Ty the Tasmanian Tiger

Ty the Tasmanian Tiger

Figuren Ty har hidtil levet en ubekymret tilværelse hos Bilbierne - men så en dag går det galt.

Allerede på æsken kan man se, hvad det er EA Games er ude på. Noget, der ligner en hund i blomstrede badeshorts, hopper over en flod på hovederne af nogle ualmindeligt bøvede krokodiller - og så har en glødende boomerang i hunden. Der er tydeligt tale om et forsøg på at gå Crash Bandicoot og den slags spil i bedene.

Figuren Ty har hidtil levet en ubekymret tilværelse hos Bilbierne. En dag går det op for ham, at der findes flere artsfæller, blot er de fanger i The Dream Realm, en parallel dimension til den verden Ty har gået og hygget sig i. Den onde Boss Cass er ligeledes ude efter de overlevende tigre, og nu er det ellers om at kridte løbeskoene, så Ty kan komme ham i forkøbet. Handlingen er enkelt, på grænsen til det kvalmt banale, men den er OK for et platformspil, der skal være lettilgængeligt for mindre spillere. Landskabet i spillet er åbent, om end der selvfølgelig er grænser for, hvor langt Ty kan tage sine egne afstikkere fra den fastlagte historie.

Genkendeligt og gjort bedre før
Ty skal gå, hoppe og på anden måde forsøge at komme helskindet igennem et landskab, hvor der mange besynderlige væsener forsøger at lægge ham hindringer i vejen. Modstanderne har for det meste en intelligens på niveau med en ristet krydderbolle, så da udvalget af modstandere er snævert - og variationen igennem banerne tilsvarende begrænset - bliver løjerne i Ty the Tasmanian Tiger hurtigt en énsformig affære. En ujævn og sendrægtig kamerastyring bidrager heller ikke ligefrem til et medrivende og flydende spilforløb.

Gameplayet er i hvert fald så traditionelt - så rutinepræget er et alt for pænt ord for den oplevelse, spilleren bliver efterladt med. Det virker som om EA Games har sagt: Se Crash Bandicoot! Vi må ha’ noget, der ligner! Problemet er bare, at man på den måde savner den nerve og humor, der netop bærer de fleste Crash-spillene.Ty skal befri et bestemt antal pung-grævlinger på hver bane, og undervejs samler han de tandhjul, der sætter hans panda-ven Julius i stand til at udvikle nye, kraftigere boomerang-modeller til hjælp i befrielsen af hans artsfæller. En zoomerang hjælper Ty med at ramme modstandere på lang afstand, en såkaldt flamerang smelter is osv. Ty skal samle 15 tandhjul for at få en ny boomerang, men i starten af spillet kan han få sin første special-boomerang uden at bruge tandhjul, hvis han ellers kan finde den.

Ikke svært for de fleste
Opgaverne er sjældent svære, men da områderne er store, kan det være en langsommelig og frustrerende affære at finde den sidste ædelsten, så Ty kan komme videre til næste bane. Undervejs får han godt nok hjælp af kakaduen Maurie, der taler så bredt australsk, at man hurtigt får lyst til at kaste Tys boomerang efter ham. Der sker dog kun det, at Maurie skriger, hopper lidt i vejret og mister en 3 - 4 fjer. Og når nu vi er ved lydsiden: Det er pisseirriterede for 278. gang at høre én af figurerne sige: G’day mate! Jeg ved godt, at Ty i høj grad er en karikatur, men variationen i figurens udtryk er så snævert, at man bliver irriteret mere end underholdt.

Der er mange sjove detaljer i Tys animation, samt i de lys-, skygge- og genskinseffekter, som den kraftige Xbox-grafikchip gør mulige. Så selv om træer og baggrunde i øvrigt til tider fremstår fladt og uden textures, så er grafikken som sådan en ganske nydelig oplevelse. Der er dog alt i alt ikke meget nyt under solen i Ty the Tasmanian Tiger. En rutinepræget titel, der nok skal holde en vis tid hos de mindste spillere. Kender man Crash Bandicoot-spillene i forvejen, bliver man dog hurtigt skuffet.

7 / 10
+
Lettilgængeligt platformspil med tegnefilmslignende effekter og omgivelser.