Dansk
Gamereactor
previews
Total War: Shogun 2

Total War: Shogun 2

Lovende krigsstrategi i det feudale Japan. Vores norske kollega Ole-Kristian har fundet sin indre strateg frem, og prøvespillet Creative Assemblys nyeste...

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Total War: Shogun 2 er Creative Assemblys næste strategiepos. Total War-serien har altid kendetegnet sig selv ved at blande realtids-strategi med turbaseret strategi. I 10 år har udvikleren gjort dette på mesterlig vis, og denne gang vender de tilbage til det oprindelige spilkoncept, for at gengive det hele med moderne teknologi.

Betaen, som er gjort tilgængelig for pressen, udgør dele af træningsmissionerne til spillet og et historisk slag. Det er pinefuldt, for efter at have gennemspillet alt hvad der her er at prøve, kan jeg næsten ikke vente til den 15. marts.

Total War: Shogun 2

I Shogun 2 introduceres spilleren igen for det feudale Japan. Landet er splittet i kampe mellem forskellige klaner, og missionen er derfor at gøre sig til Shogun (krigsherre) over hele molevitten, hvilket naturligvis bedst gøres med magt, samt ved at vinde kejseren fra Kyotos respekt.

Dette er en annonce:

I den færdige udgave af spillet vil man kunne vælge mellem flere forskellige klaner, men i betaen stifter jeg kun bekendtskab med Chosokabe-klanen på øen Shikoku. Med udgangspunkt i provinsen Tosa, og med sværdet i hånden, skal jeg genskabe Chosokabe Motochikas magt, og forene Shikoku under én daimyo (magtelite). Herefter er målet er at indtage det japanske fastland, og gradvist vinde magten over hele landet.

Total War: Shogun 2

Herfra introducerer Creative Assembly en række nye enheder, og giver os et gensyn med nogle af de bedste fra det originale Shogun: Total War. Metsuke fungerer som et hemmelig politi, og bruges til at opdage og arrestere fjendens ninjaer. Dine egne ninjaer kan du bruge til at forgifte fjendtlige tropper eller generaler, samt som spioner. Munke og andre religiøse personligheder kan bruges til at sprede religion, og figurernes handlinger vises i små filmklip, ligesom det er blevet gjort tidligere i serien.

Teknologitræet, hvor man kan vælge i hvilken retning ens klan skal udvikle sig, bliver desværre noget mindre denne gang, og jeg håber virkelig ikke at denne begrænsning får spillet til at virke mindre og kortere end Empire: Total War. Det vil tiden naturligvis vise, og måske som kompensation er familietræet blevet udvidet med mulighed for at udnævne ministre samt hyre generaler. Der bliver desuden givet mulighed for at påvirke hvordan generalerne udvikler sig, og hvilke færdigheder de vil besidde.

Dette er en annonce:
Total War: Shogun 2

De diplomatiske muligheder inkluderer nu også at sende yngre familiemedlemmer bort som gidsler, som del af en aftale mellem to stater - brydes aftalen er straffen konsekvent, og gidslet vil dø. Også forhandlingerne mellem staterne er blevet vanskeligere, og der stilles nu større og flere krav inden en aftale kan indgås, hvilket giver mere udfordring.

At bedømme om den kunstige intelligens er blevet bedre, er endnu for tidligt at afgøre, på trods af at dette er et af de mange elementer som Creative Assembly lover er blevet forbedret. Det er tydeligt at der skal mere til for at drive en fjende på flugt, og det holder ikke længere at flanke en hel hær med en såret kriger, og forvente at hæren flygter. Det lykkedes mig heller ikke at få modstanderne til at sende en samurai-enhed stormende mod en spyd-enhed, mens jeg lå på lur med et kavaleriangreb, og på den måde virker det hele lovende.

Total War: Shogun 2

Den vigtigste nyhed som mange vil mene enten vil ødelægge eller revolutionere spillet, er dog de såkaldte helteenheder. Disse var faktisk ikke inkluderet i betaen, men det var muligt at læse om den i Total War Encyclopedia (en ny tilføjelse lånt fra Civilization-serien), og der vil således være en helteenhed for hver af spillets våbengrene. Vi forventer at de vil have stor indflydelse på slagets gang, men håber på at udvikleren får dem balanceret sådan at de ikke ødelægger balancen.

Man vil også denne gang have adgang til legendariske bygninger som vil give unikke bonusser til den klan som først får dem bygget, og vigtigt er det at disse ikke kan ødelægges, men til gengæld kan besættes af andre klaner.

Total War: Shogun 2

Man siger at ventetiden ofte gør glæden desto større, og efter ikke at have spillet et Total War-spil i flere måneder, var det nærmest eventyrligt at få en smagsprøve på Shogun 2, og fornemme hvor spillet bevæger sig hen. Vi pudser derfor tastaturet of musen af, og glæder os til udgivelsen af Creative Assemblys næste forsøg på strategigenren.

Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2
Total War: Shogun 2

Relaterede tekster

Total War: Shogun 2Score

Total War: Shogun 2

ANMELDELSE. Skrevet af Viktor Eriksson - GR SE

Total War-serien fejrer sit tiårsjubilæum ved at vende tilbage til rødderne. Bliver det til ti år mere, eller har serien udlevet sine bedste dage? Vi sætter karakter.



Indlæser mere indhold