WWE 2K14

WWE 2K14

30 år med Wrestlemania er opskriften på årets WWE-udgivelse, men har Yukes formået at forbedre selve spillet? Læs med her og få svaret...

Hvis du blot har fulgt WWE's ugentlige shows de sidste par år, kunne du måske foranledes til at tro at hele tv-historien med Triple H, der overtager firmaet fra sin svigerfar, kun var lavet til tv. Men sådan forholder det sig faktisk ikke. Selvom Vince McMahon endnu ikke er klar til at give slip på sit livsværk, er det Hunter og datteren Stephanie der en dag står til at tage kontrollen over hele firmaet, og deres indflydelse kan allerede nu mærkes.

De sidste mange års satsning på wrestlere, der alle lignende bodybuildere men knapt kunne noget i ringen, er ligeså stille begyndt at glide i baggrunden, og stjerner som C.M. Punk og Daniel Bryan har indtaget nogle af de sparsomme hovedroller i de ugentlige shows.

Den udvikling frygter man dog fuldstændigt er blevet glemt, første gang man starter WWE 2K14 op, for hvor det sidste år var C.M. Punk der prydede forsiden og gav håb om fornyelse, er det i år The Rock, som ikke længere er en aktiv wrestler, og løftet om 30 års Wrestlemania-historie der fungerer som trækplastre.

WWE 2K14

Som wrestling-fan fra helt dengang hvor det var Hulk Hogan, der bekæmpede alverdens ondskab i den lille ring, er det på trods af et håb om fornyelse svært ikke at lade sig charmere af det største nye tiltag, der går under navnet 30 Years of Wrestlemania. Gennem 46 forskellige kampe lader udvikleren dig opleve Wrestlemania-begivenhedens historie fra Hogan-æraen helt frem til i dag, og hvis du blot på et eller andet tidspunkt har været fanget af wrestling-underholdningen, vil her stensikkert være noget for dig.

Wrestlemania-spilmuligheden er delt op i fem forskellige æraer, der har fået navnene "Hulk Hogan Running Wild", "The New Generation", "The Attitude Era", "Ruthless Aggression" og "The WWE Universe Era" og alle er selvforklarende for alle de der fulgte showet på de forskellige tidspunkter.

WWE 2K14

Men udvikleren Yukes er gået længere end bare at genskabe de forskellige kampe, for hver kamp har også mini-opgaver, som alle er hentet fra virkelighedens shows. At nævne de mange situationer her, ville være at spolere en stor del af overraskelserne. Lad mig derfor blot sige at der er stor chance for, at du vil skulle genskabe dine favorit-øjeblikke, uanset om det var Ultimate Warrior, Bret Hart, D-Generation X der førhen fangede din opmærksomhed, ligesom nye fans også vil kunne se frem til særlige øjeblikke med John Cena, Undertaker og C.M. Punk.

Hvis man ikke kun ønsker at bruge tiden på at genopleve Wrestlemania, er der også mulighed for i stedet at give sig i kast med Universe-spilmuligheden. Her får man overblikket over en kalender, der dækker alle årets WWE-begivenheder, hvorefter man ellers kan gøre hvad man vil. Man kan vælge at deltage i enhver kamp man måtte ønske, for på den måde at påvirke de forskellige historier mellem de mange wrestlere. Skulle man i stedet hellere ønske sig at holde sig til de forskellige pay-per-views, lader det sig også gøre, og generelt er friheden stor.

WWE 2K14

Spilmuligheder og moderniseringer havde dog ikke betydet det store, hvis selve kampene i ringen ikke havde fungeret. Heldigvis virker det som om Yukes de sidste par år har fået tiden til at give styringen en tiltrængt overhaling. Det er en tendens der fortsætter med årets udgivelse, og det er således virkelig lækkert at opleve hvordan styringen er blevet utrolig simpel og tilgængelig, uden at miste nogle af de svimlende mange muligheder.

Uanset hvilken wrestler man vælger, opfordres man stadig til at skade enkelte kropsdele for at gøre klar til sit finishing move, men fordi man ikke længere skal kæmpe med besværlige knapkombinationer, kommer kampene hurtigt til i højere grad at minde om dem fra virkeligheden.

WWE 2K14

På trods af at Yukes har taget nogle bemærkelsesværdige skridt i den rigtige retning, indeholder WWE 2K14 dog stadig nogle uheldige mangler og fejl, som tilmed også er blevet påpeget ved mange af seriens tidligere spil.

Kommentatorerne snakker stadig volapyk det meste af tiden, når de ikke har travlt med at gentage sig selv, eller fortælle afsindigt generelle ting der kan bruges om enhver situation. Det bliver hurtigt trættende at høre på, og er særlig ærgerligt fordi Jim Ross og Jerry Lawler ellers har fået lov til at lægge deres stemmer til Wrestlemania-spilmuligheden. Andetsteds kan man undre sig over at måden, konsollen sammensætter programmet på i Universe-muligheden, virker fuldstændigt tilfældig. Jeg kan således ikke huske nogensinde at have set Zack Ryder være i maineventen i Wrestlemania, mens Randy Orton deltog i showets anden kamp.

Mest ødelæggende fra mit perspektiv, er dog den fuldstændige mangel på opmærksomhed udvikleren igen og igen demonstrerer, ved at give adskillige wrestlere bevægelser som de aldrig har brugt i virkeligheden. At se Andre the Giant tiger-suplexe folk er lidt mystisk, eftersom den afdøde gigants krop knap lod ham bevæge sig, ligesom det ser lidt underligt ud når Kofi Kingston uden problemer løfter Brodus Clay over hovedet. Den slags ødelægger en stor del af illusionen, og står i stærk kontrast til alle de mange, langt mindre detaljer, som udvikleren uden problemer har formået at forbedre.

WWE 2K14

Det er uheldigt at de mangler, WWE 2K14 stadig indeholder, er så markante at de nærmest er umulige at ignorere. Den slags ødelægger utvivlsomt noget af glæden, hvilket er særlig ærgerligt fordi Yukes ellers har fået rettet på mange af kritikpunkter, der tidligere blevet rettet mod serien.

Kritikpunkterne er dog heldigvis slet ikke store nok til at forpurre hele glæden ved spillet. Fans vil stadig kunne gøre brug af branchens måske bedste skab-din-egen-spiller-funktion, nyde den forbedrede styring og glæde sig over at der langt om længe er blevet ryddet op i det menu-helvede der før plagede serien. Det er dog særligt wrestling-fans med styr på WWE's historie, der vil kunne glæde sig over selv at kunne sætte deres præg på Wrestlemania og mange af showets største kampe.

WWE 2K14WWE 2K14WWE 2K14WWE 2K14
7 / 10
+