Da Bethesda afslørede den kommende tilføjelse til deres populære Fallout-univers, Fallout 76, ved årets E3, så gik publikummet fuldstændig amok - eller gjorde de? Hvad var Fallout 76 egentlig for en størrelse? En direkte efterfølger? Et spin-off ligesom Fallout: New Vegas? En fortolking af MMORPG-strukturen præcis ligesom de har gjort med The Elder Scrolls Online? Vi blev inviteret til Virginia for at se Fallout 76, og det foregik sågar på Greenbrier-hotellet, hvor Bethesda både fortalte os en del om tankerne bag projektet, og gav os lov til at prøve det i flere timer. Til trods for tekniske omstændigheder, der gjorde at vi kun samlet set fik spillet halvanden time, så føler vi os alligevel bedre rustet til at svare på spørgsmålet; "hvad er Fallout 76?"
Fallout er blandt de spilserier som har set mange krusninger og ændringer henover årene, og serien er blevet fortolket igennem flere forskellige genre. Det startede ud hos Interplay, som udviklede isometriske, åbne og turbaserede cRPG-titler sent i 1990'erne. Siden da har vi set det taktiske rollespil Fallout Tactics, mobilspillet Fallout Shelter og de store, traditionelle rollespil Fallout 3 og Fallout 4. I det kommende Fallout 76 tager Bethesda dog en større risiko end nogensinde før, for de forsøger både at behage fans af generel multiplayer, samt MMO-spillere og også klassiske Fallout-tilhængere om bord i samme spil. Med denne tankegang kommer ambition, men også kompromisser - kompromisser som ikke nødvendigvis appellerer til nogle af de førnævnte grupper, men som stadig er ganske interessante.
Den største ændring som dette kapitel introducerer som for singleplayer-connoisseurs altid er en kende skræmmende, er "always online". Spilleren placeres i Fallout 76's fortolking af den atomplagede ødemark i bjergene i West Virginia sammen med 24 andre spillere. Herfra kan man spille spillet som en singleplayer-oplevelse, naturligvis, men det fremstår som den slags oplevelse som blegner i sammenligning med Game Studios' andre projekter, hvis man altså insisterer på at "flyve solo". Multiplayer, om så det er kooperativt eller konkurrencepræget, er spillets hovedfokus, og selvom man kan finde traditionelle missioner at udføre på tværs af det massive kort (som er omtrent fire gange så stort som Fallout 4), så er dette mere tomt, for at bane vejen for en mere flydende og fri multiplayer-oplevelse. Eksempelvis er der ikke én eneste menneskelig, computerstyret karakter at konversere med. Det eneste der er en række robotter, som ikke har noget dybt at fortælle dig, men udleverer snarere bare relativt anonyme opgaver for dig at udføre. Derudover kan du starte disse quests ved at samle Holotapes op, og ved at finde noter rundt omkring i verdenen.
Ønsker du at tilbringe noget kvalitetstid med vennerne, eller med helt fremmede, så vil du få en anderledes oplevelse ud af disse opgaver. De har helt sikkert en mere MMO-inspireret tone og struktur (særligt hovedmissionerne beder dig ofte om at holde stand i et vist antal minutter, og her er det rart med selskab). Du kan se holdlederens valgte opgave som en stjerne på både kortet og kompasset, men du skal selv samle denne opgave på for at kunne gennemgå de diverse faser selv, og det betyder at du ikke kan bede dine holdkammerater om at udføre arbejdet for dig. Hvis du bruger den chatfunktion der aktiveres i det du er tæt på andre, så kan du tilpas bede dit hold om information om den pågældende opgave, og er de mere stille typer, så er der emotes. Når vi nu taler om at være afhængig af andre spillere, så er der i det mindste ét positivt aspekt ved at være online altid, og det er at selvom der ikke er nogen computerstyrede købmænd, så kan du sælge dit skrald til andre spillere, og købe et fedt våben de ikke skal bruge.
