What The Golf?

What The Golf?

Det bimler og bamler! What the Golf? er et af de mest gakkede og opfindsomme spil i lang tid.

Sjovt nok, så har golfsporten altid fungeret godt som spil. Mænd, eller kvinder, som skyder en lille bold ned ad en bane, for at ramme et lille hul med et flag i, i den anden ende af banen. Det lyder kedeligt, men det fungerer faktisk som spil.

What The Golf?

Danske Triband, skaberne af det helt igennem gakkede What the Golf? er ikke helt enige. De mener at golf er kedeligt og har derfor lavet det her spil, som ikke alene ryster posen voldsomt, men også tilfører massevis af nyt krydderi og resultatet er et "golfspil", som intet har at gøre med golf. De lover i øvrigt også, at man ikke bliver bedre til at spille golf, ved at spille deres spil - og selvom jeg ikke afprøvet mine evner på en golfbane, så er jeg ret sikker på, at de har helt ret.

Hvad er What the Golf? så? Altså, spillet har været ude på blandt andet Apple Arcade i noget tid og nu kommer det endelig til konsollerne. I princippet er det en samling af omkring i alt 300 små minispil (nogle af dem af et par sekunders varighed), alle med afsæt i golfsporten. I starten skal man, præcis som i den rigtige sport, have bolden ned til flaget for enden af banen, men efter bare ca. 20 sekunder gakker det helt ud.

Inden længe oplever man, at hullet og flaget flytter sig, når man nærmer sig. Kort efter, er det golfspilleren man sender ned af banen i stedet for golfbolden og derfra stikker det ganske enkelt af og inden længe sender man katte, fjernsyn, sofaer, hele huse og meget andet ned ad golfbanen, mens man undgår eksploderende tønder, biler der kører på tværs og meget meget andet. Og det er altså kun starten det her - det bliver langt mere gakket senere hen.

What The Golf?

Nogle gange bevæger spillet sig lidt væk fra golfsporten, og man ender med at spille alternative udgaver af spil som Super Mario Bros., Angry Birds, Metal Gear Solid (med Solid Snake i papkassen), Lunar Lander, Donkey Kong, Peggle, Flappy Bird og Superhot. Andre gange skal man få en kontorstol ned til flaget for enden af banen, hurtigere end et får kan komme derned, alt imens man undgår sorte katte, skriveborde og flyttekasser undervejs. Det er totalt gakket og hylende morsomt.

Gameplayet er uhyre simpelt. Uanset om det er en golfbold, en golfspiller, en sofa, en vase eller noget andet, man skal have sendt ned ad banen, så er det så simpelt som at holde venstre styrepind i den retning man vil skyde, trykke på en knap for at vælge styrke og slippe for at skyde. Sådan er det hele vejen igennem og det er spillets konstante opfindsomhed, som holder en fanget, da gameplayet nærmest ikke udvikler sig.

What The Golf?What The Golf?

Ud over kampagnen er der en Party Mode for to spillere, hvor man skal konkurrere om hurtigst muligt at komme ned til flaget for enden af banen - hvilket meget hurtigt bliver helt åndssvagt kaotisk. Der er også fire såkaldte Episodes, som er en samling nye baner med hvert deres tema. I Among Golf episoden spiller man på baner inspireret af Among Us og i Sporty Sports! episoden er der baner, hvor golf blandes sammen med sportsgrene som atletik, bordtennis og styrketræning - og ikke mindst hækkeløb, hvor hækken hopper over mennesker, i stedet for det modsatte. Endelig er der forskellige udfordringer med ret høj sværhedsgrad, og hver dag kommer der nye baner i Daily Course.

What the Golf? er et simpelt spil og det kunne meget hurtigt gå hen og blive kedeligt, hvis det ikke var på pokkers opfindsomt - men det kunne også hurtigt gå hen og blive for dumt. Men Triband formår at balancere spillet meget fint og selv om det er helt gakket det meste af tiden, holder det sig på den rigtige side af stregen og bliver aldrig decideret plat. Det er imponerende, hvordan det hele vejen igennem kan blive ved med at overraske og det byder på en opfindsomhed, vi ikke ser ret tit i spilindustrien i 2024.

What The Golf?

Der er ikke meget negativt at sige om What the Golf? Ikke meget - det eneste kunne være, at hvis man leder efter udfordring, så er det ikke her man skal kigge. Selv om nogle af de alternative udfordringer, som der hører til hver bane, kan være udfordrende, så kan det her spil ikke betegnes som et svært spil på nogen måde.

Det kunne være interessant at vide, hvad Triband havde indtaget, da de udtænkte What the Golf?, for det kunne jeg da godt bruge noget af. What the Golf? er en helt unik spiloplevelse, som kan spilles sammen med hele familien, det er virkelig morsomt og giver dig en spiloplevelse, som jeg, uden at blinke, kan love dig, at du aldrig har haft før.

9 / 10
+
Enorm opfindsomhed, bliver ved med at forny sig selv, simpelt og fængende gameplay, virkelig underholdende