Dansk
Gamereactor
previews
Stellar Blade

Vi har allerede prøvet den kommende Stellar Blade-demo

Demoen lander eksklusivt på PS5 på fredag.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Med Palworlds tilladelse kan vi alle indrømme, at en af årets største overraskelser for alle gamere har været Helldivers 2, en titel der fløj lidt under radaren, men blev et øjeblikkeligt hit. I en branche, der ændrer sig så hurtigt, virkede det, som om PlayStation var bagud med sine store førstepartstitler, men nu har de for alvor vind i sejlene, og nu giver Arrowhead så stafetten videre til Shift-Up og deres spil, Stellar Blade.

For Stellar Blade har et enormt potentiale. Forud for udgivelsen af demoen fredag den 29. marts har jeg haft mulighed for at spille spillets tidlige stadier og få et glimt af dets systemer, og hvordan vi kommer til at opleve EVE's historie den 26. april. Og det meste af det har overrasket mig på positiveste vis.

I denne demo havde vi adgang til to forskellige dele af spillet. Den første er vores hovedpersons ankomst til Jorden som en del af den 7. Air Squadron, hvor hun lander på en strand og derefter kommer i en stor kamp med sine kampsøstre. Med andre ord; man bliver lynhurtigt introduceret for kamp, hvor EVE basalt set kan skifte mellem et normalt angreb ved at trykke på firkant og et stærkt angreb ved at trykke på trekant. Med L1 blokerer man, og en blokering på det rigtige tidspunkt giver en parade, som oplader Beta skills. Med disse Beta-færdigheder kan man udføre specielle opladede angreb, der gør meget skade.

Dette er en annonce:

Derudover er der en figur ved navn Tachi, EVE's squadmate i den første del af demoen, som guider gennem demoen og ikke kun lærer os det grundlæggende i kamp, men også giver støtte. Der er også en unik fjende kaldet Naytiba Alpha, som ser ud til at være et af plottets centrale elementer. Disse Naytiba er særegne og amorfe fjender, og selvom der ikke var synderligt meget variation i denne demo, havde hver type forskellige animationer, styrker og ulemper, hvilket tvinger dig til at gribe hver konfrontation forskelligt an, når du skal op imod en.

Stellar Blade
Stellar BladeStellar Blade

Den anden del af demoen tager guider en igennem Eidos 7's forladte by med en anden karakter ved navn Adam. Noget, som jeg er sikker på, at nogle af jer vil finde ret morsomt, er, at de elementer, som du kan interagere med omkring dig også her er markeret med en synlig og mærkbar gul farve. Det er efterhånden ret grinagtigt at se den her telegrafering, men når det så er sagt, så virker det. Denne anden mission giver os lidt mere fri leg til at udforske rammen og lære karaktermenuen at kende, hvor man kan se udstyr, missioner, inventory, færdigheder og meget mere. Fra demo-menuen ser det ud til, at der vil være fem skill trees, selvom der i denne demo kun er tre tilgængelige ved første øjekast, et til basisangrebet, et til overlevelses- og udforskningsfærdigheder og et til Beta færdighedsboosts, som er de specielle angreb. Det måske mest relevante er naturligvis udstyret, da EVE kan implantere forskellige ting i sin rygrad, som er uafhængige af hendes ydre fremtoning. Under udforskningen fandt jeg en Beta-kerne, som øger den maksimale energi, og som samtidig ser ud til at bevare minderne om de mennesker, der døde under Naytiba-invasionen.

Dette er en annonce:

For at låse op for forskelligt udstyr skal vi lede efter en bestemt sekundær figur eller finde en eller anden genstand i banen. Det er ret analogt, og for at få fingre i ordenlige fast travel-punkter skal du reparere specifikke telefonbokse.

Selvfølgelig vil der blive skrevet spalte op og spalte ned om selve karaktermodellen, den mildest talt unødvendige seksualisering og om hvorvidt det snart er tid til et bredere opgør med den her designfilosofi, der ikke tjener noget andet formål end... ja, jeg ved ikke hvad. Lad os bare sige at jeg lagde mærke til det, det generede mig, men heldigvis er EVE også en kompetent kriger, og nogle af hendes dele, hvor mærkelige de end måtte være, tjener også en funktion på et narrativt niveau.

Denne mere åbne del af spillet, hvor man vandrer gennem gaderne, minder faktisk meget om Yoko Taros Nier: Automata. Idet vi krydser ruinerne, kommer vi ud i forskellige kampe, både individuelt og mod grupper af Naytibas, indtil vi når de sikre zoner. Lejrene er gemmepunkter, hvor du kan hvile og gemme dine fremskridt efter at have aktiveret dem med Vitcoin eller Victory Points. Tag dig dog i agt, at hvile gør at fjender genoplives, på bedste Souls-vis. Ud over de normale lejre er der en anden type lejr, kaldet forsyningslejre, hvor du i modsætning til den anden, der kun har en simpel butik, kan opgradere EVE's udstyr og stats.

Stellar BladeStellar Blade

Animationen af hovedpersonen er fremragende. Vi bliver nødt til at skifte mellem modangreb og undvigelser afhængigt af farven på fjendens handling, og uden for kamp ændrer vores bevægelser sig afhængigt af, hvor vi vil hen, passerer, klatrer eller hopper gennem objekter. Selv det at skifte retning på gaden ledsages af bevægelser med naturlige animationer, såsom at sætte hænderne på væggen for at skifte retning.

Samlet set er kampfornemmelsen ret god, og styringen reagerer perfekt på de bevægelser og den præcision, man forventer af et actionspil i topklasse. Der er tidligere blevet talt om, at en af de vigtigste referencer for holdet var Nier: Automata, og den hack n' slash-følelse er faktisk til stede, men ikke så vanvittig og hektisk som Devil May Cry eller Bayonetta-serien måske er. Desuden er den endelige følelse efter at have gennemført denne demo, at vi ser på en hybrid mellem en Nier- og en FromSoftware-titel, hvor Sekiro: Shadows Die Twice måske er den nærmeste slægtning. Selv om jeg er kommet igennem demoen, må jeg indrømme, at jeg stadig ikke har fundet den rigtige åbning til at udføre paraden på en måde, der føles naturlig for mig, men da hver fjende har sine egne mønstre, kræver det øvelse at få styr på det.

Den sidste fjende i demoen, som ligner en slags dæmon med elektriske sværd, kræver stor præcision for at undvige på det helt rigtige tidspunkt og ramme paraden, hvilket gør det til en Souls-oplevelse. Det ser ud til, at der vil være forskellige sværhedsgrader, så Stellar Blade sigter mod at være tilgængeligt for alle, selvom det vil belønne de mest dedikerede spillere. Hvis du gennemfører demoen, får du adgang til et særligt segment kaldet Boss Challenge, som giver dig mulighed for at teste dig selv mod en boss med et udvalg af mere avancerede evner. Dette er kun, hvis du gennemfører denne mode på normal sværhedsgrad.

Stellar Blade ligner en meget lovende titel her i foråret, og det er muligt, at mange spillere har deres øjne rettet mod Elden Ring-udvidelsen i stedet for denne. Men lad mig fortælle dig, at Stellar Blade kan skinne i sit eget lys og gøre sig fortjent til sin plads blandt Souls-lignende fans. Denne demo er det perfekte eksempel.

Stellar Blade
Stellar Blade
Stellar Blade
Stellar Blade
Stellar Blade
Stellar Blade
Stellar Blade
Stellar Blade
Stellar Blade
Stellar Blade

Relaterede tekster

Stellar BladeScore

Stellar Blade

ANMELDELSE. Skrevet af Palle Havshøi-Jensen

Stellar Blade fra sydkoreanske Shift Up er et overraskende spændende bekendtskab af en type, vi ikke ser så ofte længere. Læs her hvordan spillet klarer sig.



Indlæser mere indhold