Den store Borderlands 3-afsløring ved PAX East-messen tidligere på året fik mange fans til at hvine af glæde, fordi mange af dem snart har ventet på dette tredje kapitel... ja, nærmest lige siden det andet udkom helt tilbage i 2012, da det landede på PlayStation 3 og Xbox 360. Vi ved nu allesammen at Borderlands 3 er ved at ske, og vi ved faktisk allerede en hel del om spillet, der er sat til at udkomme d. 13 september.
Vi blev nemlig inviteret hele vejen til Los Angeles for at kigge nærmere på spillet, såvel som at prøve hele 180 minutter af det, og efter at have udforsket, skudt, pillet ved våben og lært mere om de diverse karakterer, så har vi en del information at dele med jer alle.
Vi ankom til bygningen tidligt om morgenen, og det var allerede lidt af en oplevelse, da hele stedet var blevet tildækket med Psycho-masker fra gulv til loft. Herfra blev vi ledt til vores designerede pladser, og herfra skulle vi være vidne til den store gameplay-afsløring. Her så vi karakteren Amara, en magtfuld Siren begynde fra start af i spillet, og her fik hun hurtigt selskab af Commander Claptrap, der lader til at være præcis lige så charmerende... og irriterende som altid.
Efter at have stiftet bekendtskab med den basale styring tog Amara afsted for at infiltrere en fæstning styret af en faktion ved navn Children of the Vault, og det blev desværre i selskab af vores unyttige robotven. Denne kult er ganske interessant, da den har forbindelse til spillets antagonister, som er post-apokalyptiske livestreamere (eller live-screamere som de hedder i Borderlands 3). Ja, du hørte rigtigt - skurkene i spillet er ondskabsfulde fremtidsversioner af livestreamere og Youtube-influencere, hvis slogan er; "Don't forget to like, comment and obey". Disse vil du støde på igennem spillet, og særligt deres to overhoveder, tvillingerne Tyreen og Troy Calypso. Denne kult ser tvillingerne som guder, og anser de mange Vaults der er spredt ud på tværs af universet som deres retmæssige ejendom. Dog, som professionel Vault Hunter, kan du naturligvis ikke lade dem gå og tro det. Som Amara slutter du dig til en ny gruppe ved navn Crimson Raiders, som er ledt an af Borderlands-veteranen Lilith, og selvom Calypso-tvilingerne lader til at være dygtige til at skabe kaos, så er vor Crimson Raiders ret så seje også.
Under gameplay-demonstrationen så vi Amara sparke Psycho-bagdel med en række tossede våben, og hun skiftede dem faktisk ud hvert femte minuts stort set, for lad os være ærlig - når det gælder fede våben så er mere... ja, bare mere.
Det står klart at disse våben desuden er blevet designet ordentligt, at der er blevet tænkt over tingene. Faktisk er det mere avancerede design tydeligere her efter relativt kort tid end i hele Borderlands og Borderlands 2. Et eksempel på dette er at mange af våbnene eksempelvis har alternative affyringsmåder, og hvor nogle lader dig skifte imellem automatisk og semi-automatisk, så kan andre pludselig skifte ammunitionstype, skulle du løbe tør for en bestemt slags. Et andet våben kunne måske tilbyde granater som den ene affyring, og varmesøgende projektiler som den anden. Vores favorit var en riffel der, når den genlades, danner en klon af sig selv som spilleren kaster foran sig, som så bliver til en turret, der skyder på alt den ser. Det virker tydeligt at der er mange, mange forskellige slags, og vi kan næsten sikre jer at Borderlands-fans ikke vil blive skuffede.
Og når nu vi snakker om grej og loot, så fandt vi ud af lidt mere om det helt nye system, der afgør hvad der dropper og hvornår. Hvorimod andre spil i serien har foretrukket delt loot imellem spillerne, så giver Borderlands 3 os friheden til at vælge selv. Det er naturligvis dårlige nyheder for alle de loot-ninjaer vi ved eksisterer derude. Det nye system giver hver eneste spiller i en gruppe separat loot. Det betyder at en karakter i højt niveau stadig får grej tilsvarende sit eget niveau, samtidig med at der sker det samme med et gruppemedlem i lavt niveau.
