Det er svært ikke at kunne lide efteråret. Det er ikke en kærlighedserklæring til den kommende farverige årstid, men det er alligevel et udgangspunkt for den følelse, der nemt kan overføres til Tiny Glade. Selvom man kan vælge mellem forskellige årstider og et særligt tema, der skifter regelmæssigt, er den overordnede atmosfære ren efterårshygge. Det er grundlæggende et meget enkelt spil, en slags nedbarberet The Sims møder Minecraft med fantastisk grafik. Det er et meget enkelt sæt byggeklodser, der, selvom de inviterer dig ind i noget, der er let at samle op, bliver spillets største ulempe efter et stykke tid.
I Tiny Glade bygger du små huse, tårne, mure og hegn og pynter dem med træer og blomster, men der er ikke meget egentligt byggeri. Alt er færdiglavet ved hjælp af små skabeloner, som du justerer i højde og længde, og ja, du kan ændre nogle farver og lignende på bygningerne, men alt er ekstremt enkelt. Jeg kan godt lide, at spillet tilføjer små detaljer som bænke, en stige og andre ting, alt efter hvordan du modellerer dine bygninger, og det er muligt at variere og afprøve en hel del på trods af den enkle opsætning. Det er sødt at se, hvordan en stol tilfældigt dukker op, fordi man sætter et vindue et bestemt sted, eller hvordan et vindue får gardiner, fordi man justerer dets position.
Det skal siges her, at der slet ikke er nogen mål i Tiny Glade. Du bygger, og det er alt. Den plads, du har, er ret lille, men du kan presse en hel del bygninger ind på pladsen, hvis du f.eks. vil skabe et lille kvarter eller en lille plads. Det er let at indse, at den eneste grænse for, hvad og hvordan man kan bygge, er ens egen fantasi, men den er ret begrænset af, at spillet giver dig meget få værktøjer. Jeg synes egentlig ikke, at det er en stor ulempe, når det gælder infrastrukturen, men snarere en ekstra detalje. Der er kun én slags træer, og du kan kun bruge én slags blomster, og selvom udseendet varierer lidt afhængigt af, hvor de er placeret, og hvilken tid på året det er, er det den del, jeg synes er sværest at få til at variere. En anden ting, der er for rudimentær, er modelleringen af landskabet. Man kan hæve og sænke og på den måde skabe nogle ændringer, men det er ofte større områder, der skal ændres, og der er en alvorlig mangel på indviklethed. Jeg ville gerne have haft mere detaljeret kontrol over sten og jord i stedet for, at det er så forudbestemt, som det er nu.
Tiny Glade er smukt, meget smukt faktisk. Det er sjovt at se, hvordan grafikmotoren i realtid maler det, du placerer, men det er også meget betryggende fra et rent teknisk perspektiv. Desværre mangler musikken meget karakter, men heldigvis er det muligt at skabe sit eget soundtrack ud fra de tilgængelige atmosfæriske numre. Den måde, spillet ser ud på, er en af de største fornøjelser her, og det fører os også ind i spillets fototilstand, som er helt fantastisk. Når du har skabt et flot sted, er det sjovt at gå rundt med kameraet og finde gode vinkler, justere dybdeskarpheden og så tage det perfekte billede. Selvom jeg generelt elsker fototilstande i spil, var det en særlig god funktion her. Spillet flyder meget godt uden tekniske problemer, og jeg tog mig selv i at starte spillet nogle gange, bare fordi det var så flot at se på.
På trods af begrænsede værktøjer kan jeg godt lide, at det er muligt at skabe personlige projekter. En idé kan fødes, og få minutter senere er man i gang med at realisere den. Jeg fik for eksempel en idé om at lave et lille slot med en mur og nogle huse udenfor, og fra at være et lille billede i mit hoved til at blive en realitet på skærmen gik det lynhurtigt. Det bliver også så smukt at se på og derefter at finde perfekte vinkler med fototilstanden. For mig blev det et spil, som jeg vendte tilbage til i stedet for at sidde foran det i længere tid. Selvfølgelig kunne jeg fortabe mig i dets charme og enkelhed, men efter at have pillet lidt ved det, følte jeg mig som regel tilfreds for dagen, hvorefter jeg fik lyst til at prøve noget nyt.
På mange måder er Tiny Glades styrker også dens svagheder. Det er selvfølgelig en meget svær balance at finde, for det er let at ønske sig uendeligt mange flere ting. Samtidig ville jeg virkelig ønske, at der var lidt flere muligheder i floraen og bedre muligheder for at ændre landskabet og gøre terrænet mere indviklet. Disse små mangler forhindrer dog ikke Tiny Glade i at være en lille perle på mange måder, og jeg er overbevist om, at de, der ønsker at bygge små søde scenarier, kan have det utroligt sjovt med dette spil.