Wipeout HD

Wipeout HD

Wipeout er tilbage til tilbudspris, og Blichfeldt har spændt raketten på ryggen og oplevet fartrusen. Her kommer anmeldelsen af Sony Liverpools PSN-projekt...

Det kommer nok knapt som en overraskelse, når jeg fortæller dig at hastigheden i Wipeout HD er høj. Hvis du forestiller dig et sted lige midt i mellem lysets hastighed, og den hastighed et spil skal opnå før din spil-uerfarende kæreste udbryder "Jeg kan slet ikke se hvad der foregår på skærmen", er du stadig langt fra at forstå hvor høj farten i spillet er.

Farver bliver kastet mod dig fra en uudtømmelig malerspand fuld af regnbuer, og futuristiske logoer prøver i kun splitsekunder, at fortælle dig deres budskaber. Omgivelserne skifter fra tunneler så dybe og mørke, at man hurtigt kommer til at undre sig over om lyset stadig eksisterer, til flyvehop så stejle, at man næsten synes at kunne kysse solen.

De bedste afsnit i Wipeout-serien har altid haft den samme tiltrækningskraft som de mest afsindige rutsjebaner, og skulle du ikke allerede have fornemmet det, er det ikke noget der har ændret sig i Wipeout HD. Som en anden gal videnskabsmand har Sony Liverpool gensplejset de to PSP Wipeout-afsnit, hvilket har resulteret i den hidtil bedste grund til at du lader din PlayStation 3 snakke med bredbåndslinien.

Fordi der er tale om en konvertering, er banedesignet naturligvis udgjort af de baner som udvikleren synes gjorde sig bedst på PSP. Otte af slagsen er med som standard, og når man først har lært kurverne og hvor turbofelterne befinder sig, er baner som Chenghou Project, Sebenco Climb og Moa Therma uforglemmelige.

Opbygningen er ligeledes lånt fra PSP'en, og således er hver klasse er opdelt i forskellige typer af udfordringer, fordelt via et heksagonalt net. Systemet holder stadig, fordi det tvinger alle spillere til at forsøge sig med udfordringer der i sidste ende er nødvendige at mestre. Straffende bliver det dog aldrig, fordi det ikke kræves at du vinder hver en udfordring for at avancere. I stedet belønnes man med point for hver bronze, sølv eller guld medalje der tilsammen åbner op for nye ligaer.

Uanset om du er nytilkommen fartpilot eller du har forsøgt dig som futuristisk racerpilot før, vil du næsten uundgåelig løbe hovedkulds ind i den mur, der i Wipeout HD udgøres af sværhedsgraden. Det er ikke til at sige hvorfor Liverpool studiet har taget beslutningen, men det føles unægtelig som om de har villet straffe fart-ekvibrilister verden over.

Allerede på den nemmeste sværhedsgrad, forventes det at du lærer banerne at kende udenad, således at hvert af de livsvigtige turbofelter, kan rammes. Svingene skal ligeledes rammes perfekt, sådan at du har lige så meget fart ud af dem, som du havde ind i dem.

For at afhjælpe nogle af problemerne med sværhedsgraden, har udvikleren implementeret en slags valgfri traction control. Med denne slået til, hjælpes man med at undgå barriererne, men farten ved for skarpe indbremsninger mister man stadig, og derfor er udbyttet minimalt.

En sidste kommentar til sværhedsgraden, er de forskellige våben, skjold og turboladninger man samler op ved at passere felterne på banen. Fordi systemet er komplet tilfældigt, kan man risikere nogle gange at opsamle værdiløse skjold som den bagerste i feltet, mens en turboladning omvendt kan sende dig fra sidste til første pladsen på et splitsekund. Spændene er det derfor ofte, men også en aldeles utilregnelig og derfor frustrerende.

De fleste af balanceproblemerne vil dog glide lettere ned, hvis du er så heldig at have en HD-kompatibel skærm sluttet til din konsol. Med et design der emmer af knivskarp futurisme, og en detaljegrad der nærmest skaber en tredimensionel effekt med sine skarpe flader, ser Wipeout HD fænomenalt godt ud.

Liverpool studiet har gjort et godt stykke arbejde, i deres efterligning af den stil Designers Republic i sin tid skabte for serien, og hoppet til HD har sjældent klædt et spil så godt. Grafikken hjælpes godt på vej af den altid bløde billedhastighed, der på intet tidspunkt hopper, hoster eller gør andet for at ødelægge illusionen af fart.

Desværre kan det samme ikke siges om soundtracket. Wipeout har altid stået som en af de serier hvor musikken har betydet mest, og derfor kommer man hurtigt til at savne kvaliteten af lydsporene fra det første Wipeout, samt efterfølgeren 2097. Dengang var det kunstnere som Chemical Brothers, Photek, Leftfield og Prodigy der satte helt nye standarder for spil-lyd, men så mindeværdigt et soundtrack kan dette nyeste kapitel i serien slet ikke blære sig af. Jeg klapper mine små anmelderhænder over at man har valgt at remixe musikken til Dolby 5.1, men ærgrer mig over at kompositionerne slet ikke er lige så skelsættende mere.

Der er ingen vej uden om at Wipeout HD har balancefejl, og at et bedre stykke arbejde kunne være gjort i udligningen af den samlede oplevelse. Det være sagt, er det dog ganske umuligt at komme uden om den afsindigt lækre grafik, det fantastiske tempo og det simple faktum at det her er Wipeout, den bedste fremtidsracer serie på markedet. Liverpool studiet kan godt gøre det bedre, men som PSN-opvarmning til tilbudspris er dette en lækkerbisken alle bør overveje.

Wipeout HD
Wipeout HD
Wipeout HD