, og ordrenægtelse fra husstanden - en magtesløs, men herlig situation. Indrøm det dog: magt over menneskeskæbner, hvor små de så måtte være, er meget tilfredsstillende ! og i The Sims kan du dyrke dine allermest helgenagtige eller sataniske sider til det fulde, med de tilforladelige Sims som forsøgspersoner.
Så gør dog noget!
"Er her ikke lidt varmt?". The Sims reagerer temmelig afslappet på en ildebrand, medmindre de er helt tæt på - som her...Du kan i al dovenhed i virkeligheden lade spillet køre afsted, og lade dine Sims styre dagsordenen selv: det vil i de fleste tilfælde gå galt på et tidspunkt. For når det flyder med skrald over hele bulen, og regningerne ikke er blevet betalt i umindelige tider, så vanker der øretæver: Dine Sims bliver deprimerede, og passer du ikke på kan de godt gå hen og blive så kedsomme, at de giver op. Ja, man kan dø i spillet, og det er ikke for sarte sjæle: Man kan nemlig ikke genoplives, kun starte spillet igen fra en gemt position på harddisken. Døde sims placeres i huset i en urne, som man så kan sørge ved, men med tiden skal urnen nok gemmes lidt af vejen, spred nu lidt glæde ikke?
I The Sims kan man dog også opleve døden, hvis for eksempel ovnen i køkkenet bryder i brand, og Joe Cool forsøger at slukke ilden i sin nylonpyjamas. Don´t be a hero! Call the Firedepartment!. (tip: placér aldrig din telefon tæt på komfuret).