Dansk
Gamereactor
previews
Assassin's Creed Odyssey

Vi har spillet de første syv timer af Assassin's Creed Odyssey

Vi fløj hele vejen til Paris for at spille masser af Assassin's Creed Odyssey. Her er vores indtryk af de første syv timer af Ubisofts gigantiske rollespil.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

I begyndelsen af Assassin's Creed Odyssey står Kong Leonidas i en genkendelig position. Han, og 299 af hans krigere, har til opgave og kæmpe mod den persiske hær. Det er en introduktion, som de fleste spillere nok vil kende til - i hvert fald os der har set Zach Snyders populære, maskuline film - men det er også en introduktion, der formår at præsentere to af spillets nye store mekanikker; karakterevner og kæmpe kaotiske slag.

"What I like about the Spartan angle is that it's something that's very accessible for our audience, for the people who like video games" udtaler Senior Producer Marc-Alexis Côté. "Everybody when you say Sparta thinks about 300 and it forges an image of what the game could be. It's the reason why we begin with the battle of the 300, because it's something that will ease you into this experience that we have built."

Assassin's Creed Odyssey
Dette er en annonce:
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

Vi bliver derefter sendt tilbage til fremtiden, hvor Layla Hassan er faldet over et spyd, der tidligere blev brugt af Kong Leonidas. På spydet finder Hassen to forskellige stykker DNA, og det er her dit valg om hvorvidt du vil spille som mand (Alexios) eller kvinde (Kassandra). Det er dog ikke to forskellige historier. I stedet vil du - uanset dit valg - spille som den ældste af de to søskende, og du vil starte alene, forladt af din familie. En stor del af spillet vil også handle om, hvordan du endte med at få denne hårde start på livet.

Familiemysteriet er selve kernen af Odyssey, og det er dén fortælling som Ubisoft Quebec betragter som hovedhistorien. Der er også et kultnarrativ, som vi fik at se under E3-demoen, hvor vi jagtede nogle af dem der havde gjort vores familie ondt. Et andet fokus er den første civilisation; det er her hvor især Layla Hassan og hendes fortælling kommer i spil. Det er også her vi ser nogle af de lidt mere overnaturlige elementer, som Medusa, der blev vist frem ved Gamescom. Derfor var det forfriskende at jeg denne gang fik lov til at se den tredje og sidste hovedhistorie, der vil løbe gennem Odyssey; familien.

Spillet starter på øen Kephallonia, der ligger vest fra Grækenland, hvor Alexios eller Kassandra bliver skyllet op på stranden som barn. Spol tiden frem til 431 f.Kf. hvor du nu er en ung mand eller kvinde, og allerede her er du ret god til at holde dig selv i live. Din første mission; håndter nogle håndlangere der arbejder under en person ved navn "Cyclops", og sørg for de lærer ikke at angribe forsvarsløse mennesker igen. Allerede her bliver jeg introduceret til mit første - af forhåbentlig mange - valg; skal de slippe med en advarsel, eller skal jeg tæve dem godt og grundigt? Jeg valgte at true dem, hvorefter de kaldte på flere af deres venner som angreb mig få minutter senere. Det er et oplagt eksempel på valg og konsekvens, men udviklerne lover, at flere konsekvenser først bliver følt flere timer efter valget blev taget.

Dette er en annonce:
Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

Efterfølgende fuldfører jeg små og større missioner for lokalbefolkningen. Manden der i sin tid fandt mig på stranden og adopterede mig hedder Markos, og han har lånt en god mængde penge fra Cyclops (han er for øvrigt bare en mand der har mistet et øje). Pengene skulle bruges til at lave en vingård, men da han ikke aner hvordan man laver god vin står han pludselig i stor gæld. Det betyder flere møder med den gode kingpin i spillets første par timer, og selv om flere af missionerne er i den simple "hent det her"-ende, så er det stadig en underholdende åbning.

Jeg støder derefter ind i en mand kaldet Elpenor, og han ønsker at tage mig med til hovedlandet, hvor krigen raser mellem spartanerne og athenerne. Elpenor ønsker ikke andet end at dræbe den berygtede general, The Wolf of Sparta, og jeg lærer hurtigt, at jeg selv har meget personlige grunde til at jage denne ulv. Grunde som har forbindelse til min familie. Men vi har brug for en båd, inden vi kan komme væk fra øen. Heldigvis dukker den evigt fjendtlige Cyclops op på en båd, tilsæt en mini-bosskamp og en venlig kaptajn (kaldet Barnabas), og jeg er hurtigt på vej til Magaris.

Selv om dine valg, der har en effekt på historien, er en stor ændring i serien, så er det karakterernes evner der klart føles som den største nye tilføjelse. I hvert fald hvis man sammenligner spillet med Origins. Hvis du har spillet Diablo, så har du en idé om, hvordan disse evner virker. Du opbygger adrenalin ved at kæmpe mod fjender, og hvis du opbygger nok, kan du affyre din evne. Da udviklerne også har valgt at fjerne dit skjold betyder det hurtigt, at kampene bliver langt mere aggressive.

Disse evner er opdelt i tre segmenter; Hunter (angreb på afstand), Warrior (angreb tæt på) og Assassin (sigmorder). Som du sikkert husker fra Origins, så er der gode fordele ved at fokusere på ét træ, og ikke på dem alle tre på én gang. Jeg valgte at fokusere på Warrior-vejen, hvor jeg hurtigt lærte Bull Rush, der tillod mig at blæse i en lige linje direkte ind i fjenden, og selvfølgelig det berømte Sparta Kick (igen, tænk på 300 og du ved hvilke spark jeg taler om).

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

"Abilities dramatically change the way you approach combat" siger Marc-Alexis Côté. "Speaking of combat there is one thing that we removed, the shield. Because we noticed that people were very defensive. When you give them a shield, people tend to turtle behind the shield and take a very defensive posture. We think that the game is more fun when you are on the offensive."

Kaptajn Barnabas låner os gerne sit skib, siden vi reddede ham fra Cyclops kødgryde. Han introducerer os til nogle af skibets mekanikker, hvilket blandt andet inkluderer, at vi kan rekruttere nye personer til vores mandskab, og hvordan vi opgraderer det. Skibet fungerer også som dit hovedkvarter, og derfor er det et område man ofte vil vende tilbage til. Ligesom det var tilfældet i Black Flag vil mandskabet synge, når du er ude på havet, og selv om det er tvivlsomt hvad der blev sunget dengang, så har studiet stadig lavet en del research for at sangene lyder troværdige.

Assassin's Creed Odyssey
Assassin's Creed OdysseyAssassin's Creed Odyssey

"What we're doing is working with experts, working with historians, doing a lot of research ourselves, and we've created songs" fortæller Audio Director Lydia Andrew. "So for example we said what kind of songs do we think sailors would sing on a boat? Okay, well, they'd probably sing songs about missing their family, or songs about the battles they've been in, or the Gods of the sea, or a girl they're in love with or a boy they're in love with or something like that. We did a lot of research and found ancient Greek texts that would cover those subjects, from plays, from poetry, and some songs as well, and then we worked with a composer in Athens and he created these really great melodies and harmonies that the choir sang."

Det er med en selvsikker hånd at Ubisoft Quebec har vist Odyssey frem. Mellem demoen ved E3, demoen ved Gamescom og nu de to første kapitler af spillet, så har de også god grund til at være selvtilfredse. Odyssey skubber til mange af de allerede gode aspekter ved Origins. Tilbage er der kun at se, om de også formår at fortælle en god historie. Hvad jeg kan skrive med selvsikker hånd allerede, er, at dette bliver at langt, stort eventyr, og selv om det læner sig op af Origins, så formår det stadig at stå helt alene.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold