Når det drejer sig om simulationsspil, er der en etableret ramme, som mange titler har tendens til at benytte sig af som overliggende struktur. Uanset om det er Two Point (som det er tilfældet i dag), Planet-serien, det seneste Galacticare, og listen fortsætter, er strukturen ofte meget ens i en sådan grad, at hvis man er blevet fortrolig med et af dem, er resten også nemme at gå til. For mig er dette meget tydeligt efter at have brugt 2024 på at spille Galacticare og se Planet Coaster 2 flere gange, hvilket sandsynligvis er grunden til, at jeg følte mig godt tilpas, men også lidt overrasket over Two Point Studios' Two Point Museum.
Jeg er lidt af en Two Point-veteran, en der tidligere har besøgt Two Point Hospital og Two Point Campus, så da jeg gik ind i Museum, forventede jeg noget næsten nøjagtigt det samme. Jeg forventede et tomt lærred, som jeg fyldte med rum, der tjener et formål om at forbedre den bygning og det anlæg, jeg driver. Jeg forventede en understøttende dekorationspakke, der gjorde det muligt for mig at tilpasse og forbedre grunden, og oven i dette en hel liste af simulationsstatistikker og oplysninger, der forklarer, hvor godt eller dårligt jeg løser den aktuelle opgave. I bund og grund forventede jeg Hospital- eller Campus-formlen, men overført til en museumsskabelon, og selv om det tydeligvis er til stede under overfladen, er dette også et spil, der grundlæggende fungerer lidt anderledes.
Når du tænker på et museum, forestiller du dig en stor åben og blank bygning fyldt med levn fra fortiden? Man tænker ikke på de snævre korridorer og den tætpakkede byggeplan, som præger universitetscampusser og hospitaler, og det spiller direkte ind i, hvordan Two Point Museum fungerer. Dette er ikke et spil, der handler om at finde ud af, hvordan man får en masse rum ind på et begrænset område for at opfylde de ansattes/studerendes behov. Nej, dette er et spil om dekoration og kunstnerisk flair. Det er mindre stift og formularisk og mere åbent og befriende, da det handler om, hvordan du formår at inkorporere utallige forskellige historiske genstande i et åbent rum og derefter fortsætter med at forbedre dem med nyttige informationstavler, steder, hvor besøgende kan donere penge, ekstra flair for at forbedre oplevelsen og i det hele taget skabe et fantastisk museum, som du ville ønske, at du selv kunne besøge.
Pointen er, at Two Point Museum grundlæggende spiller som Two Point Hospital og Two Point Campus, og det bruger alle de samme mekanikker og værktøjer, som fandtes i disse spil, bortset fra at kerneprincippet nu er skiftet ud og ændret, hvilket betyder, at det handler mindre om granulær inddeling af funktionelle rum og mere om at lade kreativiteten blomstre. Det kan lyde som en positiv ændring eller en negativ udvikling, afhængigt af hvordan du nyder den slags spil, men det vigtigste at tage med sig er, at du stadig har to centrale mål at nå: at tjene så mange penge som muligt og skabe en oplevelse af så høj kvalitet, at du får stjerner og anerkendelse undervejs.
Jeg er faktisk rigtig glad for denne retningsændring, fordi den giver et unikt bud på en formel, der kunne føles lidt ensformig efter en tredje del. Friheden til at fokusere mere på dekorationer og flair end på vægge og rumstørrelser giver dig mulighed for at spille spillet med et nyt perspektiv. Du kan bruge en time på at opbygge en detaljeret del af dit museum omkring forhistoriske opdagelser, hvor dinosaurknogler og fossiler er i centrum, mens buske og klippeformationer tilføjer flair, og præcist placerede bænke og siddepladser er placeret i hjørner tæt på donationssamlere, der overvåges af sikkerhedsvagter. Du kan beslutte at tilpasse gulvfliserne i denne sektion, justere tapetet og derefter indrette rundvisningsstationer, hvor guider fører besøgende gennem definerede og overbevisende interaktive præsentationer, alt imens børn leger i kulisser, der er temabestemt af området. Du har måske en gavebutik, der sælger forhistoriske lækkerier, og bag lukkede døre et analyserum, hvor relikvier studeres og bruges til at producere frynsegoder, der forbedrer dine udstillinger endnu mere. Og da det først og fremmest er en forretning, kommer der måske endda rige samlere forbi og forsøger at købe dine relikvier til deres egne samlinger til stærkt forhøjede priser, alt imens sundhedsinspektører bedømmer, hvor rent og sikkert dit museum er vedligeholdt. Eller du kan i stedet vælge et akvarium eller et botanisk tema. Igen er alt dette i høj grad en Two Point-oplevelse, men det er alligevel en unik Two Point-oplevelse, som også styrkes af et par nye mekanikker.
