TMNT: Turtles in Time Re-Shelled

TMNT: Turtles in Time Re-Shelled

Ninjaskildpadderne er tilbage i et remake af deres absolut bedste eventyr fra 16 bits eraen. Men holder Turtles in Time virkelig i dag? Jonas har stortestet...

Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time kårede jeg for nyligt til "det bedste Turtles-spil af dem alle" i min blog og da Ubisoft så meddelte at man var i gang med et remake af den gamle klassiker blev jeg fyr og flamme. Spillet er stadig todimensionelt men består nu af polygoner, en teknik som har givet os klassikere som New Super Mario Bros og Street Fighter IV.

Det eneste spørgsmål fra min side var omkring spilkontrollen som oprindeligt var helt perfekt. I dag kunne den muligvis komme til at virke lidt forældet som følge af den begrænsede plads man havde at røre sig på, for det var jo disse enkle præmisser Super Nintendoen havde at tilbyde. Men hvor god blev den så. Jo, faktisk rigtig god, og jeg har den fornøjelse at kunne meddele og skildpadderne har formentlig aldrig haft det bedre end i dette digitale format.

Spillet starter med en retrodesignet intro som viser April O´Neil rapportere fra Frihedsgudinden i New York mens den bliver stjålet foran de rullende kameraer. Spørgsmålet er bare hvem der kan gøre noget ved det. U.S.As hær? - som om de er vandt til at bekæmpe store hjerner som Krang. He-man? - næppe han bor jo på planeten Eternia. Ghostbusters? - niks, forkert spil, forkert tema.

Svaret er selvfølgelig de fire pizzaædende skildpadder Leonardo, Donatello, Michelangelo og Raphael. Ubisoft har dog som bonus også givet os muligheden for at spille eventyret igennem med tre andre figurer både lokalt og via Xbox Live, noget som faktisk tilfører en hel del til et allerede sjove eventyr.

Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time Re-Shelled er så grundlæggende som et spil overhovedet kan være, hvilket også er grunden til at det er så morsomt. Man går fra venstre mod højre, undviger farlige forhindringer som enorme nedrivningskugler, miner eller laserstråler og tæver onde fjender til støv.

De fire skildpadder har alle forskellige styrker og svagheder hvilke dog i praksis ikke betyder så meget. Alligevel er det nu fedt at se at min yndlingsskildpadde Donatello både har rækkevidden og styrken som sine fordele. Men uanset hvilken man vælger er det de samme tekniker man bør benytte hvis man vil igennem Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time Re-Shelled på nogen af de højere sværhedsgrader.

Det er jo trods alt et arkadespil og faktisk bygger denne version på arkadespils-versionen, og ikke Super Nintendo versionen selvom de grundlæggende er ret ens. Det betyder at spillet er ret så kort, da det er overstået på en halv time hvis du altså ikke er villig til at påtage dig en lille udfordring. At spille på det laveste niveau er derfor en kort fornøjelse.

Efter at have slået sig gennem nogle af de første baner, dukker et Shredder-hologram op hvor han forklarer at hans tålmodighed er ved at blive opbrugt og sender skildpadderne tilbage i tiden. Dette er også det som har givet spillet dets navn, og bliver startskuddet på et eventyr som strækker sig fra dinosaurernes tid til sørøvere, togjagter gennem det vilde vesten og til et fremtidsscenarie som foregår i 2020 hvor man må køre på svævebaner som hænger højt over jorden. En relativ plausibel ide for 30 siden måske men den føles lidt latterlig nu hvor der er ti år tilbage.

Alle banerne er lækkert designet og Ubisoft har udnyttet teknikken bedst muligt. Det er i virkeligheden de samme skønne og ekstreme omgivelser som i originalen, og at gå omkring på det superkulørte piratskip eller at slås på taget af et fremadstormende tog hvor soldater til hest angriber, er bare fantastisk. Designet er generelt rigtig godt, og for at gøre det tekniske endnu bedre så er musikken komponeret om og er blevet rigtig retro-agtig og medrivende.

Skønt der i selve slagsmålene savnes noget spildybde har Ubisoft lavet små enkle justeringer for at friske spillet op. Blandt andet kan man nu også slås både diagonal og lodret mens det oprindeligt kun var muligt at slås vandret. Det vil sikkert støde purister, men faktisk forbedrer det oplevelsen og holder det hele friskt.

Manglen på et dybt kampsystem gør dog at bosskampene ikke bliver så underholdende som jeg kunne tænke mig. Selvom mere diversitet ville være federe, handler det mest om at springe på modstanderen når han er en i sårbar position. Det er ikke noget stort minus men det gør at den afsluttende kamp mod Shredder ikke bliver den episke oplevelse den burde være.

Uanset hvad er Teenage Mutant Ninja Turtles: Turtles in Time Re-Shelled et fornøjelig remake som bevarer retrofølelsen og er krydret med præcis så meget nyt at det virker friskt. Ninjaskildpadderne regerer hårdere end nogensinde, og hvis du vil have mig undskyldt så vil jeg skynde mig tilbage til mine tapre forsøg med at befri Frihedsgudingen på højeste sværhedsgrad mens jeg guffer pepperonpizza i mig. Cowabunga til jer alle sammen.

TMNT: Turtles in Time Re-Shelled
TMNT: Turtles in Time Re-Shelled
TMNT: Turtles in Time Re-Shelled