The Thing

The Thing

Jeg husker endnu, hvordan jeg adskillige gange måtte kæmpe for at få nakkehårene til at lægge sig, mens jeg så John Carpenters gamle gyser-klassisker The Thing.

Jeg husker endnu, hvordan jeg adskillige gange måtte kæmpe for at få nakkehårene til at lægge sig, mens jeg så John Carpenters gamle gyser-klassisker The Thing. Det i grunden banale tema - Hvem kan stole på? Hvem skal jeg skyde før jeg spørger? - fik noget så eftertrykkeligt og effektivt sat gang i min utryghed. Glæden var derfor stor, da jeg så, at Vivendi Universal var i gang med at udvikle en efterfølger til filmens handling som pc- og konsolspil. Jeg har således forsøgt at genoplive utrygheden - på min Xbox.

Nu skal du høre
Historien er - kort fortalt - at et hold forskere på Antarktis har fundet en livsform, der er i stand til at tage form efter alt levende i sine omgivelser. De få overlevende har afventet, at nogen skulle komme dem til undsætning - og i spillet står man - som Captain Blake - i spidsen for det hold, der når frem til Antarktis. The Thing er et spil, der langt hen ad vejen forstår at formidle de grundlæggende elementer i John Carpenters oprindelige film. Blake skal hele tiden holde øje med, om sammenholdet og holdånden hos andre de team-medlemmer er intakt. Frygten for det ukendte kan stille og roligt gøre dem ubrugelige i kamp. Så det gælder om bede dem om at udføre en række opgaver, og i øvrigt at opføre sig som leder, så det indgyder respekt og troværdighed.

Desværre fungerer samspillet med de andre i teamet lidt vel skematisk, som f.eks. når man får genopbygget health blot ved at stille sig ved siden af teamets sygeplejer. Kommunikationen med team-medlemmer foregår derudover kun via ikoner, der viser den enkeltes frygt-niveau eller om den radio, som man står over for, kan repareres. På den måde kan man udnytte de 3 typer af soldater - Medic, Engineer og Soldier - ganske effektivt. Den squad-baserede del af gameplayet minder en smule om mere actionprægede skydespil, mens den her danner rammen om det enkelte team-medlems kamp mod sig selv, mod sine kammerater og mod The Thing - alt sammen for at overvinde frygten, for at sikre det nødvendige sammenhold.

Til at styre
Styringen er enkel og nogenlunde realistisk. Desuden kan man starte med at få hjælp - i form af små popup-vinder - indtil man er kommet i spillets begreber, hvorefter man kan slå funktionen fra. Alle soldater er bevæbnet fra starten, men der kan selvfølgelig i et vist omfang samles ekstra våben, ekstra ammunition, men det er langt fra i mængder, der gør, at man kan forlade sig fuldt og helt på sin gun.

Der er imidlertid ikke tale om at spil, der rent visuelt ligefrem slår benene væk under én. Blakes og hans team-medlemmers bevægelser er grove, ligesom kropsbygning, ansigtstræk osv. ikke helt står mål med den realisme, som spillet ellers lægger op til. Man er dog ikke i tvivl om, at den ødelagte forskningsstation er mørk og kold. Detaljer som sammenstyrtede mure, snevejr og ødelagt radioudstyr bidrager sammen med mørke strukturer til, at stemningen er helt rigtig. Man ka’ selvfølgelig også lige bemærke de grafikfejl, som forstyrrer den overordnede oplevelse, men først og fremmest har vi at gøre med et spil, der lever på stemning, på uhygge og på en aldeles uforudsigelig modstander.

Genren er den samme
Genremæssigt må man først og fremmest betegne The Thing som et horror-/survivalspil. Som actionspil betragtet, sker der ikke så meget, om end indsamlingen af efterladte beskeder og løsningen af puzzles bidrager fint til den overordnede stemning. Lyden spiller derfor ikke overraskende en stor rolle i The Thing. Underlægningsmusikken er sjældent påtrængende. Netop derfor fungerer den så effektivt skrækindjagende - nærmest som i de bedste episoder af X-Files - eller før dem Twin Peaks. Den konstante enerverende lyd af den kolde vind fungerer dermed som en skinger første førsteviolin i den dystre orkestrering. Desuden indgår effekter som lyden af Blake og hans mænd, der bevæger sig frem i sneen og døre, der går op og i, fint i det samlede lydbillede. Det er måske en smagssag, om The Thing kan måle sig med de bedste titler fra Resident Evil- og Silent Hill-serien. På Xbox’en er det i hvert fald noget af det bedste, der er set i horror-genren.

8 / 10
+
Stemningsmættet forlængelse af uhyggen fra John Carpenters gyser-klassiker.
-
Visuelle virkemidler på det jævne. Der sker ikke nok - hvis lider af kløe i aftrækkerfingeren.

The ThingScore

The Thing

ANMELDELSE. Skrevet af Carsten Skov Teisen

The ThingScore

The Thing

ANMELDELSE. Skrevet af Steen Marquard

The Thing tager udgangspunkt i John Carpenter’s film af samme navn fra 1982 - om end spillet fortsætter, hvor filmen slap.

The Thing site åbner døren

The Thing site åbner døren

NYHED. Skrevet af Jon Andreas Bjerk

The Thing som blev vist frem på årets E3 messe, er spil versionen af John Carpenters kultfilm. Nu har UIS åbnet den officielle hjemmeside, og vi har linket til den indenfor.

Nye monstrositeter fra The Thing

Nye monstrositeter fra The Thing

NYHED. Skrevet af Claus Reichel

Mange vil huske filmen The Thing, fra 80’erne med gru og/eller glæde. Det var uden tvivl en av tiårets bedste produktioner inden for genren og nu tages tråden op igen og opfølgeren er interaktiv.

The Thing goodies!

The Thing goodies!

NYHED. Skrevet af Jon Andreas Bjerk

The Thing var helt klart 80’ernes fedeste Sci-Fi horror film. Nu er The Thing på vei til flere af konsollerne og PC. - og der er helt klart potentiale i spillet til at nå den samme kultstatus som filmen fik i 1982.