Games Workhops Warhammer-licens er en af de licenser, der bruges bredest i hele spilindustrien. De har valgt simpelthen ikke at underskrive eksklusive aftaler. Hvem end, der kontakter dem med en interessant idé, har deres opmærksomhed, og derfor ser vi et væld af forskellige spil baseret på Games Workshops grundlag overtage rundt omkring på markedet. I dette tilfælde er det Behaviour Interactive, der har holdt en salgstale for at genskabe det massive Warhammer 40,000-univers med et trejdepersons multiplayer action-spil med udgangspunkt i Arkhona-planeten komplet med MMO-elementer. Dette er Eternal Crusade.
Med PC som det naturlige match (spillet er allerede ude i Early Access), vil konsoller, Xbox One og PS4, dog også få deres egne udgaver med det helt samme indhold. Udviklerne lover os lignende grafiske egenskaber, både hvad angår det visuelle og til præsationen, men denne tidlige konsolversion, vi havde adgang til, så ret råt ud i forhold til PC-betaen, der kører solidt og glidende.
Men, hvad vi virkelig gerne ville teste sammen med en masse andre journalister i London, var multiplayer-strukturen i spillet, og hvordan det ville klare sig på det punkt. Warhammer 40,000: Eternal Crusade viser dig en kort demonstration af det dybe fundament, som bygges lige før du kommer ind i spillet. Fem faktioner kæmper om kontrollen af planeten Arkhona: Marines, Chaos Space Marines, Orcs, Eldar og Tyranids. Hver spiller må lave en profil, der er tilknyttet én af disse faktioner, og derefter vælge en klasse. Detter er det første skridt, du tager, mod at vælge, hvem du vil støtte i den store, overfyldte krig.
Alle spiller nemlig i den samme verden. Et stort kort over planeten viser de konfliktsteder, hvor kampene udfolder sig er. Det viser endvidere, hvilke faktioner der hver især deltager i disse forskellige kampe. Sejr eller nederlag betyder, at du enten vinder eller taber territorier men også magt. Der er en Warlord, der giver hans tjenere bedre evner baseret på deres erobringer. Narrativt set fortæller repræsentanter fra studiet os, at de arbejder sammen med Games Workshop på en serie med mere end 15 kortfilm for bedre at kunne fortælle historien om denne enorme krig.
Det generelle kort er fastsat og ændrer sig ikke, men det smarte er, at de specifikke miljøer, du kommer til at kæmpe i, vil ændre sig fra kamp til kamp. Det betyder, at man undgår disse ensformige kampe, hvor alle angriber fra samme sted på samme måde. Der er også mekanismer, der lader spilleren lave flere profiler i andre faktioner, men som stadig sørger for, at man ikke kan kan begå forrædderi, når der er krig.
Når alt dette så er sagt, lyder det måske som om, at alt dette foregår indenfor den samme spil-del, men faktisk har udviklerne formået at integrere flere forforskellige modes indeni denne struktur. PvP kampe foregår i de mange fæstningelignende kampe med op til 30v30. Her vil du skulle fange og holde en række objektiver, som gives til dig i en specifik rækkefølge, så mængderne fokuserer på ét specifikt sted på kortet. Og baseret på, hvad vi har spillet indtil videre, formår udviklerne faktisk at rykke rundt på spillerne, som de gerne vil: i Eternal Crusade er kortene store, og objektiverne synes at være spredte, men du føler dog aldrig, at du går rundt og leder efter dine fjender.
Som nævnt tidligere når du først har valgt en faktion, kan du vælge en specifik klasse (de såkaldte Chapters), og hvilket våben der skal være dit. Vores session fokuserede på Space Marines, både som de gode og de onde. Alle bruger en pistol og et våben med en kniv, udover deres specielle angreb, men deres stats er så forskellige fra hinanden, at du hellere må overveje disse for at kunne kompensere for dem eller vælge noget, der komplimenterer dem. Med begge faktioner (standard og kaos) afprøvede vi først de mere almindelige Assault Marines med et automatvåben og en kniv sammen med deres sprint-evne. Styringen føles dog en smule akavet i begyndelsen, eftersom det jo selvfølgelig ikke er en ren shooter.
Men du indser snart, at dette er fordi, spillet er mere end bare en shooter. Et par kampe inde begyndte vi at føle os bedre tilpas i de tætte kampe. Mindst én fra hver faktion er ekspert i tæt kamp og har enten kombineret dette med en jetpack, så de kan smutte, når de bliver nødt til det, eller måske et uigennemtrængeligt skjold. Pludselig herskede disse Marines over kortet - både dødelige for dit knappe livsbarometer, og robuste når de skal forsvare deres kontrolpunkter. Men man må huske på, at det kun er nogle af dem, der er i stand til at erobre disse punkter.
Den anden ting, der gør det nemmere at forstå, at Warhammer 40,000: Eternal Crusade ikke er en ren shooter, er dets tempo. Hvert spil betyder en kamp med foruddefinerede respawn-punkter og meget klare punkter for angrebene, men tempoet er langsommere, mere klodset, præcis som du ville forvente af sådan en imponerende, tungt pansret soldat. Og hvis det ikke var nok, så er der også kampvogne og andre typer køretøjer, der kan tilkaldes og indeholde op til fem spillere. Vi fik kun udforsket to kort, begge med temmelig åbne områder og interne bygninger, du skal bryde ind i og erobre - deres design var rustikt og ru.
Med alle de tilpasningsmuligheder, der var for udstyret og skins, lover udviklerne, at der er mere end tusind potentielle kombinationer, med håb om det vil resultere i bredt udvalg af forskellige hold, så hvert spil bliver forskellige, og hver strategi skal gentænkes. Desuden er der en plan på plads over mindre månedlige opdateringer og større kvartalsvise opdateringer. Begge er anderledes end de betalte udvidelser, som udelukkende vil være kosmetiske for at undgå, at dette ikke bliver en pay-to-win oplevelse. Faktisk vil de fleste af det kosmetiske tilbehør være tilgængeligt via in-game mønter, selvom det betyder, at du bliver nødt til at bruge en masse af dem.
Når PvP kampe slutter, er det tid til at rydde op og få dit territorium i orden, for i kontrollerede zoner er højst sandsynligt en Tyranid-invasion på vej, og hvis du ikke håndterer dem, vil det område blive neutralt. Dette er PvE-delen af Eternal Crusade, og vi fik kun lov til at se nogle hands-off demonstrationer på video af denne del. Det synes at være en god idé at tvinge holdene til konstant at holde kontakt og til at lære at arbejde sammen uden presset fra menneskelig modstand.
Vi kan ikke sige meget mere om grafik eftersom PS4-versionen, som vi prøvede, stadig var for grøn og for ung. Vi har faktisk taget det som et fingerpeg om at titlen ikke vil nå at blive tilgængelig denne sommer som forventet, men et par måneder senere, så konsol-tilpasningerne er på plads.
Warhammer 40,000: Eternal Crusade ligner et multiplayer actionspil med en hel række unikke og friske elementer og ideer, med et virkelig stærkt og rigt univers, dog med et behov for en gang polering og nogle forbedringer for at det kan få en vellykket lancering.