Her på Gamereactor blev vi inviteret på endnu et studiebesøg til et yderst sneklædt Paris for at tage endnu et kig på fremtiden for Total War: Arena. Tidligere har vi allerede nævnt, at Total War: Arena føles som vanvittig ambitiøst til dato, hvorfor vi tog til Paris med forventningerne helt i vejret. Betaen vi fik lov at prøve, åbnes officielt til resten af verden den 22. Februar og byder på masser af nyt indhold. Højdepunktet er tilføjelsen af det nye hold Karthago og de tilhørende generaler. Den Afrikanske bystat Karthago (I nutidens Tunisien) slutter sig til de allerede eksisterende romerske, grækske og barbariske hærer. Og bedst af alt er selvfølgelig inkluderingen af de almægtige krigselefanter.
Det nye Karthago-hold kommer med to unikke generaler i posen: Den legendariske Hannibal og hans ikke ligeså kendte familie medlem Hasdrubal. Ligesom de allerede inkluderede generaler, har begge deres egen unikke egenskaber. Hannibal er bedst kendt for at lede sin hær og krigselefanter til sejr på den brutale rejse over alperne og ind i romernes Italien. Disciplin og effektivitet er derfor Hannbinals styrke, hvorfor hans hovedevne også har fået tilnavnet Forced March, en egenskab som ofrer morale, men samtidig gør tropperne hurtigere. Hannibal har derudover også evnerne Determination og Ad Portas, som begge styrker ens angrebsevne og placering i forhold til fjenden. Hasdrubal, er derimod den mere passive general, der har mere fokus på at beskytte sine tropper og allierede end brutale angreb. Deep Pockets styrker enhendernes forsvar og Bribe væsentligt skader fjendens morale og forsvar.
Karthago-tropperne er også historisk inspireret af Hannibals berømte erobringstogt på tværs af den iberiske halvø, det sydlige Gallien, alperne og den 15 år lange konflikt i Italien. Spilleren har derfor råde over de iberiske og galliske fodtropper, som sluttede sig til Hannibal og de førnævnte almægtige krigselefanter. Ligesom de andre lande i spillet, føles det vanvittig gennemtænkt, at hver eneste detalje føles tro til de rigtige historiske begivenheder og giver Total War: Arena et ekstra lag autentisk dybde. Game designer David Petry bekræftede også dette som værende en essentiel del for serien og et område, som kun vil få mere opmærksomhed i fremtiden.
Elliott Locke, den hoved ansvarlige for spillets kamp design, fortalte os hvordan Karthago blev valgt som nation, da de mente de ville tilbyde mest variation, og mest af alt muligheden for at inkludere krigselefanterne uden at ofre den historiske korrekthed. Her har det været essentielt, at undgå at gøre dem alt for magtfulde og det har været en udfordring at balancere dem. Hertil oplevede vi selv, hvordan elefanterne fuldstændig kan ændre slagets gang og er yderst svære at besejre uden den rigtige strategi. På den anden side kunne de også let besejres af en god portion soldater med spyd, hvilket sørger for, at de aldrig føles overnaturligt stærke. Karthago har fem forskellige krigselefant klasser til rådighed, som selvfølgelig varierer i styrke og effektivitet efter, hvilket tier de tilhører.
Den åbne beta tilføjer også den nye bane, Teutoburg Forest. Banen er baseret på det blodige slage imellem Arminius og de romerske legioner. Designet byder på masser af muligheder for snigangreb og taktiske udfordringer grundet en mørk og mystisk stemning. En af hoved udviklerne Joshua Williams fortalte os, at de sigter efter at gøre hver eneste bane fuldstændig unik og derved tvinge spillerne til at tænke i vidt forskellige taktikker fra bane til bane. Til sammenligning kræver banen Passage of Augustus mere åbent, king-of-the-hill inspireret gameplay. Williams mener det er en effektiv måde at skabe spiller variation uden at tilføje nye modus.
Andre nye elementer, som bliver tilføjet i den åbne beta, er adskillige kosmetiske tilføjelser og nye måder måder at styrke sine tropper på. Her kan spilleren for eksempel anskaffe sig Anath Blessing, som giver en ordentlig portion ekstra styrke og forsvar eller styrke deres morale ved brug afBlinders. De kosmetiske muligheder består mest af diverse skins, hvilket gør hver eneste hær til spillerens egen unikke konstellation. Udviklerne forklarede yderligere, at de specielt har fokuseret på at give spillere med en low-end PC en solid oplevelse og det er et element de konstant vil holde opdateret og forbedre.
Under vores besøg måtte vi selvfølgelig også spørge ind til, hvad fremtidens planer var angående hold og enheder. Desværre var udviklerne ikke villige til gå i dybere detaljer og svarede bare, at det selvfølgelig var noget som vi kunne forvente. Ligesom med Karthago ville de dog understrege, at alle nye tiltag alle sammen skal give mening rent historisk og tilbyde unikt gameplay, som kan passe ind i spillets allerede dynamiske flow. Total War har på redaktionen altid været blandt de absolutte RTS-perler og det virker altså ikke som om, at udviklerne er på vej til at ændre dette syn fremtidigt. Sidst var det oplagt at spørge om deres fremtidige planer for spillets esport potentiale. Her svarede de kort, at de gerne så spillet blive så populært, men det ville være en ekstra bonus og ikke deres oprindelige mål. Total War: Arena har uden tvivl masser af gode elementer og vi anbefaler alle at tjekke den åbne beta når den rammer 22. Februar.