Tony Hawk's Project 8

Tony Hawk's Project 8

Den menneskelige ørn og hans rullende bræt, vender tilbage til rødderne. Nielsen har skrabet både knæ og albuer i forsøget på at få anmeldelsen skrevet.

Har du nogensinde tænkt over hvor meget lettere verden ville være hvis alle havde den samme smag i spil, hvis ikke er det ganske sikkert fordi du aldrig har skrevet en anmeldelse. Talløse diskussioner og timelange snakke er gang på gang blevet brugt Gamereactor redaktionen i mellem, når retfærdigheden af en karakter har været under diskussion. Problemet med smag om man vil, er jo netop at vi alle kan se vidt forskelligt på selv de mest basale aspekter og selv om dette er med til at definere os som gamere, er der tider hvor jeg ville ønske det ikke stod sådan til, ikke mindst under sammenbrygningen af denne anmeldelse.

Med Project 8 har udvikleren af alle Hr. Hawks spil, Neversoft Interactive, gjort noget så populært som at genstarte serien. Hvor fokusset de sidste mange gange var blevet drejet lidt for meget mod Jackass-mentaliteten med gale stunts, frem for reel skateboarding, er det her en rejse tilbage til rødderne hvor det hele startede. Faktisk var min første tvivl omkring denne nyeste omgang virtuel skateboarding, baseret på om alt der var sket siden det alder jeg alder første gang fik lov at styre Tony på PSOne, var at grafikken var blevet en smule flottere, men jeg blev dog klogere.

Udvikleren har ikke ønsket kun at lave en flottere genfortælling, men i stedet i et spil der skærer alt det unødvendige pynt væk, og i stedet forfiner og tilføjer til det stadig underholdene gameplay, der siden starten har været seriens stærkeste aspekt. Til dette har man rodet den kreative tænketank godt igennem, hvilket er resulteret i kræs for alle fans.

Opgavesystemet er blevet udvidet således at opgaverne nu ikke kun fås fra de mere eller mindre anonyme figurer du man møder på sin vej. I stedet er der nu grafiske markeringer der angiver hvilket trick man skal lave, samt hvor godt eller hvor langt man skal gøre det for at opnå maksimale point, spredt ud over alle de forskellige miljøer du bevæger dig rundt i. Dette varierer i mellem alt fra at lave minutlange handstans, til at grinde et bestemt antal meter, samt nå bestemte højder med faretruende hop.

Det største nytilføjelse findes dog i den nye Nail the trick-mode som ganske sikkert er hvad du har set, hvis du er faldet over en af de mange reklamer der har været vist for Project 8. Det semi-kedelige navn dækker over en slags bullettime hvor omverdenen går i slowmotion, alt i mens hvert analogstick pludseligt smelter sammen med dit alter egos føder. Ved at styre fødderne er det muligt at sparke til boardet i luften, og vende og dreje det præcis som du lyster for på den måde at sammensætte dine egne tricks. Ja det lyder som en gimmick, men faktisk kræver det så meget snilde og timing at det aldrig bliver kedeligt eller for nemt at udnytte, og endnu vigtigere er at det skubber oplevelsen tættere på reelt at stå på skateboard, end du nogensinde har været før på din konsol.

Og her er så hvor mit tidligere ønske om manglen på individuel smag for alvor skulle gælde, for Project 8 byder på lidt af et paradoks for enhver spilelsker. Jeg synes det er fantastisk at Tony Hawk serien er blevet bragt tilbage til begyndelsen, at det unødvendige er skåret fra og nyt i stedet er tilføjet. Jeg synes det nye, mere strømlinede gameplay og det nye trick system virker upåklageligt og bør roses, men jeg synes det er ærgerligt at det kun er de færreste der vil få noget ud af det, for dette er ikke for begyndere. Har du ikke trænet dine evner op med de sidste mange kapitler i serien, vil du i løbet af ingen tid blive overrumplet med ekstreme knapkombinationer og timing, der pinedød skal læres hvis du vil andet end blot at overleve. Ydermere vil du kun for alvor kunne værdsætte de nye ideer hvis du har nogle af mindre heldige kapitler gemt i hukommelsen, for for alle andre vil det blot virke som logiske tilføjelser.

På trods af emnet og den næsten uendelige mainstream appeal, er dette en oplevelse der i første omgang er forbeholdt de indviede konsol-skatere, for hvem de sværeste komboer allerede sidder i fingrene. Eventyrlystne nybegyndere kan starte her, men bør være armeret med litervis af tålmodighed og gå på mod, for uden kommer man ikke langt. Er disse kriterier dog på plads, er Tony Hawk og resten af banden vendt tilbage.

Tony Hawk's Project 8
Tony Hawk's Project 8
Tony Hawk's Project 8