Lad os allerede nu slå en ting fuldstændig fast. Will Rock er et fuldkomment pinligt plagiat af Croteams Serious Sam. Faktisk er det så pinligt, nærmest latterligt sat sammen, at man næsten skal prøve spillet for blot at opleve den tilfredsstillelse det giver at kunne slå en hånlig latter op over et så pinefuldt og vagt forsøg på at efterligne Croteams lille perle af et action spil.
Folkene bag Will Rock kalder sig Saber Interactive og de burde skamme sig. Det er nemlig tydeligt at se at de mangler kreativitet. Alt lige fra historien og banedesignet til den spilmæssig sammensætning mangler både charme og appel. Will Rock er navnet på en flabet arkæologistuderende, der kun valgte studiet for at komme tæt på professorens smækre lille sag af en datter. Den gode professor, den smækre datter og Will er i Grækenland, hvor de har fundet indgangen til en gammel by der gemmer på en helt unik hemmelighed. Legenden fortæller nemlig at her venter de græske guder på at blive lukket ud, så de kan hævne sig på den verden, der forkastede dem i sin tid. Det er der nogle folk der godt kunne tænke sig at opleve så de aflægger Will Rock og kompagni et besøg, dræber professoren, kidnapper datteren og flygter ind i den hemmelige by med en rasende Will lige i hælene.
Dermed er året mest latterlige undskyldning givet for at rende rundt på bane efter bane fuld af meget aggressive græske sagnvæsner. Ensemblet indbefatter blandt andet levende skeletter og arrige minotaurer til morderiske gladiatorer, løver og noget så usædvanligt som rotter med små rygsække læsset med sprængstof. Selv lille Amor er gået amok og tørster efter blod. Alle kan de sprænges, skydes og svitses i småstumper på mest bestialske vis med et pænt udvalg af forskellige våben, nogle mere bizarre end andre. Her må Medusa-kanonen fremhæves som noget ud over det sædvanlige. Den forvandler offeret til sten, der så efterfølgende reduceres til en simpel støvsky. Det er ganske sjovt og et ganske effektivt våben, da det kan nedlægge flere fjender på engang.
Livet som arkæologistuderende i Grækenland er ikke nemt. Altid skal man være på farten og have fingeren på aftrækkeren, for det vrimler med fjendtlige elementer overalt og de angriber altid i hobetal, præcis som de gør i Serious Sam. Det burde jo give nogle sjove kaotiske kampe, men det er lige præcis her hvor filmen knækker for Will Rock. Godt nok er kampene kaotiske. Fjenderne myldrer frem og flere af dem har den modbydelige evne at genopstå selv når de er blevet nedkæmpet. Det er et galehus men det er langtfra sjovt. Fjenderne er simpelthen for dumme. Ganske vist var fjenderne i Serious Sam heller ikke for kloge, da mange af dem blot buldrede frem uden bekymring om deres eget ve og vel men i Will Rock bliver det simpelthen for pinligt og irriterende. De mange fjender har nemlig en irriterende mani med at sidde fast bag statuer og søjler og så elsker de at lege "karrusel", hvor de blot render forvildet rundt på banen uden at ænse Will. De mange angreb man udsættes for har det også med at blive for meget. Det ville ikke skade at få lidt pusterum så man kunne samle mere ammunition ind og finde nogle skatte.
Netop det med at finde skatte er en god ting for disse kan nemlig ofres til guden Prometheus, der så til gengæld velsigner Will med magiske kræfter for en stund. Will kan vælge imellem Titan Motion, der sløver tiden og fjenderne, hvilket giver Will noget af en fordel da han stadig render rundt ved normal hastighed. Bullet Time er det ikke just men det fungerer. Titan Damage firdobler slagkraften af Wills angreb, så han kan gøre mere skade mens den sidste valgmulighed, udødelighed, giver sig selv. Will kan dog kun vælge en ad gangen selv om det ville være sjovere hvis han kunne bruge dem alle tre på samme tid - så ville det hele forhåbentlig være hurtige overstået.
Jeg er ikke særlig glad for Will Rock af den simple grund at det er et åbenlyst plagiat. Spillet forsøger at gøre alt det som Serious Sam gjorde rigtig lige fra de store vilde våben og masser af kamplystne modstandere til den lave pris (spillet koster kun 250 kr.) men det mangler den charme der gjorde Serious Sam til et underholdne bekendtskab. Som hovedperson er Will ganske uinteressant fordi hans type er set mange gange før. Will gør hvad han kan få at få spilleren til at trække på smilebåndet med spydige kommentarer og one-liners men det hele er hørt før. Grafikken er også mere eller mindre set før og indeholder ikke noget nyskabende eller særligt i øjne faldende så øjet kommer hurtigt til at kede sig.
Will Rock er en noget skuffende oplevelse, hvor meget af skylden ligger hos udviklernes manglende lyst eller måske evne, til at prøve noget nyt eller blot tænke i lidt andre baner end Croteam gjorde. Ideen med at ofre til Prometheus og få magiske kræfter er god men det gør ikke noget særligt for gameplayet. At et spil tydeligvis er en mere eller mindre efterligning af et andet behøver ikke være en dårlig ting, for det kan der sagtens komme gode oplevelser ud af alligevel men ikke her. Will Rock er simpelthen alt for vag i sin efterligning. Så hvis man har brug for en omgang buldrende action, kan man ligeså godt tage en ekstra svingom med Serious Sam og lade Will Rock blive siddende på bænken.