De tidlige dage i spilbranchen blev ofte kategoriseret via en direkte brutal sværhedsgrad, og den nådesløse behandling af spilleren, når de begik eventuelle fejl. Men som mediet udviklede sig, og stille blev ført til tops af mediernes finansielle rangstige, begyndte de vanvittige udfordringer også at forsvinde ind i baggrundstapetet. Nu handlede det mere om flotte åbne verdener, smukke historier og en afhængighedsskabende multiplayer som den centrale kerne.
From Softwares kulthit Demon Souls udfordrede denne designfilosofi, og bragte den unikke udfordring, og de nærmest obskurt svære scenarier, tilbage på spilbranchens nethinde. Med knivskarp kontrol, et mystisk middelalderplot og en anderledes måde at tænke online på, skabte Demon Souls, og dets efterfølgere, en ny undergenre i spilsfæren. En genre med rødderne fodfæstet i de bedste aspekter fra fortidens spilmentalitet.
Hvilket bringer os til Code Vein, det nyeste spil i en genre pioneret af Souls-serien. Annonceret til alles overraskelse under Microsofts store E3 pressekonference anno 2017, blev Code Vein hurtigt udråbt som en af de mere interessante titler. Ligesom Souls-serien, er det også Bandai Namco som har finanshatten på i denne omgang, og spørgsmålet står derfor tilbage: Formår Code Vein at overrumple konkurrencen og skille sig ud på markedet?
Da jeg endelig ankom til Bandai Namcos hovedkvarter i hjertet af Tamachi-kvarteret i Tokyo, var det Code Vein som var øverst på listen over spil jeg måtte få prøvet. Det første som greb mig var især den smukke æstetiske præstation. Tag en fed blanding af animé, post-apokalyptisk kaos, sci-fi og vampyrlignende væsener og et nogenlunde billede kan dannes af Code Veins visuelle stil. Det vil ikke vinde priser for skønhed, men er stadigvæk vel eksekveret, og intet i verdenen føles ensformigt.
Når det kommer til spil i denne genre handler det dog mest af alt om gameplay, og hvorvidt det leverer præcis kontrol. I modsætning til nævnte serie, er Code Vein mere grundet i brug af magi og forskellige specielle angreb, og udelukkende brug af fysiske angreb vil ikke være nok til at nedlægge de stærkere fjender. Jeg måtte få dette at føle på stærkeste vis, da jeg ofte blev nådesløst overtrumfet på få sekunder uden at have en mere divers tilgang. Code Vein vil på dette punkt skille sig specielt ud for dem, som er trofaste tilhængere af den udelukkende aggressive sværd og øksebrug i Souls-serien.
Angående spillets våbenudvalg, er det stadigvæk oppe i luften om hvor stor variationen er. I demoen havde jeg kun muligheden for at bruge to forskellige sværd (selvfølgelig obskurt store som det er traditionen med japanske spil). Forskellene de to sværd imellem var dog enorm, og det ene var nærmest umuligt at bruge grundet den enorme størrelse.
Et centralt element er det såkaldte Buddy-system, hvilket er en AI-følgesvend, som angiveligt er en del af den episke rejse fra start til slut. Selvom udviklerne begav sig ud i en længere forklaring om din buddys essentielle rolle i ens overlevelse, har jeg sjældent oplevet inkompetens på så massiv en skala - og jeg har spillet Kingdom Hearts ledsaget af de yderst ineffektive Anders And og Fedtmule. Denne anledning blev derfor brugt til at spørge udvikleren om hvorvidt de ville udvide denne egenskab med multiplayer. Her gav de dog desværre ikke et konsekvent svar.
Angående historien og den narrative fremgangsmåde, vil Code Cein følge den populære trend med fortællermæssige valg. Udviklerne satte her tryk under det faktum, at Code Vein ikke vil være ligesom mange andre på markedet, og spillerens beslutninger vil have réelle konsekvener for historien. Dette viser sig altid at være en yderst risikofyldt udfordring, og tiden må vise om hvorvidt holdet kan levere på dette løfte.
Med en solid omgang Code Vein-spilleri på bagen, forbliver vi positive overfor det endelige produkt. Våbene har muligvis brug for mere balancering og buddy-systemet er håbløst integreret, men det for tidligt at sige om dette bare skyldes en tidlig version. Lad os håbe Code Vein kan levere en pragtfuld oplevelse når det lander på Xbox One, PlayStation 4 og PC næste år.