Den 31. oktober har vi Halloween, og det bliver jo fejret her i landet. Da jeg var ung var der kun fastelavn, men nu har vi adopteret denne amerikanske højdag. Dette kunne man jo passende gøre ved at spille den nye udvidelse til Dead Island 2, der hedder det ret dystre tyske ord "HAUS". Man kan spille udvidelsen d. 2 november på PlayStation 4, 5, Xbox One, og Series X og S og på PC'en via Epics digitale platform.
HAUS får man adgang til ved at der er en invitation i Bel Air, hvor ens første safe house befinder sig i hovedspillet. Efter at have læst dette brev, bliver man transporteret til det syrede hus, hvor man hurtigt møder de fetish-inspirerede zombier, som har overtaget meget af huset. De er alle klædt i lak og læder, og mange af dem har masker på, så de ser ganske gustne og creepy ud. Hele stemningen er meget Halloween, og ret voksen, men det giver god mening, med den mængde blod spillet indeholder. Stemningen er helt i top, og meget anderledes end den er i hovedspillet. Det er som at få en spand forfriskende koldt vand i hovedet i forhold til stemningen i resten af spillet.
Historien i HAUS er meget syret, men nok på den gode måde. Man kommer i starten til et rum, hvor der sidder tre hovedløse lig. Man finder hurtigt det første hoved, som man placerer på den ensomme krop. Hovedet begynder så at fortælle, hvad der foregår i det underlige hus, som er ejet af kultlederen Constantin, der gerne vil redde sin kult fra Zombie-apokalypsen. Man får så til opgave at finde de resterende to hoveder, hvilket vil give en adgang til de dybere områder af huset, og svar på alle ens mange spørgsmål. Historien er bizar og underlig, ligesom det passer sig når det er Halloween. Hvert af de to resterende hoveder har en fløj i huset, og dem skal man så gennemsøge, og løse små gåder undervejs. I den ene fløj kommer man til et idyllisk nabolag, hvor der er fem huse. De fire er nede i bunden af en bakke, og det femte, som befinder sig på toppen, har man først adgang til, når man finder nøglen ved at gennemføre diverse opgaver i de fire huse. Man må dog ikke træde på græsset, da det gør at der spawner zombier. Når man så får adgang til det femte hus, kommer man ned i kælderen, som er fyldt med fetish-zombier, og TV med øjne som betragter en. Det er ligeså syret som det lyder, men jeg kunne egentlig godt lide det. I den anden fløj, slippes man løse i en stor skov, hvor man igen skal løse små gåder, for at få adgang til den dybere del af skoven. Det er lidt ensformigt, at det er den samme formel, som bliver brugt hele vejen igennem huset. Jeg vil dog godt nævne en fed scene, som udspiller sig hen mod slutningen, hvor man kommer til en restaurant, hvor der er en meget speciel kok, og mere vil jeg ikke spoile, men denne scene var uden tvivl spillets højdepunkt.
HAUS er dog en meget kort affære, og det hele er en smule ensformigt. Jo, stemningen er som sagt ganske fin, men spilmekanikkerne er ret ensformige, og man skal gøre de samme ting, igen og igen i hver fløj man kommer til. Da jeg nåede hen mod slutningen, følte jeg lidt at jeg bare spillede for at komme igennem, for det føles lidt som spildesign per skabelon.
Hvad er det så af nye ting i spillet, som gør udvidelsen værd at købe? Faktisk ikke meget. Der er som sagt en smule ny historie, som er det mest originale i spillet, og så er der nye punkter på ens Skill Tree og våben, som man kan tilegne sig. Evnerne er ret ens, med dem man får i hovedspillet, og hvis ikke det var de havde en anden animation tilknyttet, ville jeg ikke vide de var fra udvidelsen. Det er blandt andet at man kan lave nedslag med sit våben, så man skaber en eksplosion. Det var ikke i hovedspillet, men det kunne det sagtens have været, og siden der kun er fem nye evner, er det ikke overvældende meget nyt at berette om.
Der er også en bunke nye våben, hvor den vigtigste er en armbrøst, som man får, så man kan løse gåder med ved at skyde hjerner, som blokerer for ens videre færd i spillet. Udover denne mekanik, bruges våbenet ikke til meget, og er kun effektivt, hvis man skyder zombierne i hovedet med dem. Efter man er igennem historien, kan man ligesom i hovedspillet, finde nøgler som låser op for pengeskabe, der indeholder unikke våben, men ærligt talt var jeg ikke overvældet af dem, mest fordi udvidelsen var gennemført på dette tidspunkt. Man kan så tage våbnene med ud i hovedspillet, og myrde løs med dem der, men hvis man som mig har gennemført hovedhistorien også, så er det lidt omsonst. Så hvis man køber udvidelsen, eller får den igennem det et Season Pass man kan købe, så spil HAUS først, så man kan bruge våbnene i hovedkampagnen, ellers giver de ikke meget til oplevelse, hvilket er synd. Efter at have gennemført udvidelsen, sad jeg med en ret flad fornemmelse, for det hele føltes ret tomt, og ligegyldigt. Det hjælper heller ikke at slutningen i spillet, er ret esoterisk og svær at forstå.
Hvis man skal spille HAUS, skal det være for at nakke zombier, for mekanikkerne som fungerer godt i hovedspillet, fungere også godt her. Grafikken er desuden stadig flot, og de læderklædte zombier er godt lavet, og den avancerede "skadesmodel" når man slår på zombierne, er stadig imponerende, da man kan se hver eneste skade på zombien, som man begår.
Musikken er meget minimalistisk, og der er hele sekvenser, hvor der slet ingen musik er. Dette er dog benyttet godt, og når musikken så kommer, giver det en god kontrast, som fungerer ganske glimrende. Stemmeskuespillet er dog også godt, og de seks karakterer man kan vælge at spille med, har nogle ganske sjove kommentarer, hvor jeg igen vil fremhæve den førnævnte kok, hvor jeg grinede højt.
Så hvad er dommen her? Jeg synes ikke jeg kan anbefale udvidelsen alene, da der simpelthen ikke er nok indhold. Den tager som sagt cirka fire timer at gennemføre, og der er ikke noget nyt, man ikke har set før. Det er Dead Island 2, baseret på et syret tema, og om man synes det er pengene værd er op til den enkelte, men jeg synes ikke der er meget nyt at hente her.