
Sidste år så Electronic Arts bryde dødvandet og overstrømme managergenren med kærlighed. Drengene bag den i genren feterede Bundesligamanager var hevet ind i den produktive fold, og kanonerne rullet i stilling til et rumlende slag. En koalition af 3D-kampe, CM-inspirerede tekster og stærkt indbydende menumæssige landskaber var lokkemaden. Det fodboldglade Europa blev flænset i to dele, hvor meningerne var stærkt splittede. På den ene side sad de konservative CM-elskere, som følte, at alt denne nymodens indpakning dækkede over et hult indre. På den anden fløj sad de mennesker, som følte, at det var på tide med noget konkurrence og innovation på markedet. I efterdønningerne på det første slag dækkes der nu op til et efterspil, hvor de to kamphaner atter har meldt deres ankomst. Total Club Manager er tilbage i en opdateret inkarnation, som utvivlsomt igen vil dele lejrene.
De indledende øvelser, hvor nye spillere og opdaterede klubber har meldt deres ankomst, er opfyldt. Elektroniske toner svøber sig omkring farverige menuer, der gemmer på et hav af muligheder for den virtuelle manager. Ligaer skal inviteres ind i legen, lette rollespilselementer overvejes, og yndlingsklubben skal udvælges. I dette overvejelsernes spindelvæv, sidder man som en edderkop i midten. Hvor meget ansvar skal man tage på sine skuldre? Skal man selv kommunikere med fanklubben? Bør man selv holde styr på lønningerne? Er det essentielt selv at styre stadionbyggeriet? Eller skal man bare holde sig til opstillinger og udskiftninger? På trods af en mediemæssig dedikering til realismen, så indbyder alle disse valg mere til en sportslig forsimpling. Dette er dog ingenlunde en dårlig ting, det er herligt at kunne have et øje alle steder , og det er dejligt at få nogle reelle udmeldinger om de valg, man foretager sig. Det er f.eks. nu lettere at forholde sig til, at en disponering betyder 10 point i truppens moral - frem for at skulle gætte sig til udfaldet.
Alt efter hvordan man har sammensat sit ansvar, involveres man nu i spillerpleje, søgen efter talenter og økonomisk talmagi. De enkelte spillere præsenteres med en samlet karakter, hvorunder der gemmer sig særlige talenter. Dette kan være kvik acceleration, superb sparketeknik eller ekvilibristisk boldbehandling. Har man eksempelvis en midtbanemand med kælen boldbehandling og overlegent pasningsspil, så vil han være åbenlys som omdrejningspunkt. Denne karaktergivning giver altså et godt overblik, samtidig med at der gemmer sig særegne egenskaber under overfladen. Dette overføres direkte til kampene - især når det foregår ved tekstmotorens hjælp. Når skærmen blinker med meddelelser, så bliver de enkelte spilleres benyttede egenskab fremhævet. Har man eksempelvis valgt en mand til at konstant at udfordre sin direkte modstander, så vil hans dribleegenskab blive fremhævet. Det er en stor hjælp i den videre udvikling af spillerne, at fokusområderne træder lettere frem fra skyggen.
Det umiddelbare valg står atter mellem den grafiske engine og tekstmotoren. Begge er de blevet videreudviklet og forsøgt optimeret. Skal mandskabet følges i fuld digital form, så er det grafikmotoren fra FIFA 2004, der følger dem ind på banen. Ud over det rent kosmetiske, så stiller spillerne nu rent faktisk op i den opstiling, som du har valgt - modsat sidste års udspil. Desværre er forløbet stadig en smule skævt, for kampene er sjældent særligt målrige. Dette uanset hvordan styrkeforholdene ellers burde være mellem holdene. Spillerne holder sig til små zoner, pasningerne er noget rodede, og der er et hav af røde kort. Alligevel er det rart at se sine yndlinge i fuldt vigør.
Alternativt må man forlade sig på de klassiske tekstbeskeder, der nu også er peppet lidt op med lidt grafisk lir. Målscorere og udskiftninger præsenteres med billeder, hvilket er med til at give det hele lidt mere liv. Generelt er tekstdelen blevet mere velfungerende, hvilket har fået tilføjet intensitet til kampene. En hel ny mulighed er at alliere sig med FIFA gennem Football Fusion. Her kan man reelt set selv stryge ud på banen sammen med gutterne. Endelig kan man selv spille den vigtige cupkamp eller den altafgørende sidste runde i sæsonen. Denne mulighed er et friskt pust, der faktisk fungerer ganske glimrende.
Total Club Manager er ved at etablere sig som et rimeligt gennemarbejdet produkt. Den grafiske præsentation er såvel velfungerende som pædagogisk og bakkes op af et hav af valgfrie muligheder. Hemmeligheden er, at det ikke skal ses som et direkte alternativ til Championship Manager - men derimod som et supplement. Dette spil er ikke for folk, der vil bruge timer på at begrave sig i statistikker, men derimod for dem, som har brug for et hurtigt, lækkert fodboldfix.