Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Ghost of Tsushima: Director's Cut

Vi kigger nærmere på PC-versionen af Ghost of Tsushima: Director's Cut

Sucker Punch' storslåede åbne verden er landet på PC, og Claus har kigget nærmere.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

Som historielærer elsker jeg spil, der tager os tilbage i tiden. Kingdom Come: Deliverance og Sherlock Holmes-spillene er fremragende eksempler på spil, der rammer den historiske tone helt rigtigt. Selvom Sherlock Holmes-serien trækker på H.P. Lovecrafts værker, fanger den tidens ånd i begyndelsen af 1900-tallet perfekt. Jeg har dog, af uransagelige årsager, aldrig følt mig draget af japansk historie, og slet ikke den feudale periode. Det ændrede Ghost of Tsushima: Director's Cut til PC dog fuldstændigt, da jeg fik lov at dykke ned i det på min computer. Ghost of Tsushima: Director's Cut er nu tilgængeligt på både PlayStation 5 og PC, udviklet af Sucker Punch og Nixxes.

Vi befinder os i året 1274, hvor Khotun Khan har invaderet den japanske ø Tsushima. Jin Sakai, en tapper samurai, mislykkes i at beskytte øen og bliver derefter sluppet løs som en ensom kriger, der skal befri Tsushima fra de brutale mongoler. Han hjælper øens befolkning og samler en række allierede, der støtter ham i den ultimative kamp mod den mægtige Khotun Khan. Denne klassiske præmis om den enlige helt, der bliver sluppet løs i en åben verden, er velkendt i genren, og Ghost of Tsushima: Director's Cut skiller sig ikke meget ud her. Det hele føles lidt set før, især på PC, hvor der ikke er tilføjet noget nyt. Desværre virker de allierede karakterer også lidt forudsigelige. Lady Masako Adachi er for eksempel drevet af hævn over sin families mordere - en klassisk trope. Kenji er den grådige slyngel med et hjerte af guld, der ofte trækker Jin ind i problemer. Mange andre karakterer falder ind under velkendte stereotyper, hvilket gør historien mindre engagerende. Under min gennemspilning gemte jeg historiemissionerne til sidst, da fortællingen ikke fangede mig. Selvom historien ikke er dårlig, er den lidt flad. Dog skal spillet have ros for sin historiske nøjagtighed og den autentiske atmosfære, som tydeligt viser, at Sucker Punch har lavet grundig research.

Ghost of Tsushima: Director's Cut
Dette er en annonce:

Når vi sammenligner PlayStation 5-versionen med PC-versionen, er selve hovedspillet identisk. Forskellene ligger i de tekniske detaljer. Grafisk er Ghost of Tsushima: Director's Cut en fryd for øjet på PC. Med upscaling kan spillet køre godt på ældre computere. Jeg har dog et RTX 4090, så jeg tænker ikke over det, men på min Steam Deck kan spillet køre fint på medium indstillinger. Dette betyder, at spillet sandsynligvis fungerer på de fleste ældre systemer. Med den nyeste generation af RTX-kort kan man også bruge Frame Generation for endnu flere billeder i sekundet. Jeg undgår dog generelt denne funktion, da AI'en ikke altid gengiver grafikken korrekt. Det er dog en mulighed for dem, der ønsker det, men et semi-moderne grafikkort er rigeligt, da spillet kører fejlfrit. Overraskende nok har Ghost of Tsushima: Director's Cut ikke Ray Tracing, en mærkværdig beslutning. Men når det så er sagt; vi ved hvad vi kan forvente af Nixxes, og de leverer det igen her.

Spillets visuelle skønhed er imponerende. En sekvens i starten, hvor Jin rider gennem en mark af hvide blomster og lader sin hånd glide gennem planterne, mens soundtracket understøtter øjeblikket, er intet mindre end magisk. Med alle indstillinger på maks og 60fps er det en af de smukkeste oplevelser i et spil. Selv på Steam Deck formår spillet at bibeholde den magi. Jeg foretrækker klart stil over teknologi, og Ghost of Tsushima: Director's Cut leverer. Vejvisersystemet, hvor vinden, fugle og ræve guider Jin, er genialt og bør inspirere andre spiludviklere.

En anden forskel på PC og PlayStation 5-versionen er muligheden for at bruge mus og keyboard, hvilket fungerer overraskende godt. Quicktime-sekvenser, som normalt er en udfordring på keyboard og mus, fungerer fint. At bruge musen til bueskydning er særligt tilfredsstillende. Generelt er styringen god, men kan føles lidt upræcis, ligesom i The Witcher 3: Wild Hunt, hvor Geralt nogle gange er svær at styre. Heldigvis kan man bruge sin PlayStation-controller via Steam uden problemer.

Ghost of Tsushima: Director's Cut
Dette er en annonce:

Kampsystemet er Ghost of Tsushima: Director's Cuts stærkeste kort på hånden. Uanset om man sniger sig eller stormer ind i en base, er det altid underholdende. Friheden til at angribe på mange forskellige måder er fantastisk og endnu bedre på PC. Spillets evnesystem tilføjer yderligere dybde til karakterudviklingen. Der er et skill tree for dem, der gerne vil snige sig, med diverse bomber og andet dødeligt legetøj. Hvis man hellere vil være mere direkte i sin tilgang til befrielsen af de stakkels japanske bønder, er der en specifik forgrening i førnævnte skill tree, der giver en masse fede moves, som man kan bruge mod sine fjender. Udover det kan man også opgradere våben og armering, så fuglene synger. Det er super dybt, men også overskueligt. Godt gået, Sucker Punch.

Ghost of Tsushima: Director's Cut er en god konvertering af PlayStation-spillet og skal opleves for sin magiske stemning og kampsystemet. Selvom historien og opgaverne er set før, er spillet fyldt med innovative designvalg, som jeg varmt kan anbefale.

08 Gamereactor Danmark
8 / 10
+
Gudesmuk grafik (særligt på PC), diverse guide-funktioner, mekanisk velsammensat, fokus på historisk korrekthed.
-
Lidt kedelige historier, upræcis styring hist og her, blandet missionsdesign.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster

Ghost of Tsushima: Director's CutScore

Ghost of Tsushima: Director's Cut

ANMELDELSE. Skrevet af Ketil Skotte

Sucker Punch Productions' PlayStation 4-svanesang får en opdatering og en masse nyt indhold. Er turen til det feudale Japan værd at tage igen?



Indlæser mere indhold