
Når det drejer sig om remasters af gamle spil, er der kun få i branchen, der kan matche Nightdive Studios' kaliber. Det er faktisk lykkedes dem at skabe sig et navn netop på grund af deres evne til at puste nyt liv i ældre titler, og på den front er The Thing: Remastered endnu en fjer i hatten for holdet. Et spil, der for de uindviede fungerer som en direkte efterfølger til John Carpenters kultgyserfilm fra 1982. Et spil, der på det tidspunkt, hvor det blev lavet, blev rost af mange kritikere og ikke mindst spillere. Så tag med os, når vi genbesøger Antarktis' iskolde rædsler.
Det mest åbenlyse og umiddelbart slående er selvfølgelig spillets visuelle præsentation, og ligesom mange gange før er Nightdive ikke gået galt i byen her. For spillet understøtter både 4K-opløsning og en frekvens på op til 144fps, hvilket forvandler den tidligere lidt slørede oplevelse til en uventet krystalklar perle. Nightdive har også, med rette, implementeret både en lille udglatning af spillets hårdere kanter og pixelbaseret belysning, hvilket i høj grad forbedrer miljøerne og gør oplevelsen endnu mere indlevende end nogensinde før.
Balancen er smagfuldt afbalanceret, og The Thing: Remastered er både tro mod originalen, men samtidig frisk og skarp nok til at appellere til selv et moderne publikum, og ikke kun nostalgikere som undertegnede.
Men det er selvfølgelig ikke kun de visuelle elementer, der kærligt er blevet løftet op til en mere nutidig standard, nej, selv lyden og dens mixing er blevet støvet af og beriget. Alt fra de hylende antarktiske vinde til de groteske lyde fra The Thing og dens mange forskellige iterationer er nu krystalklare og bidrager mere end nogensinde til spillets unikke atmosfære. Følelsen af fare og sårbarhed er til at tage og føle på og forstærkes af førnævnte effektive mixing, og som tidligere er musikken også medvirkende i de øjeblikke, hvor den lader sig høre. For ligesom i filmen er det noget, der bruges relativt sparsomt.
Når det kommer til gameplay, er alt fra det originale spil ikke overraskende repræsenteret her. Intet er blevet klippet væk eller på nogen måde censureret eller tilpasset til en moderne fortælling. Gyset er heldigvis intakt, og som tidligere får du mulighed for at opleve spillets mest unikke og velkendte mekanik, hvor frygt og tillid spiller ind på, hvordan du interagerer med de resterende medlemmer af redningsholdet, der ankommer til Antarktis. En forskel fra tidligere, som er meget positiv, er spillets tidligere scriptede såkaldte »burst outs«. Disse er heldigvis helt fjernet, da de tidligere kunne få uinficerede NPC'er til pludselig at forvandle sig uden varsel. Udelukkelsen får oplevelsen til at føles langt mere retfærdig og betyder, at karakterer nu kun kan blive smittet gennem direkte kontakt med The Thing, som de skal.
Spillets historie er dog uændret, og ligesom tidligere, uden at afsløre noget, er det din opgave som Blake at afdække og dokumentere begivenhederne på Outpost 31. Sammen med dit hold fra de amerikanske specialstyrker skal du ikke kun kæmpe mod den frosne ødemark og det nådesløse klima, men også med den fremmede livsform, som vi stiftede bekendtskab med i John Carpenters oprindelige film.
Kort sagt, for fans af filmen er The Thing: Remastered ikke kun et nostalgitrip af de helt store, men også en cementering af spillets kvalitet. Både manuskriptet og gameplayet er stadig genialt i dag og fortsætter fint, hvor filmen slap, uden at tage nogen ekstravagante friheder. Det føles naturligt og interessant. Derudover har Nightdive gjort et ligefrem mesterligt stykke arbejde med at bringe denne klassiker til live og give fans, nye som gamle, en chance for at opleve rædslen i Outpost 31 igen. Men med moderne bekvemmeligheder. The Thing Remastered er helt igennem genialt og byder på lige dele gys og intens kamp.