Den største ændring i Two Point Museum er en world map-lignende aktivitet, hvor du sender medarbejderne på store eventyr for at opdage og bringe fantastiske genstande og historiske fund tilbage. Du kan tage til støvede ørkener for at finde dinosaurknogler, frodige jungler for at få fat i mærkelig flora, store oceaner for at fange fantastiske fisk og meget mere. Denne mekanik er lidt Evil Genius 2 i sit design, hvor du primært planlægger opgaven og derefter sender dit team af sted i en helikopter og venter på, at de vender tilbage, mens du fortsætter med den mere indviklede og vigtige museumsforvaltning i Two Point County. Der er ingen grænse for, hvor mange ekspeditioner du tager på, bortset fra at de koster penge at finansiere, og penge på et museum er ikke altid nemme at få fat i. Derfor er det en udfordring at fortsætte med at udstille eller forske i store dele af historien og i stedet tjene penge på dem, så der er råd til at fortsætte med det i fremtiden.
På typisk Two Point-manér indeholder Two Point Museum også en kampagne, hvor du skal opbygge og forvandle unikke, men øde museer til blomstrende faciliteter. Du starter i et mere neutralt område, der er designet til at lære dig det grundlæggende, før du tager til Passwater Cove for at skabe et museum med akvarietema eller i stedet Wailon Lodge for at omfavne det overnaturlige. Ideen her er, at hver stjerne, du optjener på de forskellige museumssteder, tæller med i din Curator Class, en rating, der stiger, når du bygger mere imponerende museer i løbet af din karriere, og som giver dig flere belønninger og muligheder, uanset hvilket museumssted du er knyttet til i øjeblikket. Det er alt sammen meget autentisk Two Point igen på denne måde, men du ved hvad man siger; "if it ain't broke..."
I betragtning af at der stadig er måneder til, at Two Point Museum kommer, vil jeg gerne have, at Two Point Studios sætter ind på nogle få områder, som påvirkede min oplevelse under denne preview-session. Nogle placeringssystemer og -mekanikker føltes lidt grove og uhåndterlige selv med en mus, og personalet har en tendens til at være lidt upålidelige, når det gælder om at udføre deres arbejde. Der var ofte tilfælde, hvor mine botaniske skatte døde, fordi botanikeksperterne mistede overblikket over vanding og vedligeholdelse for at holde dem i live, medmindre jeg manuelt bad dem om at passe en plante. Når du administrerer en masse forskellige opgaver og sætter flueben ved utallige pop-ups, er det sidste, du ønsker, også at skulle detailstyre en ubrugelig medarbejder ...
Men derudover var der ikke rigtig nogen del af Two Point Museum, der skuffede mig eller gav mig lyst til mere. Two Point-formlen har været ubesværet og let underholdning, siden den blev skabt, og i Museum ser vi bare, at det bliver videreført endnu en gang. Det tegner til at blive en herlig og enkel simulator, der bevarer den karakteristiske Two Point-humor og charme, og det hele til en pris, der virker meget overkommelig (i øjeblikket £24,99 på Steam). Jeg plejer ikke at henvise til prismærker i forhåndsvisninger, men ud fra det, jeg har set, får du en god mængde spil her for, hvad der ofte er mindre end halvdelen af prisen på mange AAA-projekter. Marts 2025 kan ikke komme før.