Denne foreløbige dom over Inzoi er baseret på det build der er tilgængeligt for pressen allerede nu. Når Krafton i sidste ende fjerner spillet fra Early Access, så vil vi genbesøge anmeldelse, opdatere og eventuelt ændre karakteren. Vi sætter dog en foreløbig karakter på nu, eftersom produktet koster penge.
Det føles som evigheder siden, at The Sims 4 så dagens lys. Jeg var med fra begyndelsen og nød spillet, men kunne ikke undgå at bemærke, at det haltede bagefter sine forgængere i forhold til indhold. Jeg håbede inderligt, at mange af de funktioner, vi elskede i The Sims 3, hurtigt ville finde vej til det nye spil gennem de sædvanlige udvidelsespakker, som serien har været kendt for gennem årene. Desværre blev dette håb hurtigt knust, da EA og Maxis begyndte at udgive en strøm af dyre udvidelsespakker, der ikke nødvendigvis tilføjede det indhold, som mange af os spillere havde ønsket os.
Men nu er der lys for enden af tunnelen! The Sims står over for en seriøs rival i form af spillet inZOI. Selv i den tidlige adgangsversion, som jeg har haft fornøjelsen af at prøve, fremstår det som en værdig udfordrer til EA's monopol på livssimulationsgenren. Så lad os dykke ned i min anmeldelse af inZOI's Early Access-version, som jeg naturligvis opdaterer idet spillet gør exit fra Early Access om noget tid.
Det første, der møder én i inZOI, er den mest omfattende karaktertilpasning, jeg nogensinde har oplevet. Mulighederne for at skabe sin "Zoi" (som karaktererne kaldes i spillet) er nærmest uendelige. Allerede her bør The Sims-serien begynde at svede. Du kan forme din Zoi præcis, som du ønsker, med et væld af muligheder for at finjustere alt fra næser og pander til de mest excentriske frisurer. Det er en sand fornøjelse at lege med disse værktøjer. Personligt brugte jeg omkring tre timer på at skabe min karakter, Simon Skvalderkål Simonsen, en pensioneret hippie, der bor ved vandet og søger kærligheden i sine gyldne år. At han endte med at ligne en ældre version af Hideo Kojima var en uventet, men yderst underholdende, bonus.
Udover de omfattende tilpasningsmuligheder tilbyder inZOI også en funktion kaldet "Canvas", hvor man kan downloade tusindvis af kreationer fra andre spillere. For eksempel fandt jeg en utrolig vellignende version af Emma Watson, som nu er en del af mit spil. Min mission er at blive hendes ven, selvom jeg overvejede at date hende, men aldersforskellen mellem Simon Skvalderkål og Hermione fra Harry Potter føltes lidt for stor. Allerede her demonstrerer inZOI sin styrke ved lanceringen af deres Early Access.
Hvordan er spilmekanikkerne så? Hvis du er bekendt med, hvordan The Sims spilles, vil du føle dig hjemme i inZOI. Spillet har en flot og intuitiv brugergrænseflade, der gør det let at finde de funktioner, man søger. Dog har jeg en væsentlig kritik: skrifttyperne er for små til en 4K-opløsning. Jeg spiller på min skærm i stuen med trådløst tastatur og mus, hvilket betyder, at jeg sidder et stykke fra skærmen. Dette gør det svært at læse teksten, især når skrifttypen er hvid på en lys/beige baggrund. I et spil med så mange muligheder som inZOI virker det mærkeligt, at der ikke er en mulighed for at justere skrifttypens størrelse, især for os med mindre skarpt syn. Udover dette er menuerne dog æstetisk tiltalende og nemme at navigere i.
En af de funktioner, der giver inZOI enorm spilværdi, er muligheden for at bygge sit hus præcis, som man ønsker, med et væld af valgmuligheder for gulve, lofter, møbler, malerier og generel udsmykning. Fra starten tilbyder spillet hundredvis af disse elementer, hvilket gør det relativt let at skabe sit drømmehjem. Jeg valgte at tage et forudbygget hus og tilpasse det efter mine behov for at skabe Simons palæ. Kan du det i The Sims? Ja, men her føles det mere indgående, dybt og avanceret.
Derudover kan man også redigere selve byen, man bor i. Når man skaber sin Zoi, kan man vælge mellem tre byer, hver med deres unikke stil baseret på forskellige steder i verden: en amerikansk inspireret by, en asiatisk inspireret by og en europæisk inspireret by. For eksempel, hvis man vælger den asiatiske by, vil man opleve mange kirsebærtræer, ligesom i Japan. Jeg bosatte Simon i et af de dyre strandhuse i den amerikanske by, hvilket passede perfekt til hans pensionerede hippie-livsstil. Igen kan man finde huse og stilarter til sin by via "Canvas"-funktionen.
Når huset er på plads, skal man beslutte, om man vil spille med en enkelt karakter eller skabe en hel familie omkring denne. Simon Skvalderkål var en enlig hippie uden familie, men muligheden for at have en kone og børn fra starten er der. Personligt finder jeg det mere spændende at møde sin soulmate ude i byen, forelske sig og blive gift. Det gjorde Simon også. Han mødte Gloria, en smuk kvinde på cirka 65 år, i galleriet. De forelskede sig hurtigt, og snart flyttede hun ind, så de to pensionister kunne nyde deres otium sammen. Gloria friede til Simon, og lykken var næsten perfekt. Næsten, fordi Simon senere mødte den noget yngre Michelle i parken, hvilket førte til en affære. Da Gloria opdagede affæren, pakkede hun sine ting og flyttede ud af palæet med et dramatisk farvel, der ville gøre ethvert afsnit af Paradise Hotel misundeligt. Det er lige præcis dén slags små, selvlavede historier, der gør inZOI til noget særligt. Spillet understøtter ikke nødvendigvis disse dramaer direkte, det er ikke fordi der kommer en prompt op, hvor der står "vil du nu være en utro charmetrold?", men rammerne er så åbne, at man selv kan iscenesætte sit eget sociale realityshow. Og det er både skørt, sjovt og overraskende medrivende.
Når det kommer til selve livssimuleringen, er inZOI dog lidt mere sterilt end The Sims. Karaktererne har selvfølgelig behov, de skal have dækket; sult, hygiejne, søvn, osv., men det føles ikke helt lige så organisk eller levende endnu. Det kan godt blive lidt mekanisk i længden, især hvis man spiller uden en konkret idé om, hvad man vil lave. Der er ingen forudskrevne scenarier eller "mål" udover dem, man selv sætter, og det betyder, at spillere uden lyst til at rollespille selv, måske mister gejsten lidt hurtigere. Det håber jeg dog udviklerne får justeret med tiden, bare et par små dagligdags dramaer eller små "historie hooks" kunne gøre en kæmpe forskel.
En anden ting, som inZOI også gør godt, er karrieredelen. Simon startede for eksempel som barista i en strandcafé, hvor han langsomt fik udvidet sit netværk og dannede venskaber med byens øvrige kaffeglade eksistenser. Der er en god håndfuld forskellige job at vælge imellem, og det føles, som om man faktisk er med til at forme sin karakters liv. Dog kunne arbejdsdagene godt gøres lidt kortere eller hurtigere , der er lidt for meget ventetid, hvor man bare glor, mens timerne snegler sig af sted. Det føles lidt som at vente på at få fri fra arbejde i virkeligheden, og det er måske ikke lige det, man har brug for, når man tænder for et livssimuleringsspil.
Men det hele skal ikke handle om kaffe og kærlighed. En af de mest imponerende ting i inZOI er muligheden for at tage fuld kontrol over sin karakter, både via WASD-styring og et third-person shoulder cam. Det føles overraskende naturligt at tage direkte kontrol over sin Zoi og sende ham på mission i supermarkedet eller på romantisk date. Det tilføjer en helt ny dimension, som The Sims aldrig har haft.
Der er også et eksperimentelt A-,system, der lader ens karakter agere mere selvstændigt og naturligt, men det er tydeligvis stadig i testfasen. Jeg slog det til for sjov og kunne høre min køling gå i selvsving. Billedhastigheden dykkede, og spillet crashede et par gange. Det er en spændende funktion, men nok bedst at gemme til senere, når det er lidt mere modent.
Grafisk set er inZOI virkelig en fryd for øjet. Det er som at spille The Sims, hvis The Sims var blevet lavet med et budget og en grafiker, der faktisk havde lyst til at gøre sig umage. Karaktermodellerne er smukke og detaljerede, lyset danser realistisk på overfladerne, og hele byen føles levende, takket være AI,styret fodgængertrafik og dynamisk vejr. Selv på en mellemklasse,PC kan det meste køres problemfrit, så længe man holder sig fra at aktivere alt det tunge AI,eksperimentarium på én gang.
Så spørgsmålet er jo: Skal man spille inZOI? Og mit svar er stadig et rungende ja. Ikke bare fordi det er en fantastisk flot og fyldestgørende early access,oplevelse, men fordi det føles som det første seriøse slag mod EA's glubske Sims,monopol i mange, mange år. inZOI viser allerede nu, at det vil mere end blot være en kopi , det vil forny genren, og det gør det med stil. Og selvom der er skønhedsfejl og lidt barnesygdomme, så er potentialet tårnhøjt.
Jeg glæder mig i hvert fald til at se, hvad Simon Skvalderkål Simonsen kaster sig ud i næste gang. Mon han gifter sig med Michelle? Får en sen livskrise og flytter ind i et tiny house? Eller starter en karriere som TikTok,influenser i sin badehætte og batik,trøje? Det eneste, jeg ved med sikkerhed, er, at jeg kommer til at følge med. Og det gør du måske også, for inZOI er et af de mest spændende og friske pust, der er landet i simulationsgenren i årevis.