Dansk
Gamereactor
previews
Armored Core VI: Fires of Rubicon

Vi har set gameplay fra Armored Core VI: Fires of Rubicon bag lukkede døre

Vi var med til en præsentation af det kommende spil sammen med producerne.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Siden annonceringen ved sidste The Game Awards i december 2022 har vi kun fået et par små glimt af Armored Core VI: Fires of Rubicon. FromSoftwares mech-action-titel er måske en noget ukendt serie for publikum i Vesten, men Fires of Rubicon åbner sit univers for alle spillere på samme tid den 25. august. Det bliver også en slags "reboot" af sagaen, som yderligere styrkes af den tillid, som samfundet har vist FromSoftware i de senere år med ARPG'er som Dark Souls, Bloodborne, Sekiro: Shadows Die Twice og Elden Ring.

Der var stor interesse i at få at vide hvor meget af DNA'et fra det studie, vi alle kender, der er i Armored Core VI, eller hvor meget det adskiller sig fra de førnævnte spil, så vi var glade for at overvære en videopræsentation, der blev holdt af producenterne af spillet, Yasunori Ogura og Atsuo Yoshimura.

Ogura begyndte med at forklare, hvad Armored Core helt præcist er. Det er en serie af action-RPG-titler, som har eksisteret hos FromSoftware siden grundlæggelsen, hvor den første del udkom i 1997 til PlayStation. Det grundlæggende koncept er, at vi er piloter i disse kamprobotter, som vi kan tilpasse efter vores smag, og det er så pointen at udvikle en unik kampstil, som vi kan bruge i kampen mod andre mechaer. Ved at samle våben og forskellige dele af vores robot ændres ikke kun kampstilen, men også bevægelsen og skabelsen af en unik spillestil for hver spiller.

Dette er en annonce:
Armored Core VI: Fires of Rubicon
Armored Core VI: Fires of RubiconArmored Core VI: Fires of RubiconArmored Core VI: Fires of Rubicon

Fra begyndelsen har begge producenter understreget, at den smidige og behagelige styring har været et af de centrale fokuspunkter for udviklingen af dette sjette kapitel, mens de har udvidet spillets map og introduceret dynamiske situationer og kampscener med flere løsninger, der effektivt følger stilen og tonen i studiets mest aktuelle titler.

Hvad angår spillets skala er banerne designet efter et tredimensionelt mønster, hvilket betyder, at vertikalitet og afstand er elementer, der skal tages højde for. Vi snakker meget udførligt designede arenaer, der favoriserer bevægelighed og en følelse af kamp i stor skala. I videoen kunne vi se forskellige miljøer, såsom store ørkenområder, snedækkede landskaber og store industrianlæg, der alle er designet til, at vi kan bevæge os rundt i dem med smidighed iført disse kraftige mekaniske rustninger. Selvom Fires of Rubicon hovedsageligt er tænkt som en singleplayer-titel, finder vi også her PvP-multiplayer, hvor vi kan udfordre andre spillere i kamp.

Dette er en annonce:

Det var uundgåeligt, at der på et tidspunkt i præsentationen ville blive talt om sværhedsgrad, som udviklerne anser for at være en grundlæggende del af studiets DNA. I Armored Core VI vil vi stå overfor meget svære kampe, hvor progressionen vil være præget af det samme koncept som i Souls-spillene; observation, øvelse, og "trial and error". Selvfølgelig går tilpasningen af mechaen meget i denne retning, da vi bliver nødt til omhyggeligt at vælge, hvilke våben eller opgraderinger vi installerer for at drage fordel af miljøet og fjendens svage punkter.

På dette tidspunkt begyndte en demo af en af de første hovedmissioner i spillet, hvor målet er at erobre en fabrik kaldet Grid 086. Der blev ikke afsløret meget om den overordnede fortælling, men den fungerede perfekt til at illustrere alt det, vi havde fået at vide indtil nu. I 086 står vi over for en gruppe fjender kaldet RaD, og missionen er opdelt i to scenarier (et udenfor og et inde i anlægget). Efter en videointroduktion, hvor missionens mål forklares, indsætter spilleren en imponerende pansret kamprobot med forskellige våben på armene og platforme monteret på bagsiden af robottens chassis. Robotten begynder at bevæge sig ved at udnytte de platforme og rør, der forbinder hver sektion af området, samt thrustere placeret både på lemmerne og på bagsiden af mechaen, hvilket snart viser sig at være meget nyttigt, ikke kun til at klatre til høje områder, men også til hurtigt at undvige fjendtlige projektiler. Disse "Assault Boosts", som de kaldes, har en nedkølingstid (svarende til stamina her), så du bliver nødt til at vælge det rigtige øjeblik til at drive dig selv i en hvilken som helst retning.

Da vi nærmer os fabrikken, ser vi en gruppe fjender, der bevogter hovedindgangen, men vi får også at vide, at der er andre adgange, som vi kan nå, hvis vi udnytter vores alsidige bevægelsesmuligheder, f.eks. en hængebro, der ligger ovenover. Men i dag var ikke dagen til at undvige fjender, for det var tid til at afprøve kampene i en rigtig stresstest.

Kampene er baseret på en kombination af let artilleri og forskellige kort- og mellemdistancemissiler samt kraftige nærkampsangreb, der skyder andre robotter op i luften. Efter at have besejret denne første garnison når vi hovedporten, hvor en ny type fjende overfalder os. Denne fjende virker kraftigere end de foregående, og ud over at have et meget anderledes udseende har den også nye angrebsmønstre. Efter at have observeret ham på afstand, mens vi undviger hans skud, bruger vi Assault Boost til at holde os til ham og ramme ham hårdt i nærkamp, hvilket destabiliserer maskinen og giver en god åbning til at losse hele vores arsenal og ødelægge ham. Repair Kits (ja, mechs har også "Estus-flasker") bringer os tilbage til 100%, før vi går ind på fabrikken.

Armored Core VI: Fires of Rubicon
Armored Core VI: Fires of RubiconArmored Core VI: Fires of RubiconArmored Core VI: Fires of RubiconArmored Core VI: Fires of Rubicon

Når vi står i et hjørne foran et stort rum, kan vi bruge en scanner til at identificere fjender i området uden at afsløre vores position, hvilket er et plus, fordi landskabet ikke synes at fremhæve deres tilstedeværelse, før du er ret tæt på. Efter at have markeret vores mål kommer spilleren ud af dækning og med et hurtigt overraskelsesangreb tager han dem ned uden problemer. Men kort efter overrasker et nyt bagholdsangreb os.

På dette tidspunkt ville det være bekymrende at skulle starte forfra, men i Armored Core er der checkpoints midt i missionen, som gør, at man ikke behøver at rejse hele vejen igen (hvilket er rart). Det lader ikke til at et checkpoint kræver at du fysisk aktiverer det på noget tidspunkt, så det ser ud til, at det vil være en automatisk funktion i spillet. Før vi vender tilbage til gemmepunktet, kan vi også modificere våbnene, hvis vi ser, at det er nødvendigt ved disse forsyningspunkter. Spilleren genopfyldte reparationssæt og ammunition og foretrak at udskifte nogle dele af robottens struktur, hvilket ud over at ændre angrebs- og forsvarsstatistikkerne også ændrer robottens bevægelser fuldstændigt.

På dette tidspunkt er jeg stadig fascineret af at se, at de faktisk har formået at overføre gameplayet, alsidigheden og spændingen fra Souls til en kæmpe mech-fighting-titel, som føles lige så afbalanceret, som hvis vi var en kriger eller en magiker i nogen af deres andre titler.

Mens vi håber på snart at kunne sætte os bag styrepinden på vores robot i Armored Core VI: Fires of Rubicon, ser vi allerede frem til lanceringen den 25. august, hvor vi kan spille det på PC, Xbox One, Xbox Series X/S, PS4 og PS5. Vi er også blevet informeret om, at PS4-versionen kan opgraderes til den nuværende generation gratis, hvilket mange gamere, der køber Sonys konsol i de kommende måneder, helt sikkert vil sætte pris på.

HQ
Armored Core VI: Fires of Rubicon
Armored Core VI: Fires of Rubicon
Armored Core VI: Fires of Rubicon
Armored Core VI: Fires of Rubicon

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold