Dansk
Gamereactor
anmeldelser
Werewolf: The Apocalypse - Purgatory

Werewolf: The Apocalypse - Purgatory

Solide rollespilselementer kan ikke helt løfte denne interaktive fortælling, der desværre mangler lidt bid.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt

Mens vi endnu venter på Vampire: The Masquerade - Bloodlines 2 har Paradox Interactive forsøgt at holde interessen ved lige for deres World of Darkness IP ved at låne licensen ud til alverdens studier, store som små. Det er der kommet flere interessante projekter ud af, og et af dem var Werewolf: The Apocalypse - Heart of the Forest fra polske Different Tales, der udkom i 2021. Den interaktive fiktion blandede på interessant vis nutidige begivenheder med overnaturlige elementer, og oplevelsen blev yderlige løftet af nogle simple, men velfungerende RPG-elementer. Alligevel sad man tilbage uden helt at have fået stillet sin sult grundet en meget kort spilletid. Nu er udviklerne så klar med efterfølgeren Werewolf: The Apocalypse - Purgatory, og der er heldigvis langt mere at sætte kløerne i.

HQ

Du spiller som den unge kvinde Samira fra Afghanistan, der flygter mod Europa, efter at Taliban generobrer magten i det krigshærgede land tilbage i 2021. En dramatisk hændelse ved grænsen mellem Polen og Hviderusland efterlader Samira med personlige traumer, men hun slipper dog helskindet igennem til Polen. Det skyldes til dels, at hun er tidligere udvekslingsstuderende ved et universitet i Warszawa, og derfor kan begå sig på polsk. Den primære årsag er dog, at hun kan forvandle sig til en varulv, når situationen spidser til. Ved ankomsten til Warszawa kastets Samira derfor ud i den lokale valulvescene, som viser sig at være både omfangsrig og indflydelsesrig.

Werewolf: The Apocalypse - Purgatory

Hvor det første spil langsomt introducerede universet, inden den store forvandling til en varulv, så smides du denne gang på dybt valg og skal vælge klan, rang, kaste, skytsengel, måneånd, og hvad ved jeg, inden for den første halve times tid. Det viser sig nemlig at varulve har et yderst kompleks socialt system og en lige så kompliceret nomenklatura, så det er en kærkommen forbedring, at du nu kan holde musen over fagudtryk eller personer for at få en begrebsafklaring. Normalt ville jeg foretrække en lidt langsommere introduktion til så kompleks et fiktivt univers, men da Purgatory er designet til flere gennemspilninger, er det trods alt godt, at man ikke skal igennem den samme ensartede stamme, inden man når til de interessante narrative forgreninger. Det er nemlig her, når du konfronteres med svære valg, at spillet for alvor excellerer.

Nogle valg er selvfølgelig helt frie; vil du hjælpe være hjælpsom eller afvisende, vil du udforske stuen eller kælderen, vil du tage en konfrontation eller liste dig uden om? Langt de fleste valg er dog på den ene eller anden måde, robust underbygget af et interessant RPG-system, hvor dine egenskaber, relationer og tidligere valg alle spiller en rolle. Langt de fleste af dine valgmuligheder er dog formet af dine egenskaber, relationer eller tidligere valg. Du kan for eksempel låse op for unikke interaktionsmuligheder ved at have gode relationer til en karakter eller gennem din klan, eller du kan have unikke evner, når det kommer til at snige, slås og så videre.

Dette er en annonce:
Werewolf: The Apocalypse - PurgatoryWerewolf: The Apocalypse - Purgatory

Særligt interessant er de instanser, hvor du får muligheden til at forvandle dig til en ulv. Der er nemlig mere end en slags, og du kan være mere eller mindre menneskelig, mere eller mindre mønstrøs. Selvom det måske er fristende at forvandle sig til den store, slemme ulv (i spillets univers kaldet en Crinos), så ved vi fra eventyrerne, at det kan være en dårlig ide. Du klarer måske situationen, men følgeskaderne kan blive så omfattende, at det hæmmer dine handlingsmuligheder fremover. Da du også skal jonglere fire forskellige dynamiske pointsystemer, der former dine valg (vrede, vilje, depression og helbred), er her kort sagt et utal af variabler, og det er næsten umuligt at bevare overblikket. Spillet er i øvrigt ubønhørligt med sit auto save-system, så man må lære at leve med sine valg.

Visuelt er spillet, ikke overraskende for en interaktiv fiktion, forholdsvist minimalistisk. Skrifttype og menuer er tydelige og klare, så det er behageligt at læse og navigere i den store mængde tekst, hvilket næsten er det vigtigste, og den impressionistiske, maleriske stil på illustrationerne er ganske stemningsfuld, uden ligefrem at være spektakulær. Soundtracket derimod rammer næsten alle de rette toner og favner bredt fra minimalistiske stemningsstykker, der giver minder om Silent Hill, til tung, industriel rock.

Werewolf: The Apocalypse - Purgatory
Dette er en annonce:

I sidste ende står og falder det hele med historien i interaktiv fiktion, og desværre ender hele det spændende univers med at falde en smule fra hinanden. Generelt er spillet ganske velskrevet, og særligt de levende naturbeskrivelser, passer meget godt til spillets univers, hvor naturens mange elementer alle er besjælede. Desværre er spillets tone en smule ujævn, og der er lidt for mange klicheprægede karakterer. Eksempelvis har Samira en slem tendens til at sammenligne hver eneste situation med et eller andet, hun har oplevet i Afghanistan. Ja, selvfølgelig skal det pointeres, at hun savner sit hjemland, men her hamres så mange søm i, at resultatet bliver nogenlunde lige så vellykket som et fjerdeklasses sløjdprojekt.

Werewolf: The Apocalypse - Purgatory jonglerer med mange og tunge emner, men taber desværre også flere af boldene undervejs. Resultat bliver en historie, der ender med at føles en kende undervældende, og det er virkelig ærgerligt, for hele stilladset, der skulle bære en stor fortælling var sat op. Spillet kan stadig anbefales til fans af interaktiv fiktion eller narrative RPG'er, men helt tilfredsstillende er oplevelsen desværre ikke.

06 Gamereactor Danmark
6 / 10
+
Robust RPG-system, der former dine valg. Spændende og godt præsenteret univers. Velskrevet og med solid præsentation.
-
Samira realiseres aldrig helt som karakter. Lidt for mange klicheer. Historien falder lidt sammen under sin egen vægt.
overall score
er vores samlede netværkskarakter. Hvad er din? Netværkskarakteren er et gennemsnit af alle redaktionernes individuelle karakterer

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold