Dansk
Gamereactor
previews
World of Warcraft: The War Within

World of Warcraft: The War Within virker som en lovende start på Worldsoul-sagaen

Vi har spillet en masse af den kommende udvidelse, og er ret begejstrede for at sige det mildt.

Abonner på vores nyhedsbrev her!

* Påkrævet felt
HQ
HQ

På BlizzCon sidste år blev det annonceret, at World of Warcraft får tre nye udvidelser, i hvad Blizzard kalder 'The Worldsoul Saga'. På nuværende tidspunkt er arbejdet med den første udvidelse kaldet 'The War Within' kommet langt nok til, at jeg kunne deltage i et hands-on preview i London tidligere på ugen. Udover at tale med nogle af seniorudviklerne på World of Warcraft, fik jeg mulighed for at prøve en "Delve", som er nye dungeon-lignende aktivitet, der introduceres i The War Within for første gang.

Til eventet blev jeg først præsenteret for en video, der beskriver alle de kommende funktioner i The War Within. Meget af dette var allerede blevet afsløret på BlizzCon. Kort fortalt vil The War Within være den første del af en trilogi, der vil afslutte World of Warcrafts historie som vi kender den. Den vil sætte scenen for en konflikt, der truer hele Azeroths verden, med den tilbagevendende karakter Xal'atath som historiens hovedskurk. Centralt i The War Within er forskellige lag af underjordiske verdener under Azeroth, hjemsted for de dværglignende Earthen og den arachnide race kaldet Nerubians.

Da jeg satte mig ned for at spille preview-versionen, så jeg straks en af de nye tilføjelser, der kommer med The War Within: Warbands. Warband-systemet giver dig mulighed for at dele progression på tværs af forskellige karakterer, du har skabt. Det er dybest set en flok figurer, der er samlet omkring et bål, som et rigtigt warband, der giver dig mulighed for at vælge en anden, når du vil. Blizzard-ansatte ved eventet forklarede, at det hænger sammen med et mål om at gøre spillet mere tilgængeligt for folk med mindre tid. En tilføjelse, som jeg tror, alle vil sætte pris på.

Dette er en annonce:

Jeg besluttede mig for at skabe en Shaman, fordi jeg godt kan lide at spille denne klasse i Hearthstone, hvor den kan påkalde totems ligesom i WoW. Derefter blev jeg smidt ned på Isle of Dorn, startområdet for The War Within. Selve Isle of Dorn er en skovklædt grøn ø med nogle byer spredt rundt omkring, som har en flot dværglignende arkitektur. Øen var ikke færdig endnu, så meget af den var stadig tom. Men baseret på de videoer, der blev vist tidligt under eventet, bliver Isle of Dorn nok den mindst interessante del af den nye udvidelse. I stedet var de flotteste miljøer, jeg så, dem under jorden, som jeg desværre ikke kunne se endnu.

World of Warcraft: The War Within

Under alle omstændigheder var der et angreb af Nerubians i gang, da jeg startede. Jeg brugte en del tid på at kæmpe mod disse på stranden. De kommer til at optræde en del i The War Within. De er store, edderkoppeagtige væsner, der angriber med slag på nært hold og på afstand med spind og gift, afhængigt af hvilken type Nerubian, du er oppe imod. Det geniale er, at der også er en araknofobi-tilstand for folk, der er bange for edderkopper, som forvandler dem til meget mindre skræmmende krabber, det lyder bizart men giver mening i kontekst. Det er faktisk en af Maria Hamiltons yndlingstilføjelser, Associate Design Director for WoW, som hun fortalte mig under vores interview: "Når de bliver til krabber, er det bare så sjovt", hvilket jeg kun kan være enig i ud fra det, jeg så, selvom jeg glemte at afprøve det i min egen preview-session.

Tiden gik hurtigt under previewet, da jeg nød at gennemføre nogle af opgaverne, som spændte fra at besejre 10 Nerubians til at befri tilfangetagne Earthen og ride på en kraftfuld Gryphon og skyde på en angribende styrke af Nerubians. Opgaverne knytter sig til hovedhistorien og indeholdt mange mellemsekvenser i spillet, som endnu ikke var klar til previewet. Tilsyneladende er der også en omarbejdning af heltenes talenter, men i mine øjne virkede det ikke voldsomt imponerende, eller skelsættende.

