
I slipstrømmen på det suveræne GTA3, og det grafisk imponerende, men spilmæssigt vaklende The Getaway, bringer Activision os nu True Crime: Streets of LA. Los Angeles er gengivet ud fra satellitfoto, og agerer baggrund for en eksplosiv cocktail.
Nick Kang er del af en specialstyrke, der sonderer Los Angeles for at optrevle et forbryderkartel bestående af lige dele kinesisk triade og russisk mafia. Dette åbner op for en spændende gameplay-mæssig hybrid, hvor man det ene øjeblik drøner byen tynd i en erhvervet øse, og næste øjeblik slår på tæven i et omfattende kampspil. Titlen er hovedsageligt historiedrevet, men handlingen er opdelt i flere forskellige mulige spor. Klarer du eksempelvis ikke en given mission, så betyder det ikke nødvendigvis, at spillet er slut. I stedet så kan det i sidste ende føre frem til en alternativ slutning på spillet. Derudover så bliver man givet løs snor på de enkelte baner, da tidsaspektet er nedtonet.
Til forskel fra eksempelvis GTA3, har man allerede som udgangspunkt en småblæret hotrod til sin disposition. Det er først, hvis denne bliver virkeligt svært beskadiget, at man behøver at anskaffe sig et nyt køretøj. Dette kan så gøres på gammelkendt manér ved at hugge omkringstående køretøjer - hvilket naturligvis gøres i lovens navn. Når du når din valgte destination, så ændrer begivenhederne karakter, og Nick følges fra en 3. persons synsvinkel. Kontrollen virker her omfattende og mulighederne relativt vide. Man kan frit opsamle omkringliggende våben - sågar rende med ét i hvert hånd. Her har man så mulighed for simultant at skyde på to forskellige fjender. Dette burde åbne op for nogle rimeligt intense sekvenser, især når man supplerer med den efterhånden obligatoriske Hong-Kong inspirerede kamerateknik. Med simple bevægelser omdannes verden til et inferno i slowmotion - mens de dumpe drøn fra lette maskingevær fylder sindsrummet. Selv uden våben i hænderne så er den kære Nick noget af en mundfuld. Dette da han er en mester i orientalsk kampsport.
Den grafiske front virker for nuværende godt udviklet. Illusionen af at bevæge sig et summende metropolis er overbevisende, hvilket underbygges af detaljerede teksturer og omfattende motion-capturede animationer. Dette gør sig også gældende i kampscenerne, hvor der jongleres med mange simultane bevægelser. Det bliver uhyre spændende, at følge færdiggørelsen af True Crime: Streets of LA. Der er i hvert fald ingen tvivl om, at der ligger en masse potentiale under overfladen.