At spille kooperativt er dog ikke tvunget, og du kan spille og nyde hele spillet selv, hvis det er det du ønsker, og skulle du få brug for mere lokal hjælp kan spillet også spilles i split-screen. Vi fik faktisk ikke mulighed for at afprøve co-op under vores tid med spillet, men det lader dog til at være den optimale måde at opleve Borderlands 3 på, som vist ikke kommer bag på nogen. Gameplay-demonstrationen bød desuden på to udviklere der sammen skulle op imod Children of the Vault sammen, og de spillede to forskellige karakterklasser som lod til at fungere glimrende sammen.
Hvis vi lige vender tilbage til Amara for en stund. Udover våbnene selv er der naturligvis sjove evner at lege med, og dem fik vi mulighed for at kigge nærmere på. Amara, som jo er Siren, har tre separate Skill Trees, eller distinkte sub-klasser om man vil, og hver af disse tillader dig at skufte Ultimate-evner, opgraderinger og ændringer. Hovedevnen for en Siren er Slam, hvor Amara hopper op i luften og kaster sig ned imod jorden, og herfra gør hun skade på alle rundt om hende. Desuden kan hun indkapsle fjender i en slags sfære, for så at kaste dem bort, og hun kan kaste sig fremad via en slags Charge-evne. Du kan opgradere disse evner, såvel som hendes basale værdier inden i hendes diverse Skill Trees, og samtidig kan du opgradere med passive "buffs". Det er desuden værd at pointere at hvorimod Amara kun kan have én evne tilknyttet ad gangen, så kan en anden karakter, Zane, have to.
Når man i kamp, som i øvrigt føles både dynamisk og intenst, skyder du hovederne af banditterne, kaster dig omkring for at undgå fjendtlig beskydning og sparker tønder fyldt med mærkværdigt Elemental-materiale imod fjenderne. Desuden kan du destruere det meste af dine omgivelser, så fjendtligt dække kan du hurtigt få ødelagt. Du kan sågar ødelægge rør fyldt med olie, som kan lede til ild og kaos. Spillerens bevægelser virker desuden enormt flydende, og mere af dine omgivelser kan nu benyttes til at skabe vertikaltiet i kampene. Der er masser af nye og interessante mekanikker her.
Et andet interessant og innovativt aspekt i det kommende spil er din hub, eller din base om man vil, og grunden til at denne er ude i rummet. Sanctuary 3 er faktisk et gigantisk rumskib, hvor du mødes med alle dine gamle og nye venner. Du kan også hænge ude i dine private gemakker og tage ud på missioner. Når vi taler om missioner du tager fra Sanctuary 3, så foregår disse ikke bare på Pandora. Borderlands 3 lader dig rejse imellem adskillige planeter, og selvom vi ikke ved præcis hvor mange der er tale om, så er det sikkert at sige at Borderlands 3 ekspanderer seriens normale grænser, både i forhold til størrelse og innovation.
Miljøerne du udforsker er, netop fordi de foregår på forskellige planeter, ganske visuelt varierede. Selvom vi kun så en håndfuld lokationer så vi både neon-badede cyberpunk-byer, ødemarker, teknologisk avancerede fabrikker og religiøse kirkesamfund. Der er ingen tvivl om at Boderlands 3 sigter efter at give dig en masse forskellige og mindeværdige steder at udforske og udfolde dig, og imens du er der kan du køre i diverse køretøjer, finde samleobjekter, indtage fæstninger og udføre hoved- og sidemissioner. Det hele er desuden pakket ind i en komisk tone, og ret så flot celshading-grafik.
Begivenheden var alt i alt ganske imponerende, og efter en hel dag i selskab med Borderlands 3 er vi ret så sikre på, at dette tredje kapitel bliver ventetiden værd.