Dette er en annonce:

Til sidst nåede jeg frem til den Delve, som vi kunne spille under previewet. Delves er en ny måde at spille solo eller med op til fem venner på, og stadig opleve det meste af historien. Ifølge Holly Longdale, Executive Producer på WoW, giver Delves "dig mulighed for at opleve det hele", når det kommer til historier, selv hvis du ikke spiller dungeons. De giver dig mulighed for at fortsætte historien, mens du spiller solo eller med færre mennesker. Det er faktisk Longdales yndlingstilføjelse i The War Within, forklarer hun: "Det er en oplevelse, jeg kan spille med min stedsøn og min mand. Det er tilgængelighed der er i højsædet, hvilket er vigtigt. Og jeg kan godt lide bare at gå rundt alene eller med familien uden at blive råbt ad, fordi jeg er dårlig som Warlock." Endelig kan hun virkelig godt lide "ideen om også at bruge dem til historier, der er nemme at fordøje."

Denne brug af historiefortælling blev gentaget af Hamilton. Delves er en måde at få spillere, der foretrækker solospil, til at opleve mere af historien. "Vi kan sende dig ind i en Delve, som er en del af vores historie. Vi sender dig ind for at opleve det og for at udføre nogle mål inde i den. Så for os er det vores nyeste og største ting inden for historiefortælling. Vi bygger disse fantastiske rum, og det er en skam, hvis spillere, der ikke ønsker at lave dungeons, ikke kan se disse rum."

World of Warcraft: The War WithinWorld of Warcraft: The War Within
World of Warcraft: The War WithinWorld of Warcraft: The War Within

Den Delve, jeg spillede, havde også sådan en kort historie. Nogle Earthern-minearbejdere var blevet fanget af Nerubians, og det var min opgave at befri dem. Til at begynde med kæmpede jeg mod en masse små edderkopper, mens jeg befriede på livet løs, så de kunne hoppe ind i en stor minevogn. Selv når du spiller en Delve solo, er du ikke alene. "I et Delve har du en makker, det er bare ikke altid en online en", bemærkede Longdale. I mit tilfælde var det Brann Bronzebeard, som jeg kunne indstille til enten at støtte mig som healer eller gøre det meste af skaden med sin blunderbuss, så jeg kunne påtage mig en støttende rolle.

Alt gik godt indtil det tidspunkt, hvor min Shaman løb ind i Delve-bossen, en stor Nerubian ved navn Web General Ab'enar. Udover kraftige angreb skubbede bossen minevogne mod mig med jævne mellemrum, hvilket gav kampen en slags rytme, hvor man angreb og søgte dækning. Desværre brugte jeg meget af min preview-tid på at forsøge at besejre denne boss uden held. Selv nogle af de mere erfarne folk omkring mig kunne ikke klare den ved hjælp af en Shaman.

Det var åbenbart meningen, at der skulle være kæledyr, som kunne fungere som tanks for support-klasser, og de manglede. Da jeg senere spurgte Longdale om det, svarede hun grinende, at der i det nuværende build "er et pet-problem, som altid".

I de sidste faser af min preview-session kæmpede jeg mod nogle sjovt udseende vandrende svampe og mod en anden hær af Nerubians, hvor jeg kastede eksploderende tønder ind i deres huler. Jeg tog mig også tid til indimellem at flyve rundt på min Gryphon, som nu har en dynamisk flyveevne, der giver dig mulighed for at udføre en række luftmanøvrer. Det er en fantastisk måde at komme rundt på kortet på. På et tidspunkt dykkede jeg ned i et stort hul i jorden, som lignede en jordmine.

World of Warcraft: The War WithinWorld of Warcraft: The War Within
World of Warcraft: The War Within

Alt i alt virker de nye miljøer som interessante nye tilføjelser til WoW. Mens de naturlige dele af den ufærdige Isle of Dorn så tilforladelige ud. Det var, alt i alt, byerne i dværgestil og de underjordiske udgravninger, der så mest lovende ud. Og mest af alt fortryder jeg, at jeg ikke kunne besøge de underjordiske dele af den nye udvidelse, såsom den Nerubian-by ved navn Azj-kahet. Preview-videoen af det underjordiske område var centreret omkring en stor krystal, kaldet Hallowfall, og en enorm underjordisk kuppel.

Afslutningsvis har min preview-session af The War Within givet mig appetit på at finde ud af mere om, hvad der er på vej. Warcraft-universet er simpelthen meget nemt at blive begejstret for, selv hvis man ikke kender meget til historien bag det. Jeg nød at spille delve, som jeg tror vil være både en fornøjelig, men også meget praktisk tilføjelse for spillere, der er på udkig efter mere mundret indhold. Men Isle of Dorn virkede som det mindst spektakulære af de kommende nye områder, selvom det meste af kortet endnu ikke var færdigt til previewet. Selvom jeg ikke kan sige så meget om nogle af de mere tekniske ændringer i gameplayet, er det mit indtryk, at spillerne vil få masser af interessante nye områder at udforske enten alene eller sammen med venner, når The War Within udkommer senere på året.

HQ

Relaterede tekster



Indlæser mere indhold