En debut som Bastion er svær at følge op på, men ved første øjekast rammer Supergiant Games' andet udspil, Transistor, alle de rigtige knapper.
Bastion var et spil der - sammen med titler som Braid, Journey, Fez og andre - var med til at udjævne kvalitetsskellet mellem digitale konsoltitler og retail-udgivelserne. Siden Bastion udkom på Xbox Live Arcade er det også landet på tablets, browsere og PC, og spredt sin skønne blanding af rige farver, stram fortælling og fængslende lydside.
Er Transistor så en decideret efterfølger? På nogle måder beholder det kvaliteterne fra Bastion - der er et tungt fokus på fortællingen, den visuelle stil ligner på nogle punkter, og den lettere deprimerende tomhed i verdenen minder os også om Bastion. På den anden side tilføjer Transistor et science fiction/cyberpunk-agtigt tema, kameraet er rykket lidt længere væk (mens vi stadig har det isometriske perspektiv), der en kvindelig hovedperson ved navn Red, og kampene blander real-time action med en slags turbaseret strategikomponent. Det her er ikke Bastion 2, og bør ikke ses sådan, men det er tydeligt at Supergiant har en unik stil og vision for deres spil, der vil være til stede i alle studiets projekter.
"Vi ville skabe en helt ny verden, en helt ny stemning med dette spil", siger creative director Greg Kasavin. "Vi ser det som værende i den samme genre, da vi også betragter det som et actionrollespil, og med Bastion overraskede vi forhåbentlig folk med hvad vi kunne gøre inden for actionrollespillets struktur. Og det vil vi også gerne gøre her, ved at kombinere dette mere strategiske kampsystem med det hurtige tempo, man forventer fra genren. Og vi går atter nogle ret spændende steder hen med fortællingen..."
Kampsystemet blander virkeligt det bedste af to verdener. Du kan både angribe og blive angrebet i real-time, men du får en klar fordel, når du pauser (der er en cooldown tilknyttet), da du så kan planlægge din rute og sætte angreb op, der udføres automatisk. Efterhånden som du dræber fjender smider de bonus-items, som du er nødt til at samle op inden de selv bliver til fjender. Det er en tilgang med flere lag, der nok skal holde dig på tæerne undervejs, mens der stadig er sørget for dybden.
Supergiant Games stillede op på PAX East i Boston efter netop at have annonceret deres nye spil, og da vi fangede dem i medietimen inden messen åbnede dørene, var de lidt overvældede af den horde af journalister, der havde valgt deres stand som dagens første stop. Da offentligheden blev lukket ind, opstod der lange køer, og de otte Transistor-demomaskiner var konstant optagede gennem resten af messen.
Den korte demo fungerer som introduktion til Red, den kvindelige hovedperson, og hendes nyfundne makker - et mærkeligt og kraftfuldt våben. Red har mistet stemmen efter at være blevet angrebet i starten af spillet, som led i en bølge af angreb på alle mulige kunstnere i byen Cloudbank.
Selvom fortællerstemmen ikke snakker i datid, minder det fortællende våben (ja, våbenet har en stemme, hovedpersonen har ikke) os om den gamle mand i Bastion. Der er en sektion, hvor historien bliver fortalt, mens Red begiver sig gennem en række sidescrollende scener, der på en måde minder os om et andet spil med et slående look - El Shaddai. Skal man dømme ud fra de første ti minutter, blander historien Reds ønske om at få sin stemme tilbage og få hævn med en større ondsindet plan, som hun er en uvillig del af. Jeg ville ikke være overrasket hvis Supergiant tilføjer et twist eller to undervejs i dette velkendte motiv.
Ganske som med Bastion har Supergiant afsløret Transistor uden at nævne hvilke platforme, det ville udkomme til. De sigter efter at udgive i 2014, så det er svært ikke at forestille sig, at PlayStation 4 og den næste Xbox er med i opløbet. Spillet vil formodentlig udkomme på et væld af platforme med tiden, men blev ikke overrasket hvis du ser det på næste generation først.