Dansk
Gamereactor
previews
Tortuga: Pirate Hunter

Tortuga: Pirate Hunter

Hvis man ikke fik nok af livet som fribytter i Akella’s Pirates of the Caribbean, så bør man måske rette kompasset ind efter Tortuga.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Hvis man ikke fik nok af livet som fribytter i Akella’s Pirates of the Caribbean, så bør man måske rette kompasset ind efter Tortuga: Pirate Hunter fra tyske Ascaron. Begge spil har det azurblå caribiske hav som baggrund med alle dets frodige tropeøer, små kolonier og piratbefængte vande. Her ophører dog enhver sammenligning mellem de to for hvor Pirates of the Caribbean var et avanceret 3D-spil med ganske pæn grafik, er Tortuga mere traditionelt opbygget, med en knap så flatterende visuel præsentation, hvilket dog ikke skal tale imod spillet.

HQ

Tortuga: Pirate Hunter er egentlig en uofficiel opfølger til et andet spil fra Ascaron nemlig Port Royale og kender man det spil, vil man formodentlig hurtigt føle sig hjemme i Tortuga: Pirate Hunter. Der er dog sket en del ændringer siden Port Royale. Udviklerne har bevidst trimmet spillets mange facetter og skiftet fokus fra handel til søslag. Som et resultat heraf er det nu ikke længere muligt at sætte sværhedsgraden efter ens evner eller vælge hvilken tidsperiode man vil starte i. Alt hvad man kan vælge nu er hvilket land - Spanien, England, Frankrig eller Holland - man sværger troskab til. Hvert land besidder en håndfuld øer og havnebyer rundt omkring i det Caribiske hav. Disse byer kan man besøge som man vil og det er en god ide at gøre det med jævne mellemrum for at handle madvarer, hyre nye besætningsmedlemmer, reparere skader på skrog og sejl og meget mere.

Spillet er delt ind i forskellige scenarier, hvortil der hører en række missioner. Man bliver dog ikke trukket igennem den ene mission efter den anden men man kan komme og gå til og fra som man synes det passer. Har man lyst kan man i stedet tage ud og opleve Det Caribiske Hav på egen hånd. Hvis man derimod vil gøre sig håb om at gennemføre et scenario, kommer man dog ikke uden om missionerne, der varierer i sværhedsgrad og kompleksitet alt efter hvor mange erfaringspoint man har fået skovlet til sig.

For nybegynderen vil de fleste missioner være centreret omkring udforskning af den omkringliggende verden med enkelte konfrontationer med pirater eller andre med ondt i sinde. Dette varer dog ikke ved, for i takt med at man bliver en bedre og bedre søfarer tiltager missionerne i sværhedsgrad. Så gælder det ikke længere udforskning men klapjagt på pirat-skibe, plyndring, angreb på havnebyer, handelsblokader og så videre.

Kunsten at manøvrere et stort træskib er overraskende nemmere end det var i Pirates of the Caribbean, selv under søslag. Når man blot sejler rundt mellem øerne og passer sig selv, foregår alt navigation på et farverigt kort, hvor man kan se de forskellige øer og de forskellige byer, der viser sig når man kommer tæt nok på.

Dette er en annonce:

Overalt sejler der andre skibe og når man er tæt nok på kan man se hvilket flag de sejler under. Kommer man endnu tættere på, får man mulighed for at hilse på og høre nyt, angribe eller blot sejle videre. Vælger man at angribe eller bliver man selv angrebet, skifter billedet til et mere detaljeret overblik over situationen, hvor små 3D-skibe danser rundt om hinanden på en flot genskabt havoverflade. Det hele styres med musen, hvor man ændrer kurs ved at holde højre knap nede og flytte musen mens kanoner affyres med venstre museknap. Det er præcist så nemt som det lyder men selv om kampene er simple har de stadig væk bevaret en vis kompleksitet. Man har tre forskellige ammunitionstyper der hver tjener deres specifikke formål og nøglen til sejr ligger i at bruge den rigtige ammunition på det rigtige tidspunkt.

Kommer man tæt nok på kan man entre fjendes skib men dette er kun tilrådeligt, hvis ens besætning er i overtal. Vinder man, kan man plyndre skibet for alt hvad det har af værdi og så bugsere ind til nærmeste havn, hvor man enten kan sælge det eller beholde det og dermed opbygge en lille konvoj. Man behøver dog ikke basere sin indtjening udelukkende på plyndring og sænkning af fjendtlige skibe. Det er også muligt at handle med varer. Udbud og efterspørgsel efter forskellige varer veksler hele tiden, så der er rig mulighed for at gøre en god handel eller to.

Nogen visuel perle, der udnytter alt hvad der findes af grafisk habengut, er spillet langt fra men der er på den anden side heller ikke meget at klage over. Interfacets opbygning er meget klassisk, med mange flotte, klare farver men der er lidt for meget genbrug i grafikken. Alle de forskellige havne byer ser således ens ud men det kan man sikkert leve med.

Tortuga bliver næppe nogen mega-sællert, for det har det simpelthen ikke i sig men det tegner heller ikke til at blive noget direkte dårligt spil. Spillet minder pænt om det klassiske Pirates uden at være regulært tyveri. Derudover er det meget nemt at gå til og simpelt at styre så alle kan være med.

Dette er en annonce:

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold