Måske er jeg lidt hård ved FIFA/EA Sports FC. Ud af 100 anmeldelser på Metacritic er min den eneste negative, da jeg gav 4/10 til sidste års EA Sports FC 24. Fair eller ej, så er jeg i hvert fald en del af folket, for seriens spillemæssige deroute har også kastet stadigt mere frustrerede bruger-anmeldelser af sig. Jeg skal ikke bruge tid på at liste alle seriens fejl, for det er trods alt ikke EA Sports FC, det skal handle om. Nej, jeg skal blot konkludere, at EA's fokus på urealistisk arcadepræget gameplay og P2W i Ultimate Team, har skabt en tørst for konkurrenter - særligt da Konamis eFootball-serie (det tidligere Pro Evolution Soccer) heller ikke ligefrem er i topform.
Den 12. september udkommer UFL endelig. Et fodboldspil med mere end otte års udvikling og investeringer fra selveste Christiana Ronaldo i ryggen. Forleden blev spillets anden beta gjort tilgængelig, og som frafalden FIFA-fanatiker, skulle jeg selvfølgelig prøve spillet.
Ligesom i Ultimate Team skal du ikke spille som et ægte hold, men skal i stedet skabe og forbedre din egen klub. Inden første fløjt kan du vælge mellem fire "stjerner," der skal udgøre stammen på dit kommende mandskab. Jeg anvender her citationstegn, for hverken Ronaldo eller Roberto Firmino skinner længere specielt klart, mens Arsenal-venstrebacken Oleksandr Zinchenko aldrig har været i nærheden af reel stjernestatus. Jeg valgte derfor Kevin de Bruyne og fortrød det hurtigt, som Ronaldo begyndte at banke kasser ind på mig i stort set samtlige kampe.
I al fairness skal det siges, at det er meget bedre end den seneste beta, ud fra de videoklip jeg har set heraf. Få sportsgrene er så komplekse som fodbold, hvor man ikke finder de samme skabelonskårne angrebsmønstre som eksempelvis i håndbold, basketball og amerikansk fodbold. Jeg anerkender derfor, at det er svært at finpudse AI, og som sagt er der klar forbedring at spore. Men her en måneds tid før den fulde lancering er der endnu langt igen, og der er desværre også mange sjuskefejl i præsentationen. Linjedommeren viser eksempelvis ikke flaget, når der dømmes offside, før den efterfølgende mellemsekvens, og ser man et højdepunkt i langsom gengivelse, viser stadionets måltavle den nuværende tid og stilling, og ikke hvad der burde stå i situationen.
Nu skal jeg ikke tage munden for fuld, så lad mig sige, at det er min personlige erfaring, at EA Sports FC ofte sætter dig op mod en spiller, der har et langt bedre hold end dig. Om det er en måde at skabe incitament til at bruge penge på bedre spillere, eller det blot er dårlig matchmaking, skal jeg ikke kunne sige, men faktum er, at når du først møder et hold af Messi, Mbappé og Ronaldo i deres in-form, prime, 99-rated udgaver, ja, så er gode råd dyre - særligt da forsvarsspil efterhånden er noget nær en umulighed i EA's serie.
Igen, det er kun en beta, så der kan givetvis skrues på mange parametre endnu, men progression og matchmaking i UFL virker faktisk helt igennem fair. Du køber ikke dine spillere gennem kortpakker; I stedet har de en fast pris i en valuta, du kan optjene ved at spille, og jeg fik hurtig råd til et ganske udmærket hold. Dine spillere bliver automatisk bedre, som du bruger dem, og selv ret gode spillere koster ikke alverden. Der er endda også en slags lønloft afhængig af din rangering, der gør, at du ikke bare kan fylde et hold med superstjerner. Aldrig mødte jeg et hold med en alt for god sejrsratio sammenlignet med min egen, og selv de gange, hvor min modstander rent faktisk var en smule stærkere end mig på papiret, var jeg aldrig chanceløs.
Solidt forsvarsspil er næppe nok
I introen nævnte jeg, at Ronaldo indledningsvist gjorde livet surt for mig. Det holdt han faktisk aldrig rigtig op med, da han er en af spillets højst vurderede spillere (lidt skal man jo have ud af sin investering), men langsomt fik jeg mere og mere styr på ham og de andre angribere. Du kan nemlig forsvare i UFL, og det er takket være dette simple faktum, at spillet, trods dets mange, mange fejl, på nogle punkter er mere underholdende end EA Sports FC. Først og fremmest er afleveringer ikke varmesøgende missiler, og du har faktisk en mulighed for at opsnappe dem med lidt forudseenhed. Men den primære årsag er, at angriberne efter hver boldberøring åbner et lille vindue, hvor du med god timing kan opsnappe bolden - dette er desværre yderst vanskeligt i EA Sports FC, hvor samtlige spillere snildt kan lave 4-5 boldberøringer eller kropsvendinger per sekund. Ved langsomt at få både forsvars- og angrebsspillet ind under huden, fik jeg forbedret min sejrsratio, men frem for alt havde jeg det sjovt - værd kamp gav sved på panden og indeholdt mange intense situationer.
Når det er sagt, så er UFL altså i en noget rå tilstand her en måned før lancering. Spørgsmålet er nok, om der er nok frafaldne spillere af eFootball og EA Sports FC til at skabe et marked, for der er ingen tvivl om, at spillet endnu kræver meget mere end en måneds arbejde for at kunne tage kampen op med Konami og EA's serier. Forhåbentlig kan "Fair to Play"-modellen købe dem nok tid og goodwill til rent faktisk at forbedre kernemekanikkerne. Ellers bliver udviklerne nok nødt til at satse på, at Ronaldo endnu en gang griber til lommerne, for der skal kastes store mængder tid og penge efter UFL, før det bliver rigtig godt.