Det er aldrig rigtigt lykkedes for Electronic Arts at få foden indenfor managergenren. Deres satsning har været indsnævret til en årlig opdatering af et middelmådigt spil. Nu har de valgt at tage konsekvensen, og frigiver et drastisk omstruktureret spil. Total Club Manager (TCM) er udviklet af folkene bag Bundesliga Manager, og der er virkeligt kommet nye boller på suppen. Spørgsmålet er, om det kan konkurrere med det klassike Championship Manager?.
Propfyldt med statistikker
I TCM finder du 43 ligaer med over 45.000 rigtige spillere. Spillerne skulle være opdaterede i forhold til 2002/03 sæsonen, men dette lader ikke helt til at være tilfældet. Betragtes eksempelvis den danske liga, så er alle sidste års spillerhandler ikke inkluderet. Dertil er der nogle enkelte faktuelle fejl. Udover at vælge hold, skal du også justere en række valgmuligheder. Du kan vælge mellem fem sværhedsgrader, og har muligheden for, at sammensætte din figur ud fra dine ønsker. Dette gøres ved at fordele en pulje point mellem fire egenskaber. Dertil kan du bruge point på fremmedsprog, ligesom du kan indtaste forskellige personlige oplysninger. Endelig skal du bestemme, hvor stor indflydelse du vil have på klubben. Skal du selv sælge bannerpladser og udvide stadionet, eller vil du fokusere på trænergerningen.
Når du har gjort dine valg, kommer du til spillets hovedmenu. Her kan du åbne for en række undermenuer. Du kan blandt andet justere spillernes træningsprogrammer, sondere tranfermarkedet og optimere din taktik. Hele systemet er rimeligt intuitivt, og der er en del nytænkning. En velkommen addition er den øgede fokus på ungdomsarbejde. Du har eksempelvis muligheden for, at tilknytte deciderede ungdomstrænere og talentspejdere. Dertil kan du oprette talentskoler rundt om i verden. Spillernes evner bliver repræsenteret via et par simple parametre. En indikator fra 1-5 viser hvor talentfuld spilleren er. Spillere med et højt talent tilegner sig hurtigere nye færdigheder. To andre tal viser spillerens nuværende niveau samt spillerens potentielle niveau. Ved at træne spilleren kan du højne hans generelle niveau. De enkelte spillere kan, alt afhængig af deres niveau, have op til fire nøgleområder. Disse kan være dribling, afslutning, takling m.m. Nøgleområderne kombineret gør spillerne unikke, og er med til at bestemme deres speciale. En angriber der eksempelvis er stærk i styrke og hovedspil, vil typisk bære prædikatet "targetman".
Skal du giftes til finalen?
Selv om karaktersystemet i TCM ikke er nær så omfattende som i CM, så tilføjer det faktisk spillerne en anelse mere personlighed. Dette da det er enkelte individuelle styrker der fremhæves, i stedet for blot en skærmfuld statisk og karakterer. Dette forstærkes yderligere, fordi du løbende for oplysninger om spillernes private sfære. Det kan være folk der bliver gift, får børn og lignende. Du har også mere direkte kontrol over tingene. Er moralen i truppen trykket, fordi spillet på banen ikke har været optimal, så kan du eksempelvis invitere folkene med i forlystelsespark. Der er generelt en god følelse af at være i kontrol.
Spillets kerneområde er naturligvis kampene. Her har du muligheden for enten at benytte en tekstbaseret løsning a la CM, eller også kan du se kampene i 3d. Begge løsninger virker godt gennemarbejdet, og har områder, som gør dem unikke. Eksempelvis kan du i 3dkampene råbe kommandoer såsom skyd og aflever til spillerne. Selv om det blot er en lille gimmick, så er det rart, at man nu reelt kan råbe i spillet i stedet for af spillet. Vælger du den tekstbaserede løsning, så kan du bestemme, hvordan du vil opføre dig. Du vil måske sidde sammenbidt på bænken eller opildne publikum.
Dertil så er kampene mere interaktive. Du får løbende forskellige valgmuligheder. 3d kampene benytter den grafiske motor fra Fifa 2002, og det fungerer godt. Faktisk er kampene for en gangs skyld værd at se på. De enkelte spillere har deres unikke udseende, hvilket er med til at give dem personlighed. Eksempelvis havde jeg på et tidspunkt, en mulat med rastalokker i angrebet der hurtigt blev min yndling. Den kunstige intelligens fungerer også bedre; altså ikke noget med angribere i fri position, der pludselig vender sig om, og afleverer til en modspiller. Desværre er der lidt en tendens til, at der bliver scoret markant flere mål, når du vælger den tekstbaserede version fremfor at se kampene i 3d.
En rigtig god titel
TCM er faktisk utroligt fængende, og man føler sig virkelig i kontrol over begivenhederne. En lille anke må dog gå til spillets statistikker. Elskere af de mange oversigter i CM vil blive skuffet her. Selv om spillerne bliver vurderet efter kampene, så kan du ikke kalde en skærm frem, som viser de bedste spillere i ligaen. Det eneste du får er en topscorerliste - lidt skuffende. Teknisk set fungerer TCM godt. Det hele kører flydende, og jeg faldt ikke over nogle graverende tekniske fejl. Grafikken er fremragende for et spil af denne type. Du får endelig en ordentlig mulighed for at se dine talenter udfolde deres evner. Lydsiden er også kompetent, en god feature er muligheden for at afspille sine egne MP3 filer i menuerne. Overordnet set er TCM en rigtig god titel. Der med et par enkelte finpudsninger kunne komme helt til tops i tabellen.