I forhold til de andre aspekter af multiplayer, så spiller PvP naturligvis en afgørende rolle i Fallout 76 (du behøver dog ikke bekymre dig, for der er masser af måder at undgå konfrontationer med andre på). At indgå i kamp med en du er på hold med er umuligt, da der ikke er noget friendly fire-system, men hvis du rammer en anden spiller, og den pågældende spiller vælger at returnere beskydningen, så kan I, uden videre konsekvenser, kæmpe til døden. De kan samle nogle automatiske generede ting og sager op fra dit lig, skulle du tabe, men du mister ikke dit grej, eller dine penge. Her skal det desuden pointeres, at Bethesda naturligivs har redesignet V.A.T.S-systemet, siden det at kunne stoppe tiden helt ville være en alt for magtfuld evne imod andre spillere. I stedet kan du sænke tempoet en lille smule, og så kan systemet hjælpe dig med at sigte imod bestemte kropsdele. Sådan fungerer konsensusbaseret PvP, så lad os bevæge os videre til noget ganske andet - mord.
Lad os sige at du har fyldt en ensom ødemarksbeboer med bly, og du har forsøgt adskillige gange at få gang i noget PvP-aktion uden at de ønsker at svare igen på dine trusler. Først og fremmest forårsager du næsten ingen skade, hvis I ikke begge er blevet enige om at det er tid til duel. Skulle du dog være så tålmodig og ondskabsfuld så du langsomt men sikkert får kørt en medspillers livspoint i bund uden at den pågældende spiller svarer igen, så bliver du mærket som en morder. Når du er morder, så fjerner spillet din evne til at se andre spillere på kortet, og i stedet markerer det dig som på kortet med en stor rød plet, for at indikere at du morder. Når det sker kan alle slå dig ihjel uden konsekvenser, og de kan sågar samle mange Caps ved at gennemføre dusøren på dit hoved. Selv dine holdkammerater kan udføre dusøren, da friendly fire indsættes hvis I har en morder på holdet. Lige meget hvad, så er du oppe imod 23 andre spillere, hvis du skulle vælge at slå andre ihjel uprovokeret, så spillet opfordrer dig uden tvivl til at være fair, og det straffer dig hvis du ikke er. Dette er dog dagligdagsudgaven af PvP, for du har selvfølgelig mulighed for at smide en atombombe på dine medspilleres baser. Dette skete faktisk ikke rigtig under vores gennemspilning, men vi fik at vide at disse bombninger ikke bliver noget der sker hver dag. Spillere skal finde denne atombombe, og derefter samle affyringskoder før de faktisk kan sende den afsted.
Lad os bevæge os lidt væk fra multiplayer-aspektet, og i stedet tale lidt om basebyggeri. Præcis som i Fallout 4 er crafting-systemet i fokus i Fallout 76. At kunne skabe sine egne våben, og at kunne opgradere stort set alle dele af ens karakter giver masser af muligheder, og du føler at du har mange måder hvorpå du kan effektivisere dit arsenal af våben, og det samme gælder for rustninger. Det er dog ikke muligt at ændre på grejets visuelle udseende via den almindelige crafting-menu. I stedet skal du gennemføre særlige udfordringer for at låse op for nye visuelle ændringer. Enten det ellers skal du købe dem med Atoms, en valuta der også kan købes for rigtige penge (desværre). Når nu vi taler om at tilpasse ens karakter, så kan du faktisk åbne den karakterskaber du forventer at pille ved i starten, hver eneste øjeblik det skal være. Ja, du kan ændre dit udseende konstant. Desuden forgår dit grej over tid, og det kræver at du løbende reparerer det i din base. Det er derfor smart at samle hvert eneste stykke skrald du finder i ødemarken, da disse kan nedbrydes til rå ressourcer, som så bruges til at reparere det grej du elsker at bruge. Du kan desuden også selv kreere ny ammunition, skulle du løbe tør for skud til dit favoritvåben.
Du kan, via det nye C.A.M.P.-system, altid gå i gang med at konstruere en ny base, og den er meget lig den "settlement builder" du finder i Fallout 4, her er den bare transportabel. Det betyder at du lynhurtigt kan skabe en lejr, hvorfra det er muligt at reparere grej, skabe ny ammunition, sove i en seng for at få mere energi, og lave mad. Her skal det pointeres at har du udformet en særlig base, så vil den se ens ud hver eneste gang du placerer din C.A.M.P. Du behøver derfor ikke at bekymre dig om at den bliver ødelagt af andre spillere eller monstre. De førnævnte stationer i lejren er desuden nyttige, for spillet beder dig også om at overleve. Du skal bruge mad og vand for at kunne klare dig i ødemarken. Heldigvis falder disse parametre ikke synderligt hurtigt, så derfor skal du ikke babysitte din karakter. Desuden kan du altid rejse direkte til din C.A.M.P. Dette er én af tre steder du altid kan rejse til, hvor de andre to er Vault 76 og dine holdkammerater. Du kan også rejse andre steder hen direkte, men dette koster Caps.
I forhold til levelling-systemet i Fallout 76, så er Perks og S.P.E.C.I.A.L-parametrene stadig de vigtigste mekanikker, men særligt Perks-systemet har fået en alvorlig overhaling. Spillere sidder du ikke længere fast med de valg de har truffet tidligt i spillet, da de bruger særlige kort i stedet for et kæmpe træ bestående af forskellige Perks. Ét af disse kort kan vælges i hver kategori, og du får en pakke af dem hver eneste gang du stiger i niveau. Disse pakker indeholder tre almindelige, tilfældige Perks, samt et guldkort.
Den gigantiske åbne verden, som jo som sagt er fire gange så stor som den i Fallout 4, lader til at være sammensat på ganske effektiv vis. De forskellige landskaber gør det at udforske både interessant og sjovt sammen med venner. Min yndlingsdel af verdenen var at finde Greenbrier-hotellet i spillet, som var det selvsamme hotel vi sad på i West Virginia, og ligheden var slående, altså udover al den ødelæggelse atomkrigen har forårsaget. Dog er der ét centralt problem vi bliver nødt til at addressere her på falderebet, og det er at selvom spillet er ganske flot, så lider det af alvorlige tekniske præstationsproblemer. Billedehastigheden i den Xbox One X-version af spillet vi afprøvede var fuldstændig uacceptabel, og for mig blev det sågar så slemt, at vi måtte genstarte konsoller for at fikse problemet. Min karakter kom desuden til at sidde fast i et lag-fyldt loop hvor hun hoppede op og ned igennem terrænet imens billedehastigheden var noget lig 10fps. Dette var ikke bare et problem i 10 minutter, men på tværs af hele oplevelsen. Dette må og skal fikses snart, for der er ikke lang tid til at spille endelig udkommer.
Men lad os lige tage et skridt tilbage, for vi fik faktisk mulighed for at afprøve noget ganske sjovt indhold. Vi stødte sågar på et sjældent minster ved navn Flatwood Monster, et bæst som selv udviklerne Bethesda var overraskede over kunne dukke op under vores tid med spillet.
Så vi spørger os selv en sidste gang; "hvad er Fallout 76?" Ja, i forhold til hvad vi har set, så er der tale om et multiplayer-spil med få singleplayer-elementer, som bedst nydes med nogle venner. PvP-delen er ganske underholdende hvis dit hold finder nogle rivaliserende spillere at dyste imod, og de anti-griefing regler der er indsat fungerer godt. Det opgraderede levelling-system er interessant, og skaber en mere direkte stil til den karakter du ønsker at være. Dog er spillets tekniske kvaler noget der giver grund til bekymring for at sige det mildt, og vi håber så sandelig er det er fikset når I kan prøve spillet. Når det så er sagt så har Fallout 76 potentiale, men før du investerer, så vær sikker på at det er sådan en oplevelse du leder efter.