Dansk
Gamereactor
previews
Star Wars Outlaws

Vi har set mere gameplay fra Star Wars Outlaws

Vi tør godt sige allerede nu, at vi kun er endnu mere hyped på Massives episke fortælling efter præsentationen bag lukkede døre.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Star Wars Outlaws blev afsløret under Xbox Games Showcase, fik en gameplay-præsentation under Ubisoft Forward, og står til at blive lanceret i 2024 (!) Og lige bagefter fik vi meget mere at vide om projektet, både ved en BCD-session med dets narrative director Navid Khavari, og også under et kommende Gamereactor-interview med dets associate game director Mathias Karlson og dets associate narrative director John Björling. Og efter at have lært mere end det, der er blevet vist offentligt, må jeg fortælle dig, at "The Force is strong with this one".

Du kender sikkert det grundlæggende fra den officielle annoncering, men lad mig minde dig om, at dette er et singleplayer, open-world action-adventure, hvor vi spiller som Kay Vess, en gængs smugler, der overlever i de svære år mellem Empire Strikes Back og Return of the Jedi. Hun, du, er ikke alene, for det lille væsen Nix ledsager spilleren på rejsen, ligesom de har gjort, lige siden Kay var en lille pige, og twistet her er, at Nix ikke kun spiller den sjove lille pelsede kæledyrsrolle, man ville forvente i Star Wars eller fra Disney, da den tager skridtet videre både narrativt (for eksempel rynker Nix panden, når noget føles forkert) og hovedsageligt gameplay-mæssigt. De in-game-sekvenser, der blev vist for offentligheden og derefter bag lukkede døre, viste, hvordan ledsageren kan distrahere i kamp, blive sendt ud for at aktivere knapper eller kontakter eller måske hente våben fra fjenderne og bringe dem til os, hvilket effektivt bliver et nyt værktøj til at tackle enhver situation.

Star Wars Outlaws
Dette er en annonce:
Star Wars Outlaws

Kamp er blevet sammenlignet med Uncharted i sin filmiske stil, men takket være det Nix kan, så føles det indtil videre meget iscenesat på trods af den åbne verden, der på en måde begrænser kampområder til foruddefinerede rum med masser af dækning og vertikalitet, hvor du bruger både dine blastere og dine næver. Selvom at det ligner Uncharted, så er der dog open-world elementer, der skaber en ret kraftig afvigelse herfra, såsom at Kay få en dusør på sig i, et godt gammeldags GTA-lignende Wanted level.

Okay, tilbage til omgivelserne og historien. Det hele starter, da et job går frygteligt galt, og Kay bliver et af de mest eftersøgte ansigter i galaksen, hvilket samtidig giver dusørjægeren muligheden (og den store risiko) for at påtage sig et af de største kup, Outer Rim har set. Præmissen er lige så spændende, som den lyder, men endnu mere interessant er det faktum, at der kører et reputation-system bag kulisserne, hvilket betyder, at hver beslutning, der træffes under dialog (for eksempel anspændte forhandlinger), samt hver gang Kay må ty til kamp i stedet for for eksempelvis at bruge stealth, vil påvirke hendes allerede komplekse forhold til de forskellige, konkurrerende kriminelle syndikater.

Der er flere af disse, inklusive Hutts, Pykes eller den nye Ashiga Clan, og alle trives i øjeblikket, da de drager god fordel af klimaet i hele galaksen forårsaget af oprøret, der kæmper mod Empire i borgerkrigen. Det er svært ikke at se frem til at indgå både gode og dårlige aftaler med disse syndikater, men også med Empire og Rebels, da flere og flere kanoniske film og serier tør vise den ikke altid gode side af sidstnævnte (herunder for eksempel Episode VIII eller The Mandalorians tredje sæson. Men som udviklerne bekræftede under vores interview, vil omdømmesystemet ikke gøre tingene mere besværligt, det er mere et reaktionssystem, der dynamisk farver historien og kampene.

