Dansk
Gamereactor
previews
Dragon's Dogma 2

Vi har prøvet et par timers Dragon's Dogma 2

Vi har spillet en meget tidlig udgave af Capcoms næste store RPG, og der er masser af grunde til at tro af deres streak vil fortsætte.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Jeg nød virkelig Dragon's Dogma tilbage i tiden. Et klassisk fantasy-epos i action-RPG-form med mange overtoner fra et godt D&D-eventyr blandet med lidt japansk smag (det er et "vestligt" spil udviklet af japanere, så det giver mening), og det greb mig med samme kraft som en drages kløer. Men da jeg samlede mit gamle Dark Arisen-spil op, kunne jeg ikke komme mig over, at det er alt for mange år siden, det udkom, og derfor greb jeg chancen for at prøve Dragon's Dogma 2 for første gang, som på forhånd er meget ens i æstetik og verdensdesign, men som samtidig åbner op med nye systemer, en række forskellige karakterer og spillestile og et overvældende map, der lover utallige timers udforskning, kamp og endeløse loot-kister.

Sessionen bag lukkede døre begyndte med en kort introduktion til spillet, men ingen detaljer om historien på nuværende tidspunkt. Så vær forvisset om, at der ikke er nogen spoilere her. Denne hands-on-session er for at få en fornemmelse af DualSense på PS5 og prøve nogle af de otte karakterklasser (eller rettere Vocations), vi vil se ved lanceringen, forstå ledsagersystemet (Pawns), udforske en lille (meget lille) del af kortet og få en fornemmelse af nogle fjender og et par bosser.

I den time, vi havde mulighed for at teste spillet, havde vi adgang til tre karakterer med forskellige Vocations: Archer, Warrior og Thief. Vi blev opfordret til at prøve Archer først, da hun angiveligt er den, der er tættest knyttet til spillets hovedhistorie, og vi startede med, at hun drog ud fra en lille lejr med tre AI-kontrollerede Pawns (hver af en anden klasse) for at redde en rookie soldat, der endnu ikke var vendt tilbage fra rekognoscering. Og efter vi var kommet i gang, trådte vi ud i en solrig dag i bakkerne med træer og frodigt græs med en sø nedenfor, hvor det stille vand reflekterede solen. Det miljømæssige design er et af de største plusser, jeg allerede kan se for Dragon's Dogma 2, og det giver hele tiden følelsen af en naturlig, levende verden, hvor dyr og rejsende hilser på hinanden på vejene.

Dette er en annonce:
Dragon's Dogma 2
Dragon's Dogma 2Dragon's Dogma 2

Men nu kan vi ikke dvæle for længe ved landskabet, for en stor skygge passerede hen over os og bevægede sig sammen med andre hen mod det sted, hvor råbene om hjælp lød: Det var den forsvundne soldat. Gruppen af eventyrere nærmede sig og indledte en kamp mod en gruppe skrigende harpyer, som styrtdykkede. I dette tilfælde var valget af Archer ideelt, for med lidt dygtighed kan man skyde på de bevægelige monstre med R1 for at få dem til at falde til jorden og gøre det af med dem, når du eller dine ledsagere har lyst.

Når du spiller Dragon's Dogma 2 solo i fremtiden, vil du se, at du kan skabe din egen Pawn fra bunden med en kampstil, der matcher din egen, men de to andre pladser vil være tomme, så du enten kan spille med nogen i en multiplayer-session eller finde figurer, du støder på og føje til din gruppe. Jeg indrømmer, at jeg smilede, da jeg så en stor fyr gå rundt i sort rustning med et sværd, og jeg måtte råbe "Hey, Guts, kommer du med mig?", da det var en klar hyldest til Berserk.

Dette er en annonce:

Det er muligt, at du og dine tre Pawns (enten fremtidige spillere eller AI-styrede) kan tage jer af ethvert væsen, I møder, for den kunstige intelligens hos disse allierede overraskede mig positiv. Gruppen ved hvordan de skal bevæge sig rundt og håndtere trusler, og de angriber også som om de er rigtige spillere, samt yder støtte, hvis harpiernes hypnotiske sang giver dig en søvneffekt, og du falder i søvn på gulvet. Da harpyerne var dræbt, var faren drevet over, og vi sendte den taknemmelige soldat tilbage til lejren og afsluttede missionen.

Vi kunne her være gået tilbage til ham og få en beskeden belønning, eller vi kunne fortsætte med at udforske bakkerne, og her valgte vi at nærme os en lejr af gobliner, der bevogtede en kiste. Verdensbegivenheder er en konstant i Dragon's Dogma 2, og i denne korte session så vi, hvordan selv forskellige monstre (såsom gobliner og ulve) kæmpede mod hinanden, da vores gruppe ankom. På det tidspunkt kan de enten vende sig mod dig, eller de kan fortsætte med det de i forvejen er i gang, men for at være helt ærlig gav vi dem ikke tid til at beslutte sig.

Et hold med en række forskellige Vocations og færdigheder er afgørende for, om hvorvidt tempoet i spillet føles rigtigt. Hvis du for eksempel står over for Harpies, der bruger Thief eller Warrior Vocation, er strategien meget mere kompliceret, hvis du ikke har bow support, da du er nødt til at komme tæt på det område, de flyver over (alt imens de konstant skriger dig i søvn). Dragon's Dogma 2 handler meget mere om "os" end "mig", i hvert fald indtil videre, så du må forvente, at du hverken er uovervindelig eller kan lave en "mig mod verden".

Med Warrior- eller Thief Vocations har vi mulighed for at vælge en tank bevæbnet med sværd og skjold eller en adræt karakter med to lynhurtige dolke. Warrior er en mulighed for dem, der ikke ønsker at blive for komplicerede og leder efter en en-mod-en mod ethvert væsen. Thief er derimod en smidig karakter med dolke, der kan gøre enorm skade, hvis han fanger fjenden i en fordelagtig position, hvilket var en lettelse, da jeg var i stand til at tage en World Boss, mens jeg spillede denne Vocation. Cyklopen dukkede frem fra træerne, da vi kæmpede mod den 117. flok sultne ulve, og angreb alle på én gang. Med våbnene trukket placerede jeg mig lige i ryggen på ham og begyndte ubarmhjertigt at stikke ham i hælene, indtil et slag gjorde mig næsten livløs. Så prøvede jeg den anden nyhed i Dragon's Dogma 2. Jeg greb ham som Shadow of the Colossus og klatrede op til hans hoved, hvor han efter et par slag faldt bedøvet til jorden, hvorefter jeg brugte en anden speciel evne til at sammensætte en kombo af mange slag i træk, og kyklopen døde for mine fødder.

Dragon's Dogma 2
Dragon's Dogma 2

Efter at have afsluttet demoen sidder jeg tilbage med en masse gode følelser... Kortet virker simpelthen enormt (den del, jeg bevægede mig rundt på i en time, var åbenbart lillebitte), NPC AI er bedre end i de fleste titler, der bruger denne type alliancesystem, kampene er flydende, og de forskellige Vocations sikrer, at du finder en, der passer perfekt til det, du vil gøre i spillet. Der er et par problemer, der generer mig lidt (da jeg spurgte om dem, fik jeg ikke et direkte svar), nemlig motion blur og det rungende fps-fald, jeg oplevede, når jeg passerede gennem en befolket landsby. Selvom det er sandt, at sidstnævnte er et spørgsmål om, at spillet går ind i poleringsfasen før udgivelsen, har motion blur været et konstant irritationsmoment, som jeg ikke kunne slippe af med, da grafikmulighederne var begrænsede i denne test, selvom jeg har foreslået holdet at tage hensyn til dette i den endelige version.

Jeg ved ikke, hvornår Dragon's Dogma 2 kommer, men jeg ved, at når det gør, vil det levere en oplevelse, som den brede offentlighed helt sikkert vil nyde. Og det er bare begyndelsen.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold