Dansk
Gamereactor
previews
Kingdom Come: Deliverance II

Vi har set Kingdom Come: Deliverance II

Og ja, spillet udkommer i år - på både PC, PS5 og Xbox Series.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ

Kingdom Come: Deliverance var lang tid undervejs, og i flere omgange kunne den på daværende tidspunkt relativt ukendte udvikler ved navn Warhorse fremvise imponerende tekniske gennemgange, og gang på gang forsikre os om, at de ville levere et realitisk, jordbundet og historisk korrekt RPG uden drager, gobliner og magiske kræfter.

Spillet blev en succes, selvom antallet af tekniske knaster var mange, så tilgav forbrugere verden over tydeligvis, og spillet formåede sågar at sælge over seks millioner eksemplarer, som må siges at være særligt imponerende for en ny, innovativ IP.

Den bedrift bliver ikke mindre skelsættende, når man tager i betragtning at spillet endnu ikke er optimeret til PS5 og Xbox Series, og derfor fortsat sidder fast i 30fps. Så hvad har Warhorse egentlig lavet al den tid? Jo, de har arbejdet hårdt på Kingdom Come: Deliverance II, der netop er blevet afsløret. Vi har set en lille gameplay-præsentation, og kan fortælle jer alt om den her.

Kingdom Come: Deliverance II
Dette er en annonce:
Kingdom Come: Deliverance II
Kingdom Come: Deliverance II

Året er 1403 i Bøhmen omkring byen Kuttenberg, og vi spiller igen som den nu lidt mere erfarne, men fortsat grønne Henry, og sammen med Sir Hans er hans liv blevet lidt mere forudsigeligt efter begivenhederne i det første spil. Men naturligvis skal det hele gå galt, og Henry bliver endnu en gang placeret på en løbebane, der bringer ham til et brutalt og glubsk sammenstød med store politiske og militære kræfter. Studiet forsikrer om, at selvom du ikke har noget forhold til Henry og Sir Hans, så er dette et glimrende sted at starte. Det er ikke nødvendigt at have spillet det første spil, og det kommer du måske heller ikke til, eftersom det endnu ikke står til at blive forbedret på de nyeste konsolplatforme. Dog tyder alt på at dette bliver endnu en ladet, meningsfuld og fremfor alt realistisk fortælling forankret af troværdige karakterer, og det er også hele pointen med Kingdom Come-serien.

Denne efterfølger er mere ambitiøs på alle tænkelige måder. 250 ansatte har arbejdet i seks år på at bringe spillet til live, hvor der var godt og vel tre timers mellemscener i det første spil, så er der nu fem her. Verdenen er desuden dobbelt så stor, og byder for første gang på en reel storby, som udviklerne forsikrer om var særligt udfordrende. Større verden, længere og dybere fortælling og mere indhold, og det er tilsyneladende uden at gå på kompromis med spillets ret frie strukturelle ramme.

Dette er en annonce:

Warhorse har slået fast at du først og fremmest kan bygge "din Henry" lige som du vil, men samtidig tillader denne verden mange forskellige slags strategier, og der er regler og konsekvenser i samfundet, der er med til at danne en ydre ramme for den måde du træffer beslutninger på. Bliver du taget i at stjæle, ændrer det den måde folk i det givne landsbysamfund ser dig på, og de vil desuden konfrontere dig, og du kan svare igen der. Selv hvis du ikke bliver opdaget, så vil folk tale om et røveri, og en endnu ukendt gerningsmand. Warhorse lægger åbenbart meget vægt på det med det indlevelsesrige samfund, og det bliver spændende at se, om det lykkedes.

Kingdom Come: Deliverance II
Kingdom Come: Deliverance II
Kingdom Come: Deliverance II

Det meget fysiske kampsystem vender ligeledes tilbage, dog med lidt flere muligheder. Særligt kan du nu supplere dit sværdfægteri med våben på afstand, for i årene siden det første spil er de allerførste skydevåben kommet til Bøhmen. Der er tale om ret så rudimentære rifler, som dog kun kan affyres en enkelt gang før fjenden er over dig, men du kan også bruge en armbrøst i en penibel situation.

Det skønne ved dette første kig på Kingdom Come: Deliverance II, er at Warhorse tilsyneladende har kastet sig over de rigtige problemstillinger. Nej, det kan ikke konkurrere med moderne AAA-spil på ren og skær grafisk detaljegrad, men i stedet er der en dybde, en nerve og en identitet, der kommer til udtryk gennem musik, intelligent lyssætning og troværdige NPC'er. Om de når i mål vides naturligvis endnu ikke, og Warhorse har lovet særligt bedre ansigtsanimationer, men Kingdom Come: Deliverance II er ikke et grafisk powerhouse, og er ikke designet til at være det heller.

At det allerede udkommer i år på PC, PS5 og Xbox Series er i sig selv overraskende, og hvis det ankommer i en mere teknisk finpudset tilstand, så kan vi vist godt tillade os at glæde os allerede nu. Warhorse har fat i den lange ende her, og det er nu på listen over de mest ventede spil i 2024 for mit vedkommende.

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold