Dansk
Gamereactor
previews
Vanquish

Vanquish

Resident Evil-skaberen er tilbage med et actionspil, der mest af alt minder om Gears of War, men med tempoet skruet helt i vejret.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Vanquish er det første spil fra designeren Shinji Mikamis hånd, siden han forlod Capcom og startede Platinum Games. Han er manden bag Resident Evil-serien, og har også bidraget til Vievtiful Joe, Devil May Cry og Ace Attorney-serien, og derfor er der høje forventninger til hans næste udspil. Gamereactor har haft mulighed for at gennemspille spillets første kapitel, og det ser ud til at Mikami og hans hold leverer varen.

Vi har tidligere kaldt Vanquish for Gears of War på speed, og den betegnelse holder stadig, nu hvor vi selv har haft controlleren i hånden. Det er et cover-baseret tredjepersonsskydespil, ganske ligesom Gears, og både styring og action ligger tæt op af Epics monsterhit. Men det er ikke ren kopi. Tempoet er skruet op, og Sam, vores helt, er noget mere væver end Marcus Fenix og kompagni. Der er også nye ideer - for eksempel har Sam et par mini-raketter på benene, så han kan kaste sig ned på knæ og let glide henover gulvet, og når man er tæt på at dø, skifter spillet automatisk til slow-motion, så man kan få overblik og bringe sig selv i sikkerhed.

Vanquish

Men selvom Platinum Games har kigget Gears of War efter i kortene, så er Vanquish stadig umiskendeligt japansk. Her er kæmpe robotter, masser af mellemsekvenser, tyk melodramatik, quick time events i bosskampene, og skøre indfald, som muligheden for at tænde en smøg og tage et hiv, midt i kampens hede. Umiddelbart har det har ingen anden funktion end at se sejt ud, men når Sam efterfølgende kaster cigaretten fra sig, afleder det robotfjendernes opmærksomhed.

Dette er en annonce:

Der er mange japanske spil, der har brækket nakken på disse ting i forhold til det vestlige publikum, men Vanquish ser ud til at have fundet balancen. Det er anderledes end det, vi er vant til - men kun så meget, at det bliver eksotisk, ikke fremmedgørende.
Vanquish foregår i en nær fremtid, hvor USA ligger i krig med Rusland, der er blevet overtaget af en excentrisk og vanvittig diktator. Han har kogt San Francisco væk fra jordens overflade med en ordentlig dosis mikrobølger, og det er op til Sam og et hold marinesoldater at indtage og destruere det store rumvåben, inden den gale Russer peger det mod New York og trykker af igen.

Vanquish

Historien er lidt langt ude, men den leveres med et lille glimt i øjet, og tager ikke sig selv for alvorligt - selvom introen er både blodig og dramatisk. Også her lader det til at Mikamis folk har fundet den helt rigtige balance. Og det store rumvåben/rumkoloni, som actionen udspiller sig i, giver anledning til en flot og lækker visuel stil. Vi er langt fra de runstbrune industrimiljøer og grå krigsruiner, som vi kender så godt fra skydespil som Vanquish. I stedet er her fyldt med skinnende hvide og blanke overflader, og alting står knivskarpt. Og så kører testversionen som en drøm, uden antydningen af hak eller loadingtider.

Vanquish fangede vores opmærksomhed med de flotte trailere, der udkom under E3, og nu hvor vi selv har prøvet spillet, er vores interesse bestemt ikke blevet mindre. Er du glad for skydespil, men trænger du til et friskt pust, så hold øje med Vanquish. Det lover rigtig godt.

Dette er en annonce:
Vanquish
Vanquish
Vanquish
Vanquish
Vanquish
Vanquish
Vanquish
Vanquish
Vanquish
Vanquish
Vanquish

Relaterede tekster

VanquishScore

Vanquish

ANMELDELSE. Skrevet af Rasmus Lund-Hansen

Første spil fra Resident Evil-skaberen Shinji Mikamis hånd, siden han brød med Capcom, er et futuristisk skydespil der spiller på kendte tangenter.

3
Vanquish kommer til PC

Vanquish kommer til PC

NYHED. Skrevet af Magnus Groth-Andersen

Vanquish, Platinum Games' ganske fantastiske science fiction-skydespil, kommer endelig til PC. Efter at have drillet med en potentiel afsløring i hvad der virkede som en...



Indlæser mere indhold