Dette er en annonce:

Khavari definerer spillets tre hovedsøjler som "tætte, levende byer" (med særlig vægt på gyder og kantiner), "fantastiske åbne verdensmiljøer" (på forskellige planeter, hvilket betyder forskellige biomer og et mere varieret gameplay) og "det lukrative, risikable verdensrum", som omfatter rumkampe, hvor Kay vokser som en ny pilot, mens navnet på hendes Trailblazer-rumskib bliver mere og mere kendt.

Med alt dette på sinde er det største spørgsmålstegn spillets faktiske omfang. Udviklerne ville ikke gå i detaljer endnu, da jeg spurgte, men i vores samtale antydede de, at da dette er hovedpersonens historie, men er det fortællingen, der i sidste ende styrer de steder, du kan besøge, hvad enten det er byer, åbne områder på planeternes overflader eller banerne omkring dem? Se, det er det store spørgsmål. Og selvom dette måske lyder uambitiøst for dem, der kommer fra de stadigt stigende løfter om det tilsyneladende uendelige Starfield, køber jeg helt ideen om, ja, "det første rigtige open world Star Wars videospil nogensinde", men i en skala, hvor alt er tilgængeligt og giver mening med et pænt tempo i plottet.

Star Wars OutlawsStar Wars Outlaws
Star Wars Outlaws

Apropos tempo, så må man elske designet af Kays speeder, som er inspireret af motocross-verdenen og samtidig har det bedste Tatooine-look fra 80'erne. Køretøjet vil være parrets transportmiddel på landjorden, og spillerne vil endda kunne udføre stunts og tricks (bare for at vise sig frem, ingen XP) eller deltage i kampe på farten. I den forbindelse kunne vi bekræfte, at slowmotion-tagging-sekvensen, der blev aktiveret under den offentlige demo, er en spillerudløst evne og ikke en scripted sekvens.

Med både speederen og Trailblazer vil Kay og Nix besøge eller genbesøge nye og velkendte steder i serien, herunder månen Toshara og dens kredsløb i Toshaal-systemet, storbyen Mirogana, Jaunta's Hope, Akiva og meget mere. Men da jeg tidligere nævnte, at "the Force is strong with this one", mente jeg det også i dobbelt forstand. Da jeg spurgte udviklerne, om The Force ville være til stede i spillet (som i Jedi, Sith, lyssværd, sensitive karakterer og hvad ved jeg), var spillets narrative director hurtig til at smile, da han svarede med det mest elegante, fan-servante, Luke-agtige, men alligevel tvetydige svar, man kunne komme med: "Kraften er overalt". Det kan betyde hvad som helst, men noget siger mig, at de krystaller, der ser ud til at være en del af Kays skattejagt, uundgåeligt vil indeholde en mystisk kraft.

Endelig vil jeg gerne fremhæve to ting, der synes at gå hånd i hånd i dette spil: tonen og humoren fra de originale film (selv Indiana Jones', hvor Kay synligt skader sin hånd, når hun slår en fjende, eller hvor nogle skænderier hurtigt løses med et meget hurtigt blaster-træk), og skuespilleren bag rollen, nemlig venezuelanske skuespiller Humberly González, som jeg på en eller anden måde straks følte passede bedst til karakteren.

Vi skal huske på, at vi tidligst får en fast udgivelsesdato for Star Was Outlaws om et år fra nu, og selvfølgelig afhænger succesen af dets lovende ingredienser fra variationen og nøjagtigheden på gameplay-loopet og af balancen mellem de forskellige søjler. Men jeg kan ikke lade være med at blive begejstret for projektet som helhed efter det, jeg har set og lært, og til en vis grad (bortset fra åbne verdener) føles det, som om Massive udnytter nogle af de fans-godkendte koncepter, som det desværre aflyste Star Wars 1313 og Amy Hennigs "ragtag"-projekt var baseret på. Må Kraften være med Massive.

HQ
Star Wars Outlaws

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold