Tour de France

Tour de France

Konami prøver med et konsolspil, der placerer spilleren i sadlen på verdens hårdeste cykelløb.

Tour de France bliver aldrig helt det samme som dengang Bjarne Riis på vej mod toppen lod sig falde tilbage, vurderede situationen og derpå accelererede forbi alle modstandere og kørte i mål alene. Dopingskandalerne har gjort sit til, at fascinationen ved cykelløb nu er mere på det jævne. Alligevel forsøger Konami sig med et konsolspil, der placerer spilleren i sadlen i verdens - alt andet lige - mest prestigefyldte etapeløb.

Enkelt gameplay
Styringen er noget nær det enkleste, der tænkes kan. Hold X-tasten nede for at få rytteren til at træde i pedalerne, og tryk gentagne gange for at få ham til at accelerere stående. Tryk på firkant for at bremse og på trekant for at drikke vand - elle at hælde det ud over hovedet på rytteren selv. Venstre ’skulder’-knapper bruges til at skifte gear op og ned, mens den øverste til højre skifter mellem 3 kameraindstillinger.

Blot rytteren er i bevægelser holder han - alt efter terrænet, selvfølgelig - en fornuftig hastighed. Men skal man gøre sig forhåbninger om at avancere i klassementet, er det vigtigt, at man f.eks. udnytter slipstrømmen efter de forankørende ryttere. Konami har tydeliggjort denne effekt ved at vise fartstriberne som en slags aura efter den nærmeste rytter foran rytteren. De skifter efter vindforholdene, så man hele tiden kan lægge sig i læ. Desværre virker striberne stadige bevægelser fra side til side forstyrrende på rytterens koncentration, så det er god idé at slå visningen af dem fra, når man har luret, hvordan effekten ter sig.

Der findes racerspil, hvor man stort set bare holder X-tasten ned og styrer lidt mod venstre og højre. Dén går ikke i Konami’s Tour de France. Især på bjergetapernes nedstigninger gælder det om beherske en perfekt balance mellem acceleration og opbremsninger, med hyppige skift mellem lige strækninger og hårnålesving. En statusbar i nederste venstre hjørne viser aktuelle ressourcer, ikke mint følger efter eventuelle styrt. Hold øje med den og sørg for at have ladet op, inden du sætter en offensiv i gang, ikke mindst hvis det går op af bakke.

Drik lidt her, kør lidt der
Det lidt af et problem med Tour de France, at Konami har gjort sit yderste for at holde styringen af spillet så simpel som muligt. Tryk på X-tasten, drik lidt vand, vent på næste nedkørsel, så du kan lade energi op igen. Det er det grundlæggende hændelsesforløb, der gentager sig om og om igen igennem etaperne. Desuden medvirker den simple animation af rytterne bestemt ikke med til at underbygge realismen. Måske hastværk op til dette års løb, i hvert fald savnes både detaljer og dybde i gameplayet for at stemningen omkring løbene rigtigt kryber ind under huden.

Etaperne udfolder sig nydeligt på landevej, i bjergene, i byder osv. Ganske som man er vant til at se i Jørgen Leths reportager på TV. Også hér går der gentagelse i spillet. For både vejbane og omgivelser bliver dannet af faste elementer, f.eks. kampestensbroer over vandløb, som optræder igen og igen. Konami skal dog ha’ ros for de nervepirrende serier af hårnålesving, der optræder på nedkørslerne fra bjergetaperne.

Endelig er der lyden. Personligt har jeg aldrig helt forstået, hvorfor der skal lægges baggrundsmusik på et racerspil. Dels er musikken distraherende for spilleren, og dels breder det en hinde af arcadestemning ud over spillet, også hvor der ellers er lagt vægt på realisme og akkuratesse i detaljerne. Jeg mener, når min rytter kører på de sidste reserver på vej op mod opløbet på en bjergetape, så foretrækker jeg så afgørende at høre hans anstrengte vejrtrækning frem for et ligegyldigt soundtrack.

Heldigvis kan man slå musikken fra, men så lægger man straks mærke til, hvor begrænsede lydeffekter, der er lagt ind i spillet. Lyden af rytternes smalle dæk på vej over brosten, gearskifter osv. Den slags lyde er der simpelt hen ikke. Når jeg alligevel hænger fast og ihærdigt forsøger at aflure, hvordan jeg skal udnytte slipstrømmen efter den forankørende rytter, så må der være noget ved Konami’s Tour de France. Når alt kommer til alt, så er det et nyt og originalt bud på et racerspil. I stedet for hundredvis af hestekræfter har man kun sin rytters rugbrødsmotor, en begrænset vandforsyning og særdeles velovervejet offensiv indsats at køre på.

6 / 10
+
Et frisk pust blandt racerspil. Flotte og detaljerede omgivelser på ruterne.