Ultra Street Fighter IV

Ultra Street Fighter IV

Den fjerde omgang med Street Fighter IV er seriens bedste - læs hvorfor lige her...

Det virker mig nærmest uvirkeligt, at Street Fighter IV udkom for mere end fire år siden, for alt det, spillet satte i værk, har sørget for at holde det aktuelt hos alle fans af kampspils-genren. Det fjerde spil i Street Fighter-serien kickstartede nemlig på ny interessen for en genre, på mere effektiv vis end noget andet spil inden for de sidste ti år. Siden da har vi set et væld af kvalitets-kampspil, der alle skylder Capcoms mesterværk en lille smule af deres succes.

Tilbage i 2010 stod Capcom klar med den første store opdatering i form af Super Street Fighter IV, men med ønsket om yderligere at ville forfine gameplayet, samt tilføje en masse ekstras, er det nu blevet tid til Ultra Street Fighter IV - den nyeste, bedste og mest imødekommende version af spillet til dato.

Man skal ikke lade sig afskrække af den voldsomme titel, for selvom Capcom virkelig har gjort meget for at imødekomme ønskerne fra de professionelle spillere, har udvikleren på samme tid haft overskud til at lave et spil, der på alle kanter og leder føles mere balanceret og villig til at lære sine tricks fra sig.

Ultra Street Fighter IV

Hele karaktergalleriet, der nu er vokset til 44 styks, er blevet balanceret på ny, og det kan mærkes. Hist og her er animationer gjort kortere og hurtigere, skaden på forskellige angreb er sat ned og andre gange op, hit-boxes er blevet bedre defineret, og så er der blevet lukket for mange af de huller, der før kunne udnyttes for at forsage urimelige mængder skade af den slags, der nærmest ikke kunne blokeres. Resultatet er, at størstedelen af karaktergalleriet virker tættere på hinanden i evner, hvilket dog først for alvor vil kunne bedømmes, når spillet har fået lov til at blive testet af online-publikummet og diverse konkurrencer.

De nye tilføjelser til figur-udvalget består denne gang af Rolento, Poison og Hugo (alle oprindeligt fra Final Fight), Elena (fra Street Fighter 3) og den splinternye Decapre, som grafisk er kraftigt inspireret af Cammy. Af de fem figurer har fire allerede tidligere været del af Street Fighter-spil, men tilføjer alligevel mere diversitet til den nyeste version af spillet, og virker samtidigt allerede fornuftigt balanceret. Det er dog Decapre, der er den sjoveste tilføjelse. Umiddelbart virker hun en smule kedelig og simpel, men hendes blanding af hurtige kombinationer, afledninger og ekstremt skadegivende angreb gør hende sjov at lære.

Ultra Street Fighter IV

Decideret nye muligheder finder man i form af Double Ultra, som giver mulighed for at tage begge ultra-comboer med i kamp, mod at deres styrke (naturligvis) er sat ned. Forskellen mellem de forskellige ultras giver dog nu mere mening, og hvis man ellers har styr på sin timing, giver det mulighed for nogle langt mere diverse måder at udnytte den valgte karakters styrker på. Den nye, røde version af fokus-angrebet giver dig mulighed at absorbere hele kombinationer, hvis du har timingen og mindst én opladet energibar på plads. Andetsteds betyder det, at man nu kan forsinke sit wake-up, at det ikke længere er lige så nemt for modstanderen at time sine efterfølgende kombinationer.

Hvis man skulle have lyst til et par kampe hvor balancen ikke betyder det store, eller man måske bare savner at kunne finde sine gamle kombinationer frem igen, vil man også kunne glæde sig over den fantastiske Edition Select. Her får man mulighed for at vælge mellem de forskellige versioner af karaktergalleriet, som de fungerede i Street Fighter IV, Super Street Fighter IV og naturligvis Ultra Street Fighter IV. Balanceret kan det ikke påstås at være, men muligheden er simpelthen en fantastisk omgang fan-service og lidt af en fest-attraktion for Street Fighter IV-fans.

Ultra Street Fighter IV

Når man først har fået styr på grundspillet, bør man straks søge modstand online, og her vil man nu kunne glæde sig over den nye tilføjelse Elimination. I bedste King of Fighters-stil får man her mulighed for at sammensætte hold af tre figurer, hvorefter man skal kæmpe indtil den sidste energibar er tømt. Revolutionerende er det på ingen måde, men igen er det et friskt tiltag der gør det endnu sjovere at søge modstandere online. Lækkert er det også, at man nu har mulighed for at træne mens man venter på en modstander - en tilføjelse som mange af os har ventet på.

Ultra Street Fighter IV

Alle forbedringerne og nyhederne betyder, at Street Fighter IV igen placerer sig godt og grundigt på genrens kongetrone. Det er det mest balancerede, dybe og imødekommende kampspil for alle os, der ønsker et spil der ligger lige mellem combo-vanviddet fra Ultimate Marvel vs. Capcom 3 og blodsudgydelserne i Mortal Kombat, og det er simpelthen fantastisk spilbart. Kritikken om, at her er tale om mere af det samme, er måske nok på sin plads, men det ændrer ikke ved at det er virkelig godt og et åbenlyst valg for alle med blot en smule lyst til et kampspil.

Ultra Street Fighter IV forsøger ikke at genopfinde den dybe tallerken, men koncentrerer sig i stedet om at afpudse og forbedre et kampspil, der allerede var virkelig godt i forvejen. Nyhederne vil måske synes en smule kedelige for de, der allerede har fået nok af serien, og vil nok ikke kunne gentænde deres interesse. For alle os andre gør de det dog til en absolut fornøjelse at spille, og selvom det måske ikke vil være nok til at kickstarte genren på ny, er Ultra-versionen stadig den bedste version af Street Fighter IV til dato, uanset om man er nybegynder eller erfaren online-kæmper.

Ultra Street Fighter IV er ude nu som opgraderings-DLC til Super Street Fighter IV: Arcade Edition. Det udkommer som selvstændig titel i august.

Ultra Street Fighter IV
8 / 10