I modsætning til dens efterfølger har Første Verdenskrig ikke ført til mange spil. Og sjældnere endnu er spil, der foregår under en krig, men ikke handler om at skyde så mange fjendtlige soldater som muligt. Valiant Hearts: The Great War sætter flueben i begge disse kasser, og det er måske årsagen til at det fik så meget opmærksomhed under Ubisoft DigiDays i Paris.
Skåret ind til benet er Valiant Hearts et 2D puzzle-eventyr med stor vægt på historie. Mekanikkerne byder på alt fra simple fysikpuzzles til let stealth, og bruger mange koncepter fra point'n'click-genren. Faktisk minder det os om det nydelige indiespil Machinarium.
Første Verdenskrig, der på engelsk blev kaldt The Great War dengang, vendte op og ned på 70 millioner europæeres liv med en ny form for krigsførsel. Valiant Hearts fokuserer på begivenhederne på vestfronten, og lader os opleve dem gennem fem forskellige perspektiver. De fem hovedpersoner begynder hver for sig, men omstændighederne gør at kvintetten ender med at arbejde hen mod det samme mål, nemlig at genforene to elskere, der er blevet adskilt af krigens turbulens.
En anden fælles faktor er militærhunden Walt, der vil være din trofaste makker i skyttegravene i løbet af de fem år, historien varer. Walt fungerer som hjælper i visse puzzles, men man kan også styre ham mere direkte, efterhånden som man begiver sig gennem spillet. Ligesom Walt har hver figur deres egne evner og spillestil. Som historiens tråde væves sammen, vil man kunne spille med adskillige figurer på en enkelt bane. Man skifter dog ikke frit mellem dem som i The Cave eller klassikere som Lost Vikings, og spiller i stedet med hver enkelt figur alt efter hvad historien kræver. Ligeledes vil historien ikke byde på alternative slutninger eller spillerafgjorte drejninger, men holder sig i stedet til en lineær struktur. Instruktør Adrian Lacey sagde blot "historie er hvad den er", da han blev spurgt om det. Holdet har en bestemt fortælling, de gerne vil viderebringe, og de har ladet sig inspirere af historiske kilder såsom såsom virkelige breve skrevet under krigen.
Fra et visuelt standpunkt byder Valiant Hearts: The Great War på en slående tegneseriestil. Det bliver udviklet af et relativt lille hold (14 folk hos Ubisoft Montpellier), og gør brug af UbiArt Framework-motoren, kendt fra Rayman Legends og Rayman Origins. Ifølge Lacey giver motoren mulighed for større fleksibilitet, og lader grafikere, animatorer og banedesignere arbejde sammen i realtid.
"Vores mål har været at skabe en slags levende tegneserie, der ikke kun tillader følelsesvækkende historiefortælling, men også giver grundlag for robust gameplay", siger Adrian Lacey.
Sammen med de mere seriøse temaer byder Valiant Hearts også på galgenhumor. Lacy nævner blandt andet Rowan Atkinsons Black Adder Goes Forth-serie som inspiration, og det er tilfældigvis en af mine yndlingskomedieserier.
Sammen med en anden UbiArt Framework-titel fra et lille hold, nemlig Child of Light, var Valiant Hearts: The Great War den store overraskelse på Ubisoft DigiDays 2013. Spillet kunne ikke prøves til eventet, men præsentationen og den efterfølgende snak med udviklerne var nok til at overbevise mig om dets dyder. Den ikke-voldelige tilgang til krigstemaet er dybt beundringsværdigt. Der er alt mulig grund til at have store forventninger til Valiant Hearts, når det udkommer på denne og næste konsolgeneration i